Door de groei van het mobiele internet en het aantal apps voor zakelijk gebruik zoals tijdsregistratie- en kilometervergoedingapplicaties wordt het mobiel ontwikkelen voor organisaties steeds belangrijker. Echter, veel organisaties weten nog niet goed hoe ze deze mobiele ontwikkeling aan moeten pakken en het beheer van de apps inhouse uit moeten voeren.
Terwijl we al eens eerder een vergelijkbare ontwikkeling hebben doorgemaakt. Want wie herinnert zich de opkomst van internet niet?
In de begin jaren van het internet waren websites voor veel organisaties een noodzakelijk kwaad om online aanwezig te zijn. Vaak werden— na lang kat uit de boom kijken— voor minimale bedragen ZZP’ers en reclamebureaus ingehuurd om voor een online visitekaartje te zorgen. Andere organisaties gingen juist zelf ontwikkelen, omdat al snel bleek dat een website een belangrijk verkoopkanaal voor diensten of producten was. Het zelf ontwikkelen van websites had als belangrijkste reden het integreren van de backoffice met de verkoopactiviteiten. Deze online activiteiten vereisten wel dat een site veilig, snel en robuust was. Deze koppeling van de site met de backoffice kostte veel inspanning en moeite, was niet gestandaardiseerd en vaak was het lastig om dit door externe partijen te laten doen.
Met de opkomst van mobiel internet herhaalt die situatie zich. Mobiel is inmiddels niet meer weg te denken en het online gebruik zal verder toenemen door de opkomst van tablets en smartphones. Zo zorgt de onlangs gelanceerde ABN-AMRO app al voor evenveel verkeer als de normale internetbankieren-website. Naast het checken van het saldo, is het betalen van rekeningen iets dat we meerdere malen per week doen terwijl we onderweg zijn.
Toch weten veel andere organisaties vaak nog niet hoe ze de ontwikkeling van mobiele applicaties efficiënt aan moeten pakken, net als indertijd met de opkomst van het internet. Eén van de terugkerende vragen is of de ontwikkeling nu juist wel of niet inhouse moet. Hier is een tweeledig antwoord op. Sommige bedrijven kiezen ervoor om inderdaad de ontwikkeling inhouse te doen om zo hun apps te integreren met hun backoffice. Echter, zie je ook steeds vaker dat bedrijven een gedeelte van hun mobiele ontwikkeling uitbesteden. Zo wordt in veel gevallen het ontwikkelen voor HTML5 en Android in huis gedaan en wordt de rest uitbesteed.
En hoe zit het met het beheer van apps? Het beheren van de app zelf verschilt in wezen niet veel van andere software-oplossingen. Ook is het distribueren van apps voor consumenten relatief simpel met een App-Store en een Marketplace. Maar het distribueren voor enterprise gebruik, hoe pak je dat dan efficiënt aan? Voor de grote platformen zijn er al wel goede oplossingen, zoals de Apple Enterprise App-Store. En ook voor Android hoef je alleen zelf een interne webserver neer te zetten waar je de apps voor werknemers neerzet. Toch mankeert het met name aan goede beheertools, waarmee je ook het gebruik van je apps inzichtelijk krijgt. Niet alleen voor de zakelijke smartphone, maar ook voor de privé-devices die door de medewerkers worden meegebracht en worden gebruikt voor het werk. Door de platforms gaan namelijk andere regels gelden waardoor het moeilijker wordt om snel en efficiënt de apps op afstand te bekijken: wie heeft welke versie en de laatste updates? Daarnaast verandert de snelheid, omdat je vaak enkele dagen tot een week moet wachten tot je goedkeuring krijgt van een platform.
Mobiel is erg nieuw en beheerafdelingen staan niet te springen om nog meer verschillende typen apparaten te gaan ondersteunen. Combineer het laatste met een bring-your-own mobile beleid en de gemiddelde it-manager ziet zijn operationele kosten door het dak schieten. Het lijkt er dan ook op dat voor intern gebruik HTML5 dé oplossing biedt. Beheer van zo’n app ontwikkeld met mobile HTML5 is hetzelfde als het beheren van iedere andere bestaande website en er wordt een scala aan apparaten ondersteund. Zo los je alle vragen rond beheer en ontwikkeling gemakkelijk op én zal je mobiele ontwikkeling sneller gaan dan in het verleden bij het internet.
Enterprise mobile is dus meer dan alleen het gebruiken van eigen mobieltjes door medewerkers en het opstellen van regels daarvoor. Het gaat om het aanbieden van mobiele toepassingen voor klanten en werknemers op een veilige, vertrouwde, robuuste, snelle, beheersbare, gebruiksvriendelijke en vooral geïntegreerde manier met de backoffice. Het is nu aan de ii om hier snel in mee te gaan en niet nogmaals dezelfde fout te maken als met internet.