Telecomaanbieder Rabo Mobiel bestaat vijf jaar, en dat betekent dat de mobile virtual network operator (mvno)-startup volwassen aan het worden is. De innovatietak uit het begin is grotendeels bij de Rabobank terecht gekomen, vanwege hun expertise in bankdiensten. Rabo Mobiel is nu vooral een ondersteunende afdeling en richt zich vooral op telecom. Applicatiebeheerder Tom Heitbrink hoopt dat het innovatiegedeelte voor spannende ideeën uit de pioniersfase terugkomt bij het personeel van Rabo Mobiel en dan niet alleen op het vlak van bankdiensten.
In de beginjaren werkte Rabo Mobiel veel samen met Rabobank op het gebied van het ontwikkelen van sms-betalen. Rabo Mobiel werkt nog steeds nauw samen met Rabobank, maar fungeert nu vooral als tester van nieuwe applicaties. Succesvolle apps worden doorgegeven aan de bank. Rabo Mobiel is er vooral om de telecom draaiende te houden.
Reorganisatie in 2009
'Dierentuinkaartjes met de mobiel betalen of op Hyves een betaling doen, dat waren leuke tests om uit te werken en op te zetten', meent Heitbrink. 'Waar het bedrijf vroeger veel proeven deed met mobiel betalen, is het nu niet meer aan Rabo Mobiel om dit verder te innoveren. De innovatie van mobiel betalen is teruggegaan naar de Rabobank tijdens de reorganisatie in 2009. Wij zijn een losse BV en hebben een proof of concept neergezet wat zij met mobiel betalen zouden kunnen doen. Zij besluiten vervolgens wat ze ermee doen. Wij hebben aangetoond dat mobiel betalen kan worden ingevoerd.'
Rabo Mobiel is er tegenwoordig om de telecom voor Rabobank-klanten te regelen. Daarnaast wordt momenteel de eigen ict-infrastructuur vernieuwd. Nog een gedeelte van het team houdt zich bezig met apps. Ict-manager Marco van Velthoven: 'Op onze website is een speciaal gedeelte voor klanten, om Rabobank-apps te vinden. Bijvoorbeeld de bankierapp, rekening delen, Interpolis-app, Myorder-app en de Athlon-app. We vinden het belangrijk om proactief met klanten te communiceren om het gebruik van apps te stimuleren. We onderzoeken hoe je communiceert met klanten, maar ook luisteren we naar wat klanten anders willen zien aan apps.'
CDRator en Schuberg Philis
Een deel van de techniek heeft Rabo Mobiel uit handen gegeven. Van Velthoven: 'We zien onszelf als een regieorganisatie en daarom zijn de meeste processen geoutsourced. Onze backend is in Denemarken, bij telecomdienstverlener CDRator. Zij leveren een standaard product voor operators, met een klein laagje maatwerk daaroverheen. De ict-infrastructuur is ondergebracht bij Schuberg Philis (servers, hosting, interfaces) en de ontwikkeling van de website doet The Peoples Valley. Schuberg Philis is ook een belangrijke partner voor de beveiliging. Bij die partners zijn in totaal ongeveer tien tot vijftien mensen fulltime met Rabo Mobiel bezig. Wij hebben zelf dertig man personeel.'
Bellen via Wi-Fi
Heitbrink hoopt over een paar jaar weer meer aan innovatie te kunnen doen vanuit Rabo Mobiel. 'Rabobank start momenteel nieuwe innovaties op en betrekt ons daar nauw bij. We zijn nu bezig met de nieuwe hardware en ook een nieuwe look en feel van de website, maar daarna hoop ik dat er meer tijd gemaakt kan worden voor de ontwikkeling van gloednieuwe, innovatieve ideeën bij Rabo Mobiel. In de jaren zestig bedachten ze in Star Trek toestellen die nu al voorbij gestreefd zijn. De komende jaren moeten telecombedrijven gaan uitzoeken hoe ze de komende jaren gaan overleven. Het huidige verdienmodel gaat verdwijnen en er moet gekeken worden hoe telecombedrijven het dataverkeer gaan aanpakken.'
Van Velthoven: 'Met de ontwikkeling van internet gingen we ook van inbellen met een modem naar gratis Wi-Fi in de trein, dus ik verwacht dat we misschien binnenkort gaan bellen via Wi-Fi, een soort Skype. Zo gaan we steeds meer gebruikmaken van het mobiele internet voor allerlei diensten.'
Geen prijsvechter
Van Velthoven verwacht dat innovatie bij Rabo Mobiel en andere telecombedrijven nodig is om de razendsnelle ontwikkelingen in telecomland bij te benen. 'We hebben het waarschijnlijk nodig om te blijven voortbestaan', zegt de ict-manager. 'Ik zie de toekomst met veel vertrouwen tegemoet, omdat we geen prijsvechter zijn. We zijn een kleine telecomaanbieder die in de concurrerende telecommarkt voor kwaliteit en goed klantcontact gaat volgens bankstandaarden.'