Big data. Van Wallmart tot Shell, we produceren data alsof ons leven ervan afhangt. Aan de ene kant lijkt die big data ons te overspoelen, aan de andere kant is het heel waardevol. Het levert ons een stroom aan feiten op waarmee we – dag in dag uit – veel betere beslissingen kunnen nemen, gebaseerd op feiten in plaats van onze onderbuik. De uitdaging is om maximale waarde te halen uit die enorme hoeveelheden data.
In de context van bi en data-analyse vergt de verwerking van big data een nieuwe aanpak. Tot nu toe was it in de lead als het ging om de analyse van big data. Maar it kan de enorme informatiestroom niet meer alleen aan. De aanpak moet slimmer en een gezamenlijke effort van it en business is noodzakelijk. En juist daarom volstaan de huidige informatiemanagement-systemen niet. Kijk naar traditionele bi-systemen. De gebruiker is daarbij nog altijd erg afhankelijk van it en de tijdrovende bouw van datawarehouses. De business krijgt antwoorden op vragen volgens door it vastgestelde, vastomlijnde paden. Wanneer er nieuwe vragen ontstaan vanuit de business, kost het it veel tijd om hier een oplossing voor te bouwen. Dit matcht uiteraard niet met de snelheid van de informatiebehoefte. Het lijkt erop alsof it de tsunami aan data met een kanootje probeert te bedwingen.
Ander nadeel is dat traditionele systemen slechts een deel van de organisatie bereiken. Organisaties halen zo onvoldoende toegevoegde waarde uit hun resources en gaan voorbij aan het consumerization- principe. Huidige eindgebruikers verwachten meer flexibiliteit en onafhankelijkheid van it. Ze willen zelf hun bootje besturen en ontdekkingen doen binnen de enorme hoeveelheid data informatie die beschikbaar is.
Wil je als organisatie maximale waarde halen uit big data, dan is het noodzakelijk om op zoek te gaan naar tools die alle lagen van de organisatie bereiken, zonder daarbij de controle te verliezen. Door naast het management ook de gebruikers op de werkvloer zelf toegang te geven tot alle relevante data, kan deze optimaal worden verwerkt én benut. Resultaat is dat it zich weer echt op it kan focussen en de informatie in handen komt voor wie deze bedoeld is: de business. It verliest geen tijd meer aan data-analyses die de business zelf kan uitvoeren en kan zich volledig wijden aan het faciliteren van de it, onder anderen door bieden van de juiste tooling, het waarborgen van security, data governance, master data management et cetera. Dat is de juiste koers als je het mij vraagt.
helemaal mee eens! De explosieve datagroei waar veel bedrijven mee te maken gaan krijgen wordt een enorme uitdaging voor de samenwerking tussen de business en IT. Slechts een handje vol leveranciers gaan hier op deze groeimarkt een serieuze rol spelen om bedijven hierbij te helpen. IBM loopt hier voorop als je het aan mij vraagt met hun IM, ECM , BI en BAO portfolio.
Eens met het artikel. Er is veel informatie te halen oa uit de steeds meer toenemende hoeveelheid ongestructurerde data zoals worddocumenten, tweets, email etc. Interessant is dat grote partijen hier nauwelijks goed antwoord op weten te vinden. Vanuit content2context.com hebben we verschillende technologien en bijbehorende aanpakken ontwikkeld om zinvolle analyses mogelijk te maken op de berg ongestructureerde data. Wij hebben gemerkt dat het van cruciaal belang is de ‘ business’ bij een klant te helpen om concreet de vraag te formuleren welke informatie men nu echt nodig heeft. Vaak zie je dat mensen informatie vragen, niet omdat zij dat nu echt nodig hebben of dat deze informatie gelinkt is aan de strategische doelstellingen, maar dat zij informatie vragen simpelweg omdat deze voorhanden is. It-Bedrijven moeten veel meer nadenken hoe zij hun klant kunnen helpen de businessvraagstukken en de daaraan gekoppelde nuttige mangementinformatie helder te krijgen ipv het alleen verkopen van business intelligence tools waarmee een gebruiker het ongestructureerde-data-bos in wordt gestuurd.