Jan Krosenbrink, ex-grootaandeelhouder en directeur van SAP-dienstverlener Uphantis, spant een kort geding aan tegen Sogeti. Deze ict-dienstverlener nam Uphantis in juli 2010 over. Krosenbrink ging mee, maar werd in februari 2011 op non-actief gesteld. Beide partijen kwamen eind mei een vertrekregeling overeen, waarbij Sogeti een bedrag van circa twee ton zou overmaken. Dat heeft het bedrijf nog niet gedaan, omdat de directeur het non-sollicitatie- en concurrentiebeding zou hebben overtreden. Krosenbrink eist de tegemoetkoming nu via de rechter op.
Het kort geding dient op 14 oktober 2011 voor de rechtbank in Utrecht. Krosenbrink eist nu via zijn vennootschap Mamc de beëindigingsvergoeding (een vennootschappelijke en een arbeidsrechtelijke) op. Ook wil hij dat Sogeti stopt met het zwartmaken van zijn naam en de naam van zijn vennootschap in de markt.
Krosenbrink was via zijn vennootschap Mamc voor 50 procent aandeelhouder van Uphantis. Na de overname kwam de bestuurder in dienst van Sogeti waar hij (mede-)leiding gaf aan de nieuw opgezette erp (enterprise resource planning)-divisie waarin Uphantis opgenomen werd. De integratie verliep echter uiterst moeizaam met een hoog personeelsverloop onder de Uphantis-medewerkers tot gevolg. In de dagvaarding stelt Krosenbrink dat Sogeti hem hiervoor verantwoordelijk hield. In zijn ogen ten onrechte, waarna een arbeidsconflict ontstond. Krosenbrink werd op 21 februari 2011 op non-actief gesteld. Beide partijen kwamen op 31 mei 2011 een vertrekregeling overeen.
Overgelopen
Volgens Krosenbrink heeft Sogeti ondanks diverse aanmaningen het geld nog steeds niet overgemaakt. Sterker nog, de automatiseerder beschuldigt de ex-grootaandeelhouder van het niet tijdig inleveren van de bedrijfslaptop, het overtreden van het non-sollicitatiebeding en het mogelijk overtreden van het geheimhoudingsbeding. De raadsvrouw van Krosenbrink stelt in de dagvaarding dat dit niet waar is en dat zijn cliënt geen arbeidsrelatie heeft met Newitera, een door Léon Heutmekers opgerichte nieuwe SAP-dienstverlener.
Heutmekers is ook een ex-Uphantis-medewerker die door Sogeti begin 2011 op non-actief werd gesteld. Bij Newitera werken inmiddels een twintigtal ex-Uphantis-medewerkers die bij Sogeti hebben gewerkt. De ict-dienstverlener beschuldigt Krosenbrink ervan dat door zijn toedoen deze medewerkers naar Newitera zijn overgestapt. De ex-directeur ontkent dat hij opgetreden heeft als ronselaar.
Zwarte piet
Krosenbrink meent dat Sogeti vanwege de mislukte integratie van Uphantis een zondebok nodig heeft en dat hij nu de zwarte piet krijgt toegeschoven. Volgens een woordvoerster van Sogeti gaat het om een financieel conflict dat is ontstaan tijdens de afwikkeling van de afvloeiingsovereenkomst. Krosenbrink had leiding gegeven aan het integratieproject rond Uphantis. Toen dat achter de rug was, was er voor hem niet zo veel uitdagend werk meer te doen. In overleg is toen een vertrekregeling afgesproken, stelt zij.
De zegsvrouw erkent dat er een hoog personeelsverloop was onder de overgekomen Uphantis-medewerkers. Dat speelde vooral begin 2011. Momenteel is dat verloop nagenoeg gestopt. Er zouden volgens haar nog genoeg Uphantis-medewerkers over zijn. 'Bij zo'n overname loop je als bedrijf altijd het risico dat er een groep mensen is die zich niet thuis voelt in een grotere organisatie. Uphantis was nu eenmaal stukken kleiner dan Sogeti.' Ingewijden stellen dat er bij Sogeti van de ruim tweehonderd Uphantis-werknemers nog zo'n honderd over zijn.
Jan Krosenbrink wilde niet voorafgaand aan de rechtszaak persoonlijk reageren.
JoopS: binnenkort is er nog veel meer werk voor de PR-afdeling van Sogeti. Over minder dan 2 weken maakt deze detacheerdeer namelijk een grote reorganisatie bekend waarbij het bedrijf terug gaat naar 4 divisies en er veel ontslagen zullen vallen.
@Klokkenluider:
Duidelijk een geval van foutieve informatie. Sogeti is juist druk bezig met het aannemen van nieuwe krachten. Het gaat sinds begin dit jaar weer de goede kant op en van een reorganisatie is totaal geen sprake.
In mijn positie kan ik dit dan ook zeker beamen (HRM). Ik vind je reactie dan ook niet professioneel en het leidt dan ook alleen maar tot onrust. Dit is wat wij niet willen en voor Sogeti ook niet voor staat. Wij dragen graag ons gepassioneerd vakmanschap uit en zullen dit ook met volledige overtuiging blijven doen. Sogeti is en blijft een fantastisch bedrijf om voor te werken, iets waar je oprecht trots op mag/moet zijn.
@Sogetist:
Ik kan mij volledig aansluiten bij jouw reactie. Sogeti is een prachtbedrijf! Wij hebben iedereen aan boord kunnen houden, ook tijdens de slechte tijden. Daar gaan wij nu zeker de vruchten van plukken. En dat medewerkers van Uphantis dat niet zien, is vooral pech voor hun.
Het bericht van klokkenluider is waarschijnlijk een rare vorm van jaloers gedrag.
@Sogetist
Dus er is niets waar van de verhalen dat er deze week aan tientallen stafleden is verzocht het mooie bedrijf Sogeti te verlaten?
Beste Sogetisten,
Blijf het “mooie” bedrijf maar verdedigen! Waarschijnlijk zijn jullie dermate geïndoctrineerd dat het “rood” voor de ogen ziet.
Wanneer je eenmaal een staffunctie zal gaan bekleden, ga je merken in hoe ver het bedrijf werkelijk afstaat van hetgeen zij middels de media en introductiedagen presenteren. Een cultuur van regeltjes, ja-knikkers en pleasers, waar mensen die een andere mening/kijk op de zaak hebben keihard worden genegeerd, ook op financieel gebied. Ik ben blij dat ik daar weg ben.
Concreet zijn er contracten niet verlengd of in goed overleg uit elkaar gegaan.
Het staat dus volledig los van gedwongen ontslag of reorganisatie. Er is altijd sprake van natuurlijk verloop.
Sogeti heeft in het verleden bewezen haar medewerkers zeer belangrijk te vinden, tijdens de crisis ook geen ontslagen, en daarom is er dan ook geen reden tot onrust.
Ik krijg net een persbericht onder ogen met daarin de voorgenomen organisatieveranderingen. Het is me wat.
Er zal deze week een persbericht worden verstuurd waarin de organisatieveranderingen bekend gemaakt worden.
Allereerst (ROADSHOWS 10-11) zal het personeel de kans krijgen om alle verhalen te horen en de mogelijkheid krijgen om hierop te reageren.
Nogmaals, er is geen reden tot onrust. Sogeti bekijkt momenteel hoe zij efficiënter kunnen werken en betrekken daar de medewerker in.
De medewerker blijft op de eerste plaats staan.
Sogeti is een bedrijf waar mensen met plezier en hun kennis en vakmanschap aan het stuur zitten en de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Sogeti staat voor resultaat!
@Sogetist
Was het maar zo simpel. Volgens mij ligt het na de harde winstdalingen van de afgelopen periode toch wat genuanceerder…
Sogeti Nederland gaat de komende jaren veel werk uitbesteden naar India. Over zeven tot negen jaar zal één op de drie medewerkers vanuit India zijn diensten verlenen aan Nederlandse klanten.
Hiermee komt je ‘pakkende’ slogan ‘Sogeti staat voor resultaat’ toch in een iets ander daglicht te staan… En het plezier zal er ook niet groter door worden.