De storing bij RIM, waardoor Blackberry-gebruikers in de emea-regio niet konden e-mailen en pingen met hun mobiele apparaat, is ontstaan door een serverstoring in het Verenigd Koninkrijk. RIM heeft in Slough, ten wetsen van Londen, een datacenter, waar de problemen ontstonden. De storing begon 10 oktober 2011 in de middag en was rond middernacht verholpen. Op sommige toestellen was het niet mogelijk internetverbinding te krijgen, maar het waren vooral de Blackberry-diensten die eruit lagen.
Het datacenter is gevestigd in het emea-hoofdkantoor van de mobieltjesfabrikant aan Bath Road in Slough. In 2005 trok RIM in het pand en ze hebben een huurcontract voor vijftien jaar. Het gebouw beslaat 21.000 vierkante meter en ligt dichtbij luchthaven Heathrow. Het gebied, genaamd Slough Trading Estate, heeft ook andere technologiebedrijven aangetrokken, zoals Vodafone, LG Electronics en O2.
Producent RIM laat weinig los over de storingen. Behalve berichtgeving met excuses voor het ongemak en de mededeling dat er aan de storing werd gewerkt, werd er niets over de storing naar buiten gebracht. Het kan zijn dat Research In Motion compensatie moet gaan betalen aan de netwerkproviders, die door de storing een hoop data-verkeer zijn misgelopen.
Klachten op Twitter
Met name op sociale media als Twitter kreeg RIM ervan langs van zijn gebruikers, die via andere apparaten hun hart luchtten: 'Alles aan Blackberry is afschuwelijk slecht, ik begrijp niet waarom ik er ooit één heb genomen', 'Het is weer die tijd van de maand voor mijn Blackberry' en 'Geen officiële communicatie, niets op de website, terwijl jullie systeem een halve dag lang is gecrasht, is dat service?'. Op het moment dat de storing verholpen was in de nacht van 10 op 11 oktober 2011, kregen gebruikers in Europa, Midden-Oosten en Afrika de gemiste berichten alsnog op hun telefoon.
RIM
De storing komt erg ongelegen voor RIM. Sinds februari 2011 daalt de waarde van de aandelen sterk. Half september 2011 maakte RIM bekend dat de telefoonverkopen en daarmee de winsten achterbleven. De cijfers van het tweede kwartaal lieten zien dat de winst met 58 procent zakte naar 329 miljoen Amerikaanse dollar. De omzet zakte met 15 procent naar 4,2 miljard Amerikaanse dollar in het tweede kwartaal. Er gaan geruchten dat de Blackberry-maker wordt overgenomen, mogelijk door telecomprovider Vodafone.
Kan me niet voor de geest halen dat ik hier ooit zoveel berichten gezien heb van mensen die aan de naam te zien waarschijnlijk van het vrouwelijk geslacht zijn.
niet voor niets n “business” foon gekocht om mail binnen te krijgen!!! Blackberry wat n nightmerry zeg! Dan maar ff m’n oude vertrouwde “koelkastje” uit de la pakken kan ik tenminste bellen! Want bij mij doet niets het meer :-((
ik vind het echt niet normaal ! eerst zeggen dat het opgelost is en nu is het weer precies hetzelfde..
het kost ons ook geld hoor !
Hoezo gaan sommige mensen zeggen maak je niet zo druk en heb geduld hallo dut kost ons allemaal geld denk je nou echt dat het alleen om verslaving gaat kijk hoeveel mensen hun telefoon gebruiken voor werk en andere dingen oke het is even uit de lucht maar tot 22 okt is echt tering irritant sorry voor de woorden maar ik betaal er ook veel voor dus mensen die oordelen met ja heb geduld en verslavende mensen koop dan lekker zelf een nieuw toetsel ofzo als het je niet boeit.
Sorry hoor maar ik betaal voor pingen en ik kan niet niet pingen…
Beetje triest, ze verdienen miljoenen en ze kunnen iet eens een storing oplossen…
Bedankt meneer Blackberry ! 🙂 Supertelefoon nou nee dus…
Ik ga overstappen naar een HTC of iPhone: veel beter en nooit storingen…
Ik dacht vanochtend dat hij het weer deed, maar vanmiddag was het weer zover dat hij het niet meer deed kan niet op internet, niet pingen, zelfs niet bellen en sms’en. Leuk dit, als ik dit had geweten had ik geen Blackberry genomen.
leeeeeeukhooor:) NIETDUS! :S
Dus:
– we kopen massaal een Blackberry
– we sluiten doorgaans het meest voordelige contract af met onze telecomprovider, waarbij weinig tot geen garanties worden gegeven over de beschikbaarheid van gratis diensten als ping
– voor de services zijn we afhankelijk van “iets” in een “cloud” (immers, als gebruiker ben ik er niet in geïnteresseerd waar betreffend datacenter staat)
En vervolgens gaan we met z’n allen lopen klagen als het niet werkt???
Sorry beste gedupeerden, maar de meeste reacties hierboven hebben toch vooral effect op mijn lachspieren.
Als je permanente beschikbaarheid wil m.b.t. de geleverde diensten, dan moet je denk ik toch echt wel aan een ander prijskaartje denken dan hetgeen je nu betaald.
ik zeg PAUPER BLACKBERRY
ALTIJD gesodemieter met dat ding.
NOOIT geen Blackberry meer.
Mijn bb doet het ook alweer niet meer, deed het een halve dag goed. Nu is het weer net zo als gisteren. Goed bezig!