Deze week raakte ik in gesprek met een externe adviseur en we wisselden over en weer wat informatie uit over wat ons bezig houdt. Een van de onderwerpen was de boodschap die tijdens Prinsjesdag breeduit werd uitgemeten. Iedereen moet de broekriem aantrekken en zich schrap zetten voor de (naderende) storm waarin we verkeren. Hij vroeg welke impact deze boodschap zou kunnen hebben op de klanten waar ik regelmatig als consultant over de vloer kom.
De overheid kondigt aan minder bemoeienis te gaan hebben met de marktwerking. Ze trekken zich terug en verwachten dat de bedrijven eigen verantwoordelijkheid nemen om zaken op te pakken en vooruit te brengen. Bedrijven zullen zich een meer eigen identiteit moeten aanmeten en andere wegen bewandelen om zich te kunnen onderscheiden van andere bedrijven. 'Op welke wijze zouden ze deze eigen identiteit verder kunnen opbouwen?', vroeg hij en 'wat zijn dan de thema’s die deze bedrijven bezig houden?' Dit zouden wel eens de thema’s kunnen zijn die regelmatig in het nieuws zijn, zoals 'het nieuwe werken' en 'maatschappelijk verantwoord of duurzaam ondernemen', zei ik. 'En op welke wijze kun jij je klanten hierin ondersteunen?, vroeg hij. Het werd een interessante discussie.
‘Het nieuwe werken
Het nieuwe werken richt zich op cultuurverandering binnen bedrijven, waarbij de aansturing van de medewerkers verandert van taakgericht naar resultaatgericht. Bedrijven moeten leren dat medewerkers verantwoordelijkheid kunnen nemen voor het werk dat ze uitvoeren. Het controleren van aanwezigheid wordt steeds minder van belang. Medewerkers hoeven dan ook niet meer van negen tot vijf op kantoor aanwezig te zijn, maar kunnen plaats- en tijdonafhankelijk werken. Uiteraard moet dit door it-oplossingen worden ondersteund.
Cloud computing
'En kun je met it-oplossingen ook bijdragen aan het verduurzamen van bedrijven?' Dat zou kunnen, merkte ik op. Vaak denk je dan aan de hardware en het terugdringen van stroomverbruik, maar ook het onderbrengen van de it-structuur en platformen bij externe partijen. 'Is dat nou cloud computing?', merkte hij scherp op. Ik zei: 'Ja, een trend die nu, na zo'n tien jaar hosting en housing, eindelijk lijkt door te gaan zetten.' Bij cloud computing brengen organisaties hun bedrijfkritische applicaties onder bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in het opzetten en beheren van it-infrastructuren. Dit scheelt de investering in hard- en software en wordt veelal op abonnementsbasis ingezet. Op termijn zal deze vorm net zo gemakkelijk beschikbaar zijn als elektriciteit en water nu.
Informatie toegankelijk maken
Steeds meer klanten en prospects vragen mij om advies hoe dit op te zetten en in gebruik te nemen. Met name voor de professional services industrie is dit een interessante ontwikkeling. Veel consultants, externe adviseurs of accountants zitten bij klanten, werken vanuit huis of zijn onderweg. Geheel volgens 'het nieuwe werken'. Wat is dan mooier dan dat de bedrijfkritische applicaties als erp, crm en SharePoint op een eenduidige manier beschikbaar zijn. Zo kan altijd en overal, 24 uur per dag en indien nodig zeven dagen per week, gebruik worden gemaakt van deze applicaties, zonder dat hiervoor contact moet worden gelegd met het kantoor.
Daarnaast zien we dat veel bedrijven samenwerken of overnames plegen. Hiervoor is het belangrijk dat systemen flexibel zijn, zodat de 'nieuwe medewerkers' direct kunnen participeren in de lopende projecten. Ook in situaties dat bedrijven gezamenlijk projecten uitvoeren en samen content opbouwen in een project, is het belangrijk dat informatie eenvoudig toegankelijk wordt gemaakt.
We sluiten ons gesprek af met de boodschap dat we vaker samen moet praten over de thema's die ons bezig houden en die spelen bij bedrijven. We maken de afspraak om iedere maand bij elkaar te komen en een blog opstellen waarin we onze bevindingen delen.
Interessant maar met alle respect, komt dit verhaal op mij meer over als een persoonlijk weblog dan als een expert/opiniestuk over business intelligence. Misschien kan Computable daar een nieuwe rubriek in starten.
Ken je die reclame over die managementgoeroe die roept dat “alles verandert!”? Ja, ja. En de boodschap is dat je met de producten van bedrijf X sowieso goed voorbereid bent op de toekomst. Maar wat is de basis voor een goede toekomst? Simpel stellen dat werken verschuift van taakgericht (wat is daar eigenlijk mis mee?) naar resultaatgericht (wie bepaalt het resultaat en aan welke voorwaarden moet dat dan voldoen?) vind ik, zeker met het oog op het nieuwe werken, te kort door de bocht. Ik ken mensen die de hun toegewezen taak uitstekend uitvoeren en juist daardoor bijdragen aan een goed resultaat. Als je met die mensen van te voren gaat afspraken dat ze een bepaald resultaat moeten halen (en waarschijnlijk ook in een bepaalde tijd) gaat het helemaal mis. De druk loopt op en de prestatie neemt af in plaats van toe. Daarbij: resultaat haal je niet in je eentje, dat doe je vaak samen met anderen. Het zal lastig zijn om via het Nieuwe Werken teamgeest en wederzijds begrip en respect te creëren. Daarbij zijn er nog genoeg banen die helemaal niet geschikt zijn voor dat Nieuwe Werken en daar wordt nog wel eens te gemakkelijk aan voorbij gegaan vindt ik. Juist als consultant moet je je eigen taken niet als maatstaf nemen voor de diversiteit aan taken binnen een organisatie en de wijze waarop ze samenwerken aan een beoogd resultaat. Dan moet je op zoek naar de mix. Kijken waar de teams en waar de individualisten zitten. En misschien is dan de conclusie wel dat voor jouw bedrijf het Nieuwe Werken meer problemen dan oplossingen biedt; dat je hooguit op zoek moet naar Anders Werken. Dan ben je als consultant in elk geval resultaatgericht bezig.
ik kon de slaap niet vatten, maar na dit artikel begin ik in ieder geval al flink te gaaapen zzzzzzzz