De storing bij Blackberry, die op maandag 10 oktober 2011 begon, is te wijten aan een defecte core switch. De problemen, waardoor bezitters van Blackberry-telefoons geen gebruik kunnen maken van internetdiensten als email en berichtenservice Ping, zijn op woensdagochtend 12 oktober 2011 nog niet voorbij. Behalve de regio Europa, Afrika en het Midden-Oosten, zijn er ook in Brazilië, India, Chili en Argentinië problemen gemeld.
Core switches zijn belangrijke apparaten binnen een netwerk. Ze verbinden de zogeheten edge switches met elkaar. Edge switches vormen de link tussen twee netwerken en het is in het geval van Blackberry-fabrikant Research in Motion (RIM) waarschijnlijk de edge switch geweest die door een falende core switch gebruikers hinderde het netwerk op te komen in Slough, Engeland.
Het falen van de switch is officieel door RIM toegegeven. Ze geven aan dat 'het systeem zo is ontworpen dat er een back-up switch wordt ingeschakeld bij problemen, maar deze bleek niet te werken zoals hij getest was. Hierdoor is een grote backlog aan data gegenereerd, waarvan de Blackberry-leverancier nu werkt dit vrij te maken, zodat de internetdiensten zo spoedig mogelijk weer werken zoals normaal. Excuses voor het ongemak.'
Shell
In Nederland meldden Vodafone en T-Mobile dat hun klanten met Blackberry-toestellen moeilijkheden hebben met de internetdiensten zoals de browser, pingen in Blackberry Messenger en e-mailen. In Engeland hebben zowel klanten van O2, Vodafone als T-Mobile connectieproblemen en dat ondervindt ook Shell, waar medewerkers allemaal werken met Blackberry's. CIO Arjen Dorland van de Shell-divisie Downstream, geeft aan dat zijn Nederlandse Blackberrytoestel eerst aangaf dat de simkaart niet meer geldig is, inmiddels is dit in orde, maar komt er geen e-mail meer door.
Dorland: 'Vreemd, want ik had maandag 10 oktober 2011 bijna geen problemen, maar sinds dinsdag 11 oktober 2011 wel. Er komt helemaal geen e-mail door. Gelukkig kunnen we altijd nog bellen met VOIP, als het erger wordt. Ik heb een Nederlands toestel, maar ik heb begrepen dat Britten nog meer problemen hebben. Ik heb nog geen idee wat de impact zal zijn op de dagelijkse werkzaamheden bij Shell.'
Ahold
Ook bij Ahold wordt veelal gebruik gemaakt van de telefoontoestellen van RIM. Jochem van de Laarschot, woordvoerder bij Ahold: 'Ik heb nog geen berichten gehoord van mensen die problemen hebben en mijn eigen apparaat doet het prima.' Wanneer de problemen opgelost zullen zijn, is nog onbekend. Dinsdagavond 11 oktober 2011 werd rond de klok van tien uur ontdekt waar het probleem lag, maar hoe lang het gaat duren voor de datalog is opgeschoond, kan RIM nog niet zeggen.