Cisco schrijft in een interne memo aan zijn medewerkers dat het moet profiteren van de plannen van HP om zijn pc-divisie te verkopen. Volgens de Cisco-memo leidt dit tot minder marges en meer prijsstijgingen van HP-producten, waaronder netwerkoplossingen
Cisco beweert in zijn memo dat het merk HP zwakker wordt indien de pc-divsie PSG wordt verkocht. Ook zouden ict-dienstverleners van HP minder marges maken omdat deze onder druk zouden komen te staan, zo staat te lezen in het Cisco-document 'HP's PC Business Divestiture – Cisco Internal Perspective'. Het document, dat in handen is van het Amerikaanse vakblad CRN, is acht pagina's groot en geschreven door Cisco's Strategic Marketing Team. Het document is doorgestuurd naar Cisco's verkoopbaas Rob Lloyd. Hij roept zijn medewerkers in alle landen op ‘gebruik te maken van de onzekerheid die rond HP bestaat'.
In de memo staat dat HP onder Mark Hurd goede zaken kon doen vanwege een geïntegreerde strategie. Hierbij was er sprake van lage kosten in het toeleveringskanaal (supply chain), een gecombineerde verkoop met andere HP-producten en het bedienen van een breed marktsegment. Indien HP PSG wegvalt, dan wordt het toeleveringskanaal ook kleiner, zo beweert Cisco. Verder lijkt het volgens Cisco er op dat HP's nieuwe ceo Meg Whitman het beleid van Apotheker wil continueren door PSG te verkopen en het Britse softwarebedrijf Autonomy voor 10,3 miljard dollar over te nemen.
Twee merken
Cisco en HP geven geen commentaar op de memo, maar Cisco zegt wel intensiever te concurreren met HP. Dat is voor Cisco wel nodig, want HP pakt steeds meer marktaandeel van de netwerkgigant. Dat komt doordat klanten steeds vaker voor twee merken kiezen, waardoor ze kortingen kunnen bedingen. Daarnaast beweert HP dat ze kostenbesparende netwerkproducten leveren met open standaarden.
Cisco kiest ervoor om in de toekomst hoogwaardige netwerkoplossingen te verkopen. De instapmodellen worden volgens Cisco in de toekomst vaker verkocht door partijen zoals Dell en Chinese en Taiwanese netwerkleveranciers.