De komende maanden lopen er weer heel wat managers met flessen wijn te slepen. Vooral de Bordeaux schijnt dit jaar erg in trek te zijn. Wat wilt u als eigenaar van een ict-bedrijf met zo'n cadeautje nu eigenlijk op uw relaties uitstralen, vraag ik mij dan af?
Klanten vragen ons, volgens branchevereniging ICT~Office, om toepassingen, kennis en talent. Het huidige tijdsbeeld voegt daar nog eens duurzame oplossingen en maatschappelijk verantwoord ondernemen aan toe. Maar gemak en gewoonte zijn ieder jaar weer de norm als het aankomt op het selecteren van een relatiecadeau rond de Kerstdagen. Zo'n cadeau heeft dus niets met de wensen van de klanten of met de maatschappij te maken. Het is oude wijn in oude zakken.
Alleen in Nederland al zijn er, volgens de Belastingdienst, ruim achttienduizend goede doelen actief. Met zoveel keuze kunt er met gemak wel eentje in uw omgeving vinden die aansluit op uw eigen activiteiten. Zo kunt u uw kennis en talent inzetten om een jongerenclub aan een mooie website te helpen, welzijnswerkers een handige kennisbank te doneren of een sportclub een computernetwerk te schenken. Uw managers kunnen daarbij uw relaties activeren om een steentje bij te dragen – misschien wel heel letterlijk, als u aannemers automatiseert.
Kijk ook eens naar innovatieve organisaties zoals Net4kids; een organisatie waar ik zelf bij betrokken ben. Opgericht door ondernemers uit de ict-branche, winnaars van de Transparantie Award en al jaren koploper in innovatie. Het werkt heel eenvoudig: u selecteert met specialisten een kwalitatief hoogwaardig kinderhulpproject en werkt online samen aan een succesvolle invulling. Kijkt u voor een succesvol voorbeeld maar eens op www.oxxio4kids.nl, waar al meer dan honderdduizend euro is ingezameld door medewerkers en klanten van een energiebedrijf. Daar kan geen goede Bordeaux tegenop.
Je kunt natuurlijk ook een combinatie doen. Op http://www.wijnschenkers.nl koop je wijn en de marge wordt gebruikt om kinderen in Afrika een goede toekomst te bieden.