Het nieuwe planningssysteem Indigo van de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) zal pas medio 2012 stabiel genoeg zijn voor grootschalig gebruik. Extra kosten bovenop de meerkosten van 42,5 miljoen euro vanwege de vertraagde oplevering worden niet uitgesloten. Het systeem was oorspronkelijk begroot op 68 miljoen euro. Extra ontwikkelkosten joegen het budget al eerder op tot 83,5 miljoen euro. Dit blijkt uit een brief die minister Gerd Leers van Immigratie en Asiel naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Het met forse vertragingen en storingen kampende Indigo wordt inmiddels stap voor stap bij de IND ingevoerd. Minister Leers schrijft in de Kamerbrief dat inmiddels een aantal dossiers is gedigitaliseerd, zij het er nog niet sprake is van gebruik op grote schaal. Ook verloopt het berichtenverkeer met ketenpartners, waaronder het verkeer met de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en de Basis Voorziening Vreemdelingen (BVV), niet meer via de oude systemen (Indus) van de IND, maar via Indigo. Volgens de bewindsman loopt deze vooralsnog beperkte afhandeling van zaken via Indigo succesvol. In de komende maanden zullen er op een gedoseerde en beheerste manier meer vreemdelingendossiers (in totaal circa 3,4 miljoen) worden geconverteerd naar Indigo.
Positief over business case
Leers verwacht dat medio 2012 het stabilisatieproces van Indigo, waarvoor een speciale beheerorganisatie is ingericht (Indigo Technisch Beheer Organisatie: ITBO), is afgerond. Hij sluit daarbij niet uit dat er opnieuw extra kosten vanwege onvoorziene problemen moeten worden gemaakt voordat het systeem helemaal in gebruik is genomen. De teller voor Indigo staat inmiddels op 126 miljoen euro. Toch blijft de bewindsman positief over de business case achter het systeem. Door de hoge graad van automatisering van werkprocessen bij de IND, het doel van Indigo, zullen er op termijn 850 volledige arbeidsplaatsen minder nodig zijn (ten opzichte van de situatie van 2006) en verlopen beslisprocessen efficiënter. Dat moet dan jaarlijks een besparing opleveren van 45 miljoen euro.
Al eerder meldde Leers dat de vertraagde oplevering van Indigo extra meerkosten van 44 miljoen euro veroorzaakt. Daarvan zijn 22 miljoen directe ict-kosten, zeventien miljoen besparingsverlies (doordat de organisatie pas later minder mensen nodig heeft) en vijf miljoen derving van legeskosten bij aanvragen voor verblijfsvergunningen. Van de post van 22 miljoen euro ict-kosten gaat vier miljoen euro op aan externe inhuur. De rest gaat grotendeels op aan het in de lucht houden van het oude Indis en het opzetten van ITBO. Dienstverleners Accenture en Ordina en softwareleveranciers Be Informed, IBM en Oracle werken mee aan het project Indigo. Inmiddels is deze post meerkosten bijgesteld naar 42,5 miljoen euro.
Analyse uitvoeren
Het beheer van Indigo moet uiteindelijk geheel in handen worden gelegd van Ivent, de ict-organisatie van het collega-ministerie van Defensie. In de Kamerbrief laat minister Leers weten dat beide departementen een nieuwe samenwerkingsrelatie hebben afgesproken, naar aanleiding van een eerder uitgevoerde audit door KPMG. Aandachtspunt daarbij is wel de reorganisatie bij Defensie, waarbij Ivent wordt samengevoegd met andere ict-onderdelen binnen de krijgsmacht en er ook naar uitbesteding van beheertaken wordt gekeken. Leers laat momenteel een analyse uitvoeren wat de gevolgen zijn van een eventuele uitbestedingsbeslissing.
Indigo startte begin 2008. Het als innovatief bestempeld klantinformatiesysteem moet de processen en informatie van de IND digitaliseren en structureren. De deadline van december 2009 voor een eerste deelproject werd echter al niet gehaald, waarna ook nog eens problemen rond de performance en stabiliteit ontstonden na de ingebruikname van een aantal deelsystemen. De Algemene Rekenkamer liet in maart 2010 al weten twijfels te hebben over haalbaarheid van de planning van Indigo. Minister Leers liet eind 2010 een onderzoek instellen naar de oorzaken van de vertragingen van het programma.
Onbegrijpelijk dat de Cio e.a. hiermee weg komen. Hun enige doel is de zakken te vullen. In de praktijk werkt het allemaal voor geen meter. Organisatorisch niet en ook het beheer is een lachertje. Laat het OM een onderzoek doen en je zal zien dat ik gelijk heb. De paard van troje hebben ze gebruikt voor hun “project” en PCW.
Wie is er nou gekke henkie, zij of ik? Neen de belastingbetaler!
Ik meen dat een dossier management systeem met een paar intensieve EDI-IDoc partners, een stuk proces-workflow, voor 4 mln clienten hoogstens Eur 10 mln zou mogen kosten. De benchmark voor 4 mln clienten is ca. Eur 15 mln! Maar! met een accounting module(dus met billing, account administratie, A/R, A/P hele bliksemse boel, autorisaties en implementatie. Bijv. in energie levering sector.
Het wordt inderdaad tijd om dit aan de kaak te stellen!
En zal dat ook doen.