Ict-afdelingen moeten in de toekomst beter overleggen met de klant. Dat is de conclusie van een discussiemiddag tussen zeven ict-beslissers van organisaties als TU Delft, waterbedrijf Evides, marketingbedrijf Oxyma en Schiphol Telematics. Detacheerder iSense organiseerde de bijeenkomst voor lancering van het boek ‘De Nieuwe ICT’, waarbij tien ict-beslissers hun ideeën vertellen over waar het naartoe gaat met de ict.
iSense-ceo Vikram Kapoor wilde weten wat de nieuwe ict'er in huis moet hebben, zodat zijn bedrijf beter hun detacheringswerkzaamheden kunnen uitvoeren. Toen hij er zelf niet uitkwam, schakelde hij de hulp in van de ict-beslissers. Kapoor: 'Ik merkte vrij snel dat iedereen eigenlijk zoekende is. Waar gaat het heen met ict? Het is dan ook moeilijk een duidelijke conclusie te trekken uit dit boek en daarom discussiëren we hier vandaag nog over na.'
In het boek geeft Microsoft Nederland-NTO Hans Bos aan dat de tijd dat ict'ers enthousiast werden van een nieuwe processor, vergroot intern geheugen of een nieuw apparaat voorbij is. Bos: 'Ict draait steeds minder om techniek en verschuift naar het proces en goed informatiebeheer'. CAK ict-directeur Gerard Hurkmans denkt dat ict'ers vooral communicatieve vaardigheden moeten ontwikkelen. 'Wanneer je wil slagen in de toekomst, dan moet je als ict'er de vaardigheid hebben om je te kunnen inleven in een ander.'
SLA’s minder belangrijk
Met name het gebruik van service level agreements (SLA's) wordt door veel beslissers gezien als iets wat in de toekomst anders moet worden aangepakt. 'Het is goed dat SLA's bestaan, maar er moet meer zijn dan dat', meent ict-manager Ineke Verwijs van waterbedrijf Evides. 'De doelen moeten gelijk zijn en dan maken de regels, de SLA's, niet zoveel meer uit. Committeer ook leveranciers aan die bedrijfsdoelstelling.'
Interview
Ook Richard Kamman van het Amphia ziekenhuis heeft een interessante theorie over SLA's. Lees hier meer over in 'Voor een ziekenhuis is een SLA niet dekkend'.