Het overgrote deel van de het electronische berichtenverkeer in zakelijk Nederland gaat nog altijd via e-mail. Wel is er binnen de wereld van e-mailoplossingen een verschuiving van het type oplossingen dat men in gebruik heeft. Zo is webmail bij het mkb in opkomst. Dit meldt onderzoeksbureau Heliview.
E-mailberichtenverkeer staat momenteel onder druk, is overal te lezen. Vooraanstaande bedrijven voorzien zelfs al het einde van het e-mailtijdperk en zetten bijvoorbeeld vol in op social media. Zo beschouwt ict-dienstverlener Atos Origin social media als concurrent van e-mail. Het bedrijf gaat de komende jaren volledig stoppen met e-mail. Atos ontwikkelt een platform waarin de werknemer via verschillende social media-kanalen in contact staat met de buitenwereld. Ook Twitter wordt steeds vaker een geduchte concurrent van e-mail als intern communicatiemiddel. Zo gebruikt 24 procent van de werknemers in de dienstverlening eerder Twitter dan e-mail om collega's op de hoogte te houden van wat ze doen.
Toch gaat het overgrote deel van de het electronische berichtenverkeer in zakelijk Nederland nog via e-mails, aldus Heliview. Wel is er binnen de wereld van e-mail oplossingen een verschuiving van het type oplossingen dat men in gebruik heeft. Webmail is zeer zeker in opkomst. Heliview onderzocht de verschillende e-mailoplossingen binnen alle gradaties van het Nederlandse bedrijfsleven en in sectoren als overheid, onderwijs en zorg.
Mailserver
De mailserveroplossing is nog steeds dominant aanwezig in de Nederlandse zakelijke markt. De helft van alle vestigingen met minimaal één werknemer heeft een eigen mailserver in gebruik. Dus is zelf verantwoordelijk voor afhandeling van inkomend en uitgaand e-mail verkeer en de distributie onder zijn medewerkers. En dat is veel als in ogenschouw wordt genomen dat in dit cijfer dus ook het enorm grote mkb in Nederland (ruim 900.000 vestigingen tot vijftig werknemers groot) is meegenomen.
In het marktsegment van bedrijven en instellingen die gebruikmaken van een eigen mailserver is Microsoft met haar Exchange Server-product de dominante marktleider. Liefst 86 procent van alle vestigingen met een eigen mailserver gebruikt daarvoor Microsoft Exchange Server. Lotus Notes van IBM komt ver daarachter met 4 procent. Alleen binnen grotere bedrijven en instellingen hebben IBM en Novell met Groupwise een relatief betere penetratiegraad.
Uit het onderzoek van Heliview blijkt verder dat het kleinbedrijf webmail (Hotmail, Gmail, Live) en mailoplossingen via de isp's, zoals KPN, UPC, Tele2 en Ziggo al relatief vaak in gebruik heeft. In mindere mate maar ook zelfs voor de non profit sectoren is dit van toepassing, aldus Heliview.