Studenten van de Vrije Universiteit in Amsterdam krijgen tijdens practica filmpjes te zien waarin de veiligheidsvoorschriften uitvoerig worden doorgenomen. De universiteit geeft in het e-learning project studenten een iPad in bruikleen. Niet alleen om aantekeningen op te maken tijdens college, maar ook scheelt het boekengeld. 'Ze lezen hun naslagwerken als e-books', zegt woordvoerder Tessa Lange van de VU Amsterdam. Het gebruik van iPads stimuleert interactieve hoorcolles en zelfs tussentoetsen worden op de tablet afgenomen.
Docent Maikel Wijtmans is een docent die de tablet geheel heeft omarmd. Hij heeft als onderdeel van het E-learning project de iPads op meerdere manieren actief gebruikt in het eerstejaars theorievak ‘Van Atoom tot Biomolecuul'. Lange: 'In een pilot testte hij tijdens een introductiecollege de voorkennis van de nieuwe studenten door ze een reeks inhoudelijke vragen op de tablet te laten beantwoorden. De resultaten deelde Wijtmans ter plekke met de studenten.'
In latere colleges ging Wijtmans aan de hand van die vragen dieper in op de destijds als moeilijk ervaren leerstof. Om het inzicht van de studenten verder te testen, stelde de docent tijdens hoorcolleges regelmatig live vragen met de iPad. Ook maakten 85 studenten voor het eerst een tussentoets met behulp van de iPad op de elektronische leeromgeving Blackboard.
VU Campusnet en Eduroam
Lange: 'Wijtmans heeft samen met de eerstejaars het gebruik van de iPad geëvalueerd. Uit de enquête blijkt dat de studenten deze pilot op meerdere fronten positief hebben ervaren. Zo vonden 23 van de 26 respondenten de vragen tijdens het introductiecollege een goede opfrisser en was voor 85% de aandacht tijdens de hoorcolleges verscherpt door de live vragen. Ook over de digitale tussentoets waren de meeste studenten tevreden, maar het tegelijkertijd bij de hand houden van een papieren versie om vanaf te lezen werd toch ook nog gewaardeerd.'
De Faculteit der Exacte Wetenschappen hebben de iPads aangeschaft, omdat de iPad in vergelijking met andere tablets de beste specificaties heeft. De universiteit ondersteunt dan ook geen andere tablets. Het internetverkeer op iPad wordt geregeld via draadloze netwerken van VU, genaamd Campusnet en Eduroam. Om in te loggen hebben studenten een speciale VU-net identiteitscode nodig. Het is ook mogelijk om draadloze netwerken buiten de VU te gebruiken.
App-ontwikkeling TU Delft
De Vrije Universiteit van Amsterdam vindt iPads een uitstekend apparaat om e-learning te stimuleren onder studenten. Eerstejaars studenten Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen kunnen zo'n tablet in bruikleen krijgen. Als ze vervolgens over drie jaar hun bachelordiploma halen, dan krijgen ze het apparaat als een geschenk.
Computer Profile deed in september 2011 onderzoek naar het gebruik van tablets, waaruit bleek dat in de Benelux vele onderwijsinstanties met ten minste vijftig medewerkers met een iPad werken. Van het totaal aantal zakelijk verkochte iPads ging 20 procent naar het onderwijs. Naast de VU gebruikt ook TU Delft de iPads als onderwijsondersteunend apparaat. Die instelling ontwikkelt er bovendien apps voor. Grote scholengemeenschappen als inHolland en Regiocollege hebben aangegeven geen tablets te gebruiken.
Ik zie niet in waarom de in het artikel zaken *beter* gaan met een iPad dan zonder iPad. Vragen stellen, filmpjes tonen of iets lezen kon 10 jaar geleden ook al op een laptop. Als ik bij betreffende onderwijsinstelling over het geld zou gaan, zou ik met deze argumenten niet overtuigd worden om 600 euro per student uit te gaan geven.
Marcel ook ik heb de pest aan die iTroep hetze, maar een argument dat zeker steekhoudend is, is de kostenreductie op boeken en soortgelijk lesmateriaal.
Daar heb je idd geen ipad voor nodig, een laptop is ook prima.
Een beetje vreemd wel dat een Universiteit zich vooral wil bedienen van onozele consumenten elektronika ipv middelen die juist voor en door wetenschappers zijn ontwikkeld.