De storing met Blackberry's van leverancier Research in Motion (RIM) veroorzaakt flink wat hinder voor zakelijke gebruikers. Gebruikers hebben last van een haperende internetverbinding, waardoor websurfen slecht mogelijk is en e-mailberichten en de agenda slechts enkele keren per dag worden bijgewerkt. 'Nu moeten we de laptop opstarten, dat zijn we niet meer gewend'.
Scheepswerf Damen Shipyards in Gorinchem heeft zo'n tweehonderd Blackberry-gebruikers binnen het bedrijf. 'Zo'n storing raakt je e-mail en afspraken als eerste. Dat heeft best wel impact', zegt systeembeheerder Marco Wisse. De toestellen zijn vooral in gebruik bij het management en ondersteunende afdelingen, maar ook bij de servicemonteurs die over de hele wereld assisteren bij het repareren van schepen die de werf heeft gebouwd. 'Er zit nu een aantal van onze monteurs in Cuba, een plek waar bellen extreem duur is', vertelt Wisse. 'Normaal is zo'n team de hele dag aan het pingen. Nu kan dat niet.'
Het bedrijf heeft een eigen Blackberry-server, waardoor de gevolgen voor de scheepswerf nog redelijk beperkt zijn. Het interne verkeer loopt daardoor nog steeds redelijk soepel, vertelt Wisse. Maar voor verkoopmedewerkers, die veel contacten buiten de werf onderhouden, is de storing wel ingrijpend.
Bij de consultancybedrijf PWC, een dochteronderneming van ict-leverancier IBM, heeft iedere medewerker een Blackberry, vertelt woordvoerder Meindert Waterlander. 'Het leven is een stuk lastiger door die storing. Wij zijn inmiddels gewend elk moment van de dag onze e-mail te checken. Nu moeten we de laptop opstarten, dat zijn we niet meer gewend.' De consultants kunnen onder normale omstandigheden de complete workflow volgen op hun smartphone. 'Maar het kan ook op de laptop. Dus onze wereld is niet ingestort.'
Realtime
Bij waterleidingmaatschappij Vitens is juist de raad van bestuur overgestapt op de Blackberry. Het gaat om een pilot, vertelt Arno van Dam. 'Het probleem is dat e-mail en agenda-items niet meer realtime binnenkomen. Dus je weet niet wanneer de informatie die je iemand stuurt, die persoon bereikt.' Tot nu toe kwamen alle berichten telkens aan het einde van de werkdag binnen op de Blackberry. 'Gelukkig gaat bellen en sms'en buiten het netwerk van RIM om', zegt Van Dam.
Binnen de kernactiviteit van het bedrijf gebruikt Vitens geen Blackberry's. 'Die toestellen zijn ongeschikt voor de kolenschoppen van de monteurs'. Monteurs zijn uitgerust met een laptop in hun bus, tijdens het werk gebruiken zij een goedkoop waterdicht toestel van Nokia. 'Daarvan verslijt een monteur er gemiddeld één per jaar'.
Bij pakketdiensten TNT Express zijn Blackberry's vooral in gebruik bij de ondersteunende afdelingen als sales, marketing en HR, vertelt regional salesmanager David de Wit. 'De storing betekent dat medewerkers meer zijn aangewezen op hun laptop of desktop voor agenda en e-mail. Het leidt tot een kleine vertraging in de processen.' Ook bij zijn buitendienstmedewerkers heeft hij nog geen 'kwaaie koppen' gezien. 'Er is wel irritatie, maar dit leidt niet direct tot grote schade voor het bedrijf.' Voor de dienstverlening aan klanten heeft de Blackberry-storing geen gevolgen.
Postbezorgers
Bij zusteronderneming PostNL lopen slechts een handjevol mensen met een Blackberry rond, vertelt woordvoerster Else de Kwaadsteniet. Van een merkbaar effect op de organisatie is dan ook geen sprake. De postorganisatie experimenteert wel met een smartphone voor postbezorgers in IJmuiden en Zoetermeer, maar daarbij gaat het om een Android-toestel. Via een app ontvangen zij informatie over hoe laat zij hun post kunnen ophalen op het afhaalpunt en worden zij gewaarschuwd wanneer er extra post is.
Servicepagina
Research in Motion (RIM) heeft inmiddels een servicepagina waarop de voortgang rond het oplossen van de storing wordt gemeld.