KPN verplaatst 450 voormalige Getronics-banen naar India. Het gaat om eerste- en tweedelijns ict-beheerfuncties en ondersteunende administratieve functies. Het werk wordt ondergebracht bij dienstverlener Mindtree. Inmiddels heeft KPN 1350 banen geschrapt bij voormalige Getronics-onderdelen. Dat blijkt uit een toelichting op de cijfers over het derde kwartaal van 2011 die KPN presenteerde. De voormalige Getronics-tak, die officieel is omgedoopt tot KPN Corporate Market, kampt in Nederland met een teruggelopen vraag naar ict-diensten bij de overheid.
In het derde kwartaal van 2011 waren de financiële prestaties van KPN zoals verwacht zwak. Het bedrijf zette 3,4 procent minder om dan in dezelfde periode in 2010 en zag daarmee de omzet uitkomen op 3,26 miljard euro. De winst daalde met 9,4 procent naar 368 miljoen euro. Het bedrijf zag zowel in de telecomactiviteiten als bij de zakelijke ict-diensten de omzet dalen. Het bedrijf merkt dat vooral overheden de ict-investeringen terugschroeven.
KPN maakte halverwege 2011 bekend ongeveer tweeduizend tot 2500 banen bij de voormalige Getronics-onderdelen te schrappen. Die reorganisatie wordt versneld doorgevoerd maar het bedrijf noemt geen einddatum. Concernbreed moeten voor het jaar 2015 tussen de vier- en vijfduizend voltijdbanen verdwijnen.
Getronics
De ict-tak van KPN telde aan het einde van het derde kwartaal van 2011 11.664 medewerkers. Daarvan werkte er 7654 in Nederland en 4010 in andere landen. In juni 2010 waren er bij de Getronics-onderdelen nog 12.221 medewerkers in dienst.
@PaVaKe
Outsourcing heeft ook tot gevolg dat er minder mensen ICT gaan studeren omdat het vak geen toekomst meer blijkt te hebben alhier. En omdat er minder mensen toestromen in de ICT neemt de drang om out te sourcen uiteindelijk weer toe. Het is dus een sneeuwbaleffect.
Verder is er ook veel geoutsourced door managers die daarmee een gemakkelijk kostenbesparing (en een bonus) konden verwezenlijken.
Jammer dat er een aantal fouten/aannames staan in de reacties op dit artikel.
1) De klant krijgt nog steeds een nederlands-sprekende helpdeskmedewerker aan de lijn. Voor alle klantcontact wordt gewerkt met mensen uit de NL-organisatie.
2) Het verloop in India is inderdaad hoger dan in NL. Gelukkig maar. De medewerkers die binnenkomen zijn gemotiveerd en willen graag groeien. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde NL-medewerker die het liefst jaren achtereen hetzelfde trucje doet maar wel elk jaar een forse salarisverhoging etc. wil. In India wil men in zichzelf investeren (ook in opleiding) en wil men doorgroeien. Dat zie je hier een stuk minder.
3) Klanten lopen niet weg als je offshored. KPN is de laatste grote partij die nu gaat offshoren. Atos, HP, IBM etc. hebben dit al eerder gedaan en hebben soms wel 50% van hun vroegere werk ge-offshored. Dus waar ga je als klant naar toe als je niet wil dat je werkt met een partij die aan offshoring doet ?
4) De kwaliteit in India is echt niet minder dan hier. Veel opleiding, veel tecnische kennis en een drive om zich verder te bekwamen. Het is goedkoper, maar zeker niet slechter.
@KPN_Online
M.b.t.
2) en 4) Kijk voor de lol naar de namen van de mensen die om braindumps vragen. De enige drive is meer geld, binding met het bedrijf (en dus ook de klanten?) hebben ze veel minder in India.
3) Waarom zou je eigenlijk in zee gaan met een Nederlands bedrijf met heel veel mensen in India?
In Nederland zijn ondertussen genoeg bedrijven uit India die hetzelfde truukje kunnen.
@KPN-Online
2) NLers zijn veel zelfstandiger en loyaler dan Indiërs
4) Over ervaringen met broddelwerk dat geleverd wordt, zijn talloze online Computable-reacties te vinden.
Meerdere outsourcings naar verweggistan van dichtbij meegemaakt. Het ene nog een groter debacle dan het ander. Waar het wachten op is een outsourcing van de hele managementlaag in Nederland naar Mars of Pluto.
@KPN_Online
Nederlanderse ICT-ers zijn plotseling “te duur” geworden toen bleek dat hetzelfde werk voor 15% van de prijs gedaan kon worden door goedkope arbeiders in lage lonen landen. Ik zie dat prijsvoordeel overigens niet worden doorgegeven aan de klanten van de KPN.
Betreffende deze outsourcing : wat voor maatregelen neemt KPN online overigens om te voorkomen dat de gegevens van hun klanten worden gestolen en doorverkocht aan derden ?