Telecombedrijf Gigaset is druk doende met de opbouw van een zakelijk productportfolio. Onder Siemens was Gigaset vooral bekend door het maken van vaste telefoontoestellen voor consumenten maar het bedrijf gaat zich nu vooral richten op het business to business-segment. Het in 2008 overgenomen Gigaset is officieel niet meer in handen van Siemens. Siemens was tot voor kort eigenaar van nog 20 procent van de aandelen, maar deze zijn inmiddels aan Local Company verkocht. Hierdoor is Local Company volledig eigenaar van de aparte bv Gigaset.
Gigaset is inmiddels klaar om als eigen bedrijf verder te gaan. De afdeling vaste telefonie van Siemens werd verkocht aan het toenmalige Arques, maar gaat inmiddels verder als Gigaset Communications. De producten komen uit dezelfde fabriek in het Duitse Bocholt en van hetzelfde team, maar Siemens is geheel uit de organisatie. Begin 2011 werd er de eigen Gigaset pro-serie geïntroduceerd om de kleinzakelijke markt te bedienen met een modulaire oplossing, opgebouwd uit verschillende ip-systemen.
Eerste resultaten
Die pro-serie zorgde ervoor dat Gigaset niet langer alleen een consumentenmerk is, maar ook het zakelijke segment gaat bedienen. Ron Cottaar, marketingmanager bij Gigaset: 'We moeten natuurlijk het merk opbouwen en stap voor stap onze plaats in de markt veroveren. Dat betekent dat we een plek moeten krijgen in het volle portfolio van resellers. Daarnaast moeten we bewijzen dat onze producten goed zijn en onze ondersteuning van dezelfde kwaliteit is als mensen van de consumentenproducten gewend zijn. De eerste resultaten zijn inmiddels binnen en de reacties zijn positief.'
Gigaset Communications is voor 100 procent in handen van de Local Company. 'We vallen nu onder Duitsland en Gigaset', zegt Cottaar. 'In 2008 wilde Siemens zelf nog 20 procent in handen houden om erop toe te zien dat alles goed zou verlopen. Inmiddels zijn we twee jaar verder en heeft Siemens besloten de overige aandelen te verkopen aan investeringsmaatschappij Arques. Arques heeft vervolgens zijn naam veranderd in Gigaset AG en dat toont aan dat ze vertrouwen hebben in onze producten.'
Naamsbekendheid
Cottaar meent dat Gigaset niet veranderd is dan dat het onder Siemens was. 'De producten van Gigaset komen uit dezelfde fabriek en we behouden onze arbeidsvoorwaarden. We merken wel dat de naam Siemens al veel naamsbekendheid had door zijn lange bestaansrecht. Het merk Gigaset is deze naamsbekendheid nog aan het opbouwen. Daarom zijn we eind 2010 begonnen om alles zonder de naam Siemens te communiceren.' Gigaset paste bovendien de huisstijl voor communicatie naar buiten aan.
Gigaset wil de komende tijd groeien in het zakelijk segment, met bijvoorbeeld de huidige Dect- en bureautoestellen. Cottaar: 'We zijn marktleider in Europa voor Dect-telefoons. Met onze PBX-oplossing bieden we een bedrijf een eigen centrale in-house, waarmee het meer dan honderd gebruikers kan ondersteunen. Ons toekomstplan is om meer te innoveren in verschillende segmenten die met communicatie te maken hebben, zoals met de Touchphone SL910 en de Handsfree clip L410.'