Softwareleverancier SAP heeft twaalf verbeteringen doorgevoerd op aanraden van de Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG). De vereniging wilde graag zestien verbeteringen doorgevoerd hebben. Het advies van de VNSG kwam in het kader van het Customer Connection-programma, waarin leden de productstrategie van SAP mogen beïnvloeden.
Alle twaalf verbeteringen hebben betrekking op de Workflow Management-functionaliteit. SAP hanteert dit voor het beheren van processen waarbij meerdere organisaties, afdelingen en/of personen zijn betrokken. De VNSG hoopt verder op verbeteringen van de Enterprise Performance Management-, Enterprise Asset Management- en Utilities-functionaliteiten.
Customer Connection
Customer Connection is bedoeld voor korte termijn verbeteringen aan de huidige SAP-oplossingen. De VNSG maakt eerst afspraken met SAP over welke onderwerpen, de zogeheten focustopics, relevant zijn. Vervolgens kunnen gebruikers via het online platform Idea Place, dat onderdeel is van SAP Developer Network (SDN), nauw samenwerken. In overleg worden verbeterverzoeken opgesteld, ingediend en geprioriteerd. Het hele proces, van het moment dat VNSG-leden verbeterverzoeken opstellen tot het moment dat ze zijn doorgevoerd en uitgeleverd, duurt zes tot negen maanden. Overigens geeft SAP aan welke verbeteringen daadwerkelijk worden doorgevoerd en wanneer. Het Customer Connection-programma wordt momenteel verder uitgerold naar andere VNSG-focusgroepen en naar gebruikersverenigingen in andere landen.
Nu nog zorgen dat SAP/Business Objects een beetje gelijke tred houdt met browsers en java.