Salesforce-ceo Marc Benioff vindt dat de gehele ict-industrie socialer moet worden. Dit zei hij tijdens de Web 2.0 Summit in San Francisco. Hij meent dat Facebook het schoolvoorbeeld wordt van hoe een consumentenbesturingssysteem eruit zou moeten zien. 'Alles wat ik wil, zie ik terug op Facebook', aldus de ceo. Een wat minder sociaal verantwoorde uitspraak deed hij echter ook, met betrekking tot de openbare cloud die Oracle in oktober 2011 aankondigde. Deze zou niet efficiënt, niet democratisch en niet open in elkaar zitten.
Het rommelt tussen de twee ceo's van Oracle en Salesforce sinds Oracle OpenWorld. Tijdens de conferentie, begin oktober 2011, werd de presentatie van Benioff geannuleerd door Oracle-ceo Larry Ellison. Daar was Benioff niet van gecharmeerd en daarom besloot hij tegenover de conferentiezaal van Oracle, zelf alsnog een presentatie te geven. Benioff, die vroeger voor Oracle werkte, gaf daarin kritiek op de ‘proprietary mainframes' en ‘gesloten systemen' die Oracle aan zijn klanten biedt. 'Deze systemen zijn niet geschikt voor cloud computing en sociale netwerken, die meer standaardtechnolgie gebruiken en in trek zijn bij cio's en it-managers', aldus Benioff.
Op 18 oktober 2011, tijdens de Web 2.0 Summit, opende Benioff wederom het vuur op Oracle, door mensen te waarschuwen voor een foute cloud, omdat deze niet efficiënt, niet democratisch en niet open zou zijn. Een sneer naar de deze maand aangekondigde public cloud van Oracle, die zowel platformdiensten als databases, Java en beveiliging als een applicatiegedeelte bevat en zo open mogelijk wordt, volgens Oracle-ceo Ellison.
Meer lijken op Facebook
Ellison laat de aantijgingen van Benioff niet over zijn kant gaan en noemt Salesforce een 'ranzig, goedkoop motel van clouddiensten'. In ieder geval zullen die diensten steeds meer op het sociale netwerk Facebook gaan lijken, want dat is waar Benioff al sinds maart 2010 voor pleit. Er komt een sociale revolutie in de bedrijfssoftware, meent hij. Door meer te kijken naar social media, wordt er ook beter gekeken naar de behoeften van consumenten. Hij vindt het belangrijk dat merken nu met hun klanten op social media kunnen communiceren, maar ook dat klanten real-time hun eigen merken kunnen bereiken.
Ik vindt Facebook, Twitter, Facebook en overige zaken die met sociale media te maken hebben eerder a-sociaal. Onder sociaal versta ik person to person, face to face. Dat sociale media door mensen als positief word ervaren, prima, voor sommige onderdelen kan het positief bijdragen aan de invulling van (werk) omstandigheden, in veel gevallen gaat het nergens over.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je moet social media niet zien als een vervanging van het communiceren met elkaar maar als extra hulpmiddel om je communicatie netwerk uit te kunnen breiden.
Uiteraard zullen mensen hier misbruik van maken of niet zakelijk mee omgaan in een “werkomgeving” maar dat zal met elke communicatie middel het zelfde zijn (mail etc.) Het is een discipline van de persoon zelf en men zal hier onderlinge afspraken over moeten maken.
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Gevaar in het communiceren middels Twitter, Facebook, Yammer en andere sociale media zorgen er echter voor dat de communicatie van persoon tot persoon of in groepsverband, verloren gaat. Ik zie dit soort media meer als informatiemedium, waardoor men sneller op de hoogte kan worden gebracht van zaken. Zoals eerder gezegd, en uzelf ook al aangeeft, kan dit positief bijdragen aan de invulling van (werk)omstandigheden. Het gevaar op zakelijk gebied is, gezien het feit er veel reacties volgen op een tweet of mail middels de sociale media, de essentie van waar het daadwerkelijk om speelt, verloren gaat.
Marc Benioff is een verkoper, hij wil alleen maar veel troep verkopen. Een gelikte userinterface past daar uiteraard bij.
Dat ict uit meer bestaat dan userinterfaces voor gebruikers die het inteligentie niveau van een kind van vier hebben ontgaat deze man kenlijk.
Het overgrote deel van ict krijg je als gewone sterveling helemaal nooit te zien.
Maar een verkoper heeft daar natuurlijk geen enkel benul van.
Dhr Benioff ziet het in mijn ogen juist goed!
Er moet meer geleerd worden van de eenvoud waarmee binnen sociale netwerken informatie gedeeld kan worden over de muren van je eigen organisatie heen.
Traditionele CRM/ERP systemen hebben last van de grenzen van een organisatie. Dit is lastig omdat we juist meer zouden moeten samenwerken met klanten. leveranciers en met de stakeholders van de organisatie.
Het moet eenvoudiger worden om informatie en werkprocessen te ontsluiten buiten de organisatie. Geen 10 verschillende portalen maar 1 persoonlijke omgeving waar je jou relevante informatie terug ziet.
Neem je outlook agenda, delen met de collega’s prima. Totdat je deze wilt delen met je partner of iedere willekeurige persoon buiten de grenzen van je eigen organisatie. Is helaas niet mogelijk.
Sociale business software neemt de grenzen weg en stimuleert samenwerking in plaats van het tegen te houden omwille van verouderde architectuur en bestaande licentie modellen.
mvg Remko Been
Het heeft niets te maken met juist of niet juist zien. Het gaat hier gewoon om verkopen van ieders eigen producten c.q. omgevingen.
Natuurlijk wil iedere verkoper zijn klanten binden aan zijn producten. Het is alleen zo jammer dat de interfaces tussen deze verschillende werelden vaak niet zo flexibel met elkaar praten. Al zeggen de verkopers dit wel.
Helaas, en ik spreek uit ervaring, dit is vaak niet zo, om bovenstaande redenen.
Remko,
In je betoog strijd je enkel voor een gelikte gebruikers interface, aka gebruikers gemak.
Juist dit gebruikers gemak is waar de meeste elende binnen de ICT door ontstaat.
Dan nog herhaal ik, ICT is meer dan outlook en internet explorer, geloof me er zijn zelfs hier op computable ook mensen die serieus werk doen (ik hoor daar niet expliciet bij)