Google is de ideale werkplek volgens veel ict-professionals. Het bedrijf is voor het vierde achtereenvolgende jaar de favoriete werkgever en de afstand met de concurrentie is groter geworden. Ook minder bekende bedrijven, die in andere onderzoeken als topwerkgever naar voren komen, zien we in de top 20.
Als we de ict-bedrijven moeten geloven, blijven goede werknemers schaars. Brancheorganisatie ICT~Office meldde zelfs dat een kleine 70 procent van de ict-ondernemingen moeite heeft om gekwalificeerd personeel te vinden. Bij driekwart van die bedrijven zou het personeelstekort leiden tot een stagnerende omzetgroei.
Toch belanden ervaren ict'ers nog altijd op de bank en leeft onder veel Computable-lezers het idee dat men vooral op zoek is naar goedkope hbo'ers die net van de opleiding Informatica komen. Welke ict-bedrijven zijn in trek bij professionals? De top 20 kent een paar opvallende stijgers en binnenkomers.
Bekend maakt bemind
Om met de binnenkomers te beginnen: daar staan twee namen tussen van bedrijven die in verschillende onderzoeken als excellente werkgever werden bestempeld. Intermediair onderzoekt al jaren de ervaringen met werkgevers, ook buiten de ict, en stelde in 2010 vast dat Macaw de beste was. Als tweede ict-bedrijf eindigde ook Caesar Groep hoog in de lijst. Je zou deze bedrijven misschien ook bovenaan in de Computable-rangorde verwachten, maar ze komen voorzichtig de top 20 binnen. Bovenaan prijken de usual suspects: Google, Apple en Microsoft. Kennelijk is de bekendheid van een bedrijf nog altijd een grote aanjager voor de status als bedrijf om voor te werken. Wat dat betreft is de opmars van Ziggo in deze top 20 ook bijzonder. Het kabelbedrijf staat op de 19e plaats van dit lijstje.
Apple populair
Na Google spreekt Apple het meest tot de verbeelding. Dat bij het hippe bedrijf werknemers in Nederland voornamelijk in de retail terechtkomen, doet daar kennelijk niets aan af. Microsoft, lang de populairste werkgever, doet een stap terug en staat op de derde plek met bijna 70 procent van de score van Google. IBM en Capgemini/Sogeti blijven stabiel en staan op plaats 4 en 5. Accenture gaat twee plaatsen omhoog en wisselt stuivertje met Cisco, dat naar plek 8 zakt. HP en Atos zijn vaste spelers in de top 10, die dit jaar niet van plek verschuiven en SAP stijgt één plek en komt net de top 10 binnen.
Nét buiten de top 10 doen Deloitte en, opvallend, Logica goede zaken met ieder vijf plekken winst. KPN Corporate Market (Getronics), TomTom en VX Company zijn dit jaar wat minder favoriet en dalen alle drie twee plaatsen. De eerste vermoedelijk ook naar aanleiding van het nieuws dat Getronics banen schrapt.
Capgemini/Sogeti: 800 deurmatten
Aan de voorkant werven en via de achterdeur te oude of te dure werknemers wegsturen? Het mag zo zijn, maar langzaam maar zeker bedenken ict-bedrijven weer creatieve manieren om personeel te werven. De ludieke methoden van tien jaar geleden zijn daarbij ingeruild voor meer down-to-earth-wervingsmethoden, die beter bij deze tijd passen. Hoewel: krijg je ict'ers daadwerkelijk aan boord met behulp van deurmatten? Capgemini/Sogeti probeerde het in de zomer van 2011. Om de aandacht op de werving te vestigen, liet het bedrijf in juni achthonderd rode deurmatten achter op locaties waar veel hoogopgeleide jongeren komen, zoals hogescholen en universiteiten. Dat zou de indruk kunnen geven dat vooral schoolverlaters werden gezocht, maar het bedrijf is ook op zoek naar ervaren ict'ers. Het gaat om specialisten op het gebied van .Net, SharePoint, SAP, Java, testen, businessanalyse, functioneel beheer, infrastructuur en beveiliging.
Capgemini/Sogeti beloofde de afstudeerders een ontwikkelingsprogramma van drie weken in de Verenigde Staten en vervolgens een expertisegericht opleidingstraject, met trainingen op het gebied van ict, projectmanagement en communicatieve en sociale vaardigheden. Rekening houdend met het verloop zou de dienstverlener eind 2011 iets meer medewerkers in dienst moeten hebben dan eind 2010. De populariteit van Capgemini/Sogeti blijft stabiel: net als vorig jaar staat de onderneming op de vijfde plaats.
Atos: werven via Facebook
Na een paar jaar van experimenteren, kunnen we stellen dat het zoeken naar nieuwe werknemers via social media in 2011 een vaste plek heeft gekregen. Het kan voordelig en heel effectief zijn om via LinkedIn naar profielen van ideale kandidaten te zoeken. Ict-professionals zijn natuurlijk meer dan gemiddeld aanwezig op sociale netwerken, dus moet het niet moeilijk zijn juist deze groep te bereiken en bijvoorbeeld ook binnen het eigen netwerk te werven. Misschien minder voor de hand liggend, maar ook Twitter en Facebook worden steeds meer gezien als wervingskanaal.
Zo zette ict-dienstverlener Atos onlangs een cv-converter in. Deze voegt loopbaangegevens uit de profielen van de sociale netwerksites Facebook en LinkedIn samen in een pdf-bestand. Dat zou de sollicitant tijdsbesparing moeten opleveren. Met het inzetten van Facebook begeeft het bedrijf zich op gevaarlijk terrein als het om de privacy gaat. Atos vraagt dan ook expliciet toestemming om profielgegevens als naam, profielfoto, contactenlijst en openbare berichten te gebruiken en belooft de gegevens niet voor andere doelen te gebruiken. Vooral het gebruik van contactpersonen en openbare berichten is opvallend.
Eerder dit jaar liet Atos weten binnen drie jaar te willen stoppen met e-mailen binnen het bedrijf. De overvloed aan informatie zou de werkvloer dagelijks te veel vervuilen. Social media zijn volgens de dienstverlener een beter middel om te communiceren en samen te werken.
Macaw: goede it’ers blijven schaars
De beste werkgever van het jaar. In het onderzoek dat weekblad Intermediair jaarlijks doet naar de waardering van werkgevers wist ict-dienstverlener Macaw in 2010 voor de tweede keer deze titel binnen te halen. Dat is Computable-lezers niet ontgaan: tussen de ict-mastodonten weet het bedrijf een mooie zestiende plek te bemachtigen.
Hoe kom je aan zo'n positieve beoordeling als werkgever? Financieel directeur Ronald van Es: ‘Het is geen doel op zich, maar zo rond 1998 begonnen we ons af te vragen: wat willen we zijn? We zijn een mensenorganisatie, dus is het logisch dat we ook de best mogelijke werkgever proberen te zijn. Dat willen we onder andere door werknemers vrijheid te geven om zich te ontplooien. Daarbij wordt iedereen begeleid door een people manager, die enkele keren per jaar met de werknemer om tafel gaat zitten, waarbij de werknemer de kans krijgt aan te geven wat hij wil en wat hem dwarszit. Dat kan per periode en levensfase veranderen. Het grappige is dat de gemiddelde leeftijd binnen ons bedrijf in 1998 niet hoger dan 27 jaar was. Niemand had kinderen en de balans tussen werk en privé was nog niet zo belangrijk. Nu ligt de gemiddelde leeftijd rond de 35 jaar en is flexibel en in deeltijd werken voor veel werknemers veel belangrijker. Ook andere wensen komen nu meer naar voren, zoals een goede pensioenvoorziening.'
Vanzelfsprekend is de inhoud van het werk ook cruciaal. ‘Technologisch vooroplopen, aansprekende klanten: ook dat waarderen werknemers, evenals een cultuur waar mensen elkaar zo goed mogelijk helpen en kennis delen.'
Volgens Van Es begint de arbeidsmarkt weer in beweging te komen. ‘We zijn vrij vroeg opnieuw begonnen met werven, anderen gaan dat nu langzaam maar zeker doen. Je merkt al dat it'ers vaak met vier of vijf partijen om tafel zitten terwijl dat er vorig jaar één of twee waren. Goede it'ers zijn schaars en dat zie ik op lange termijn ook niet veranderen.'
Caesar Groep: mensen doen hun werk met passie
Net als Macaw scoort de Caesar Groep al enkele jaren achtereen hoog op onderzoeken naar de populairste werkgevers. Manager operations Paul Poppelsdorf: ‘Bij een gemiddelde detacheerder zie je dat mensen zo'n 4 tot 5 jaar in dienst zijn. Bij ons is dat veel langer. Als werknemers bij ons weggaan, is dat doorgaans met pijn in het hart. Mensen vertrekken doorgaans niet naar een andere detacheerder, maar willen bijvoorbeeld liever dichter bij huis werken bij een vaste werkgever of verlaten de ict. Ook als dat laatste het geval is, helpen wij hen daarbij. Dat je daarbij een goede werknemer verliest, is onvermijdelijk. Voor ons telt dat mensen hun werk met passie doen.'
Momenteel is de dienstverlener bezig met de implementatie van de Service Profit Chain. Het uitgangspunt daarbij is dat de kwaliteit van de dienstverlening bij de klant beter is als de werknemers tevreden zijn. Poppelsdorf: ‘We proberen er zo vroeg mogelijk achter te komen als er bij de werknemer een knelpunt ligt. Dat heeft direct invloed op de tevredenheid van de klant en de loyaliteit van klant en werknemer.'
Binnen de dochterondernemingen Experts, Garansys en Tenders werkt Caesar Groep met teamstructuren van maximaal vijftien mensen. ‘Daarbij is de teamcaptain geen hiërarchische leider. Iedereen kan zijn ei kwijt, wat tot veel meer cohesie leidt. Het eindresultaat is dat je, vaak tegen de eerste verwachting in, een ambitieuze maar realistische doelstelling haalt. Werknemers krijgen daar uiteraard veel voor terug in de vorm van bonussen, maar we willen per se niet bekend staan als best betalende ict-werkgever. Daarmee zouden we naar ons idee de verkeerde mensen aantrekken.' Naast de teamstructuur houdt de Caesar Groep werknemers tevreden door niet moeilijk te doen over opleidingen. ‘De balans tussen technische en communicatieve vaardigheden is nog altijd belangrijk. Klanten weten veel beter wat ze willen dan vijftien jaar geleden. Onze medewerkers moeten uiteindelijk dan ook op het niveau van de klant kunnen meepraten.'
Centric: speeddaten
Centric komt dit jaar net een paar punten tekort om in de top 20 van meest geliefde werkgevers te eindigen. Ondanks enkele kritische reacties onder artikelen op de site van Computable is dit bedrijf dus zeker niet ongewild als werkgever.
Ook deze ict-dienstverlener heeft in 2011 een creatieve methode ingezet om nieuwe medewerkers te interesseren. Tijdens de banendagen in het voorjaar werd gespeeddate met kandidaten. Bij speeddaten hebben belangstellenden korte gesprekken met managers en recruiters. Dit bleek aan te sluiten op de praktijk van eerdere banendagen: daar vonden al dikwijls korte gesprekken plaats tussen medewerkers van de dienstverlener en potentiële kandidaten. Om de banendagen minder het idee van een beurs te geven, werd de speeddaate op de kaart gezet.
Centric zegt op zoek te zijn naar nieuwe medewerkers op het gebied van network en systems management, servicedesk en support, software engineering, testing, business intelligence, architecture, projectmanagement, consultancy en sales. Zowel starters als ervaren professionals worden gezocht.
Schaarste? Moeite om goed personeel te vinden? Onderstaand profiel is beschikbaar.
JR heeft meer dan 20 jaar ervaring als projectmanager in verschillende branches. Hij heeft behalve ruime bedrijfskundige ervaring ook de nodige certificeringen en opleidingen behaald op het gebied van project- & programma-management.
Door zijn lange werkervaring en studie in projectmatige omgevingen heeft hij een grote variatie aan deskundigheid verzameld. Hij werkt ook als parttime HBO docent op de gebieden project, -en veranderingsmanagement.
Zijn goede opleiding met een brede bedrijfskundige (Balance Scorecard) ervaring maakt dat hij zeer geschikt is voor bedrijfskundige (verbeter) projecten en/of programma’s met een ICT karakter.
Opleidingen (gecertificeerd)
2007-2009
Master Projectmanagement (IPMA B)
2010
PRINCE2® Foundation & Practitioner (P2R/PB111362)
2001- 2007
IPMA project assessor
Beschikbaar in overleg
Uitstekende kwalificaties John.
20 jaar ervaring (ik heb zelfs meer) is niet mis.
Nu nog even zorgen dat je niet ouder bent dan 25 jaar en je hebt je baan.
Neem aan dat je de 800 deurmatten ook hebt gezien.
Het is triest.
Schaarste? Woehahaha wat een onzin!
Ook meer dan twintig jaar ervaring, full life cycle. Ook projectmanagement plus nog het nodige aan andere kennis en kunde. En recent! Die deurmatten mogen ze houden, ik wil werk!
“Na Google spreekt Apple het meest tot de verbeelding” het gaat hier dus om een onderzoek naar bedrijfsimago en niet om werknemerstevredenheid…..daar staat Microsoft op de 1e plek (Best place to work 3x op rij in NL en EU).
Schaarste? Woehahaha wat een onzin!
Ook meer dan 20 jaar ervaring, full life cycle. Ook project management plus nog het nodige aan andere kennis en kunde. En recent! Die deurmatten mogen ze houden, ik wil werk!
Capgemini, Accenture en Logica in lijst met beste imago als werkgever… Hopelijk houden starters hier niet te veel aan vast, deze rampzalige urenfabrieken hebben ze alleen heel veel (eigen)reistijd en een karige salarisontwikkeling te bieden. Alles onder het mom van de crisis. De mediors/seniors vluchten niet voor niets op grote schaal weg bij deze tenten..
Projectmanagement mensen zoeken ze nou juist niet zo hard, eerder technische specialisten, en die zijn inderdaad wat moeilijker te vinden. Zelf ben ik een SharePoint specialist, en voor mij liggen de banen voor het oprapen.
Zou iemand mij uit kunnen leggen waarom project management als ICT functie beschouwd wordt?
Ik heb lang geleden ooit eens wat cursussen op dat gebied gedaan, en daar werd beweerd dat project management een vak op zich is, wat in principe sector onafhankelijk is (bijv. projectmanager bij een wegenbouwproject, bij een chemisch onderzoekstraject, bij opgravingen, bij ICT, ga zo maar door)
Een stukje domeinkennis van het gebied van het project wat je managed kan absoluut helpen, maar om dan maar meteen project manager als ICT-functie te benoemen gaat mijns inziens te ver.