Een paar straten verderop is een sushi restaurant. Toen ik daar laatst eten ging halen kwam ik een ouder van de basisschool van mijn kinderen tegen, met zijn dochter. Die dochter herkende ik haast niet meer want het was alweer een paar jaar geleden. Hem zag ik nog wel eens in zijn verzekeringskantoor in de wijk zitten.
Nadat ik had geïnformeerd of zijn kantoor de omslag van een provisiemodel naar een adviesmodel goed had doorgemaakt, vroeg hij natuurlijk hoe het met mijn werk ging. Hij had ook net eten besteld, dus we zaten er nog wel even.
Zo kwamen we aan de praat over cloud computing. Dat komt toch dichterbij dan je soms denkt. Hij bleek die ontwikkeling al een tijdje te volgen. Voor zijn kantoor met negen mensen was het nu nog niet aan de orde, want de server in de meterkast was nog niet afgeschreven. Maar hij zag wel dat het er aan ging komen. De leverancier van zijn software was namelijk ook begonnen die als service in de cloud aan te bieden. Dat zou in de nabije toekomst wel eens interessanter kunnen zijn. Dan kon ook meteen de telefonie voor de medewerkers de cloud in, was hij van het serverbeheer af, en zou thuiswerken een stuk makkelijker worden.
Cloud computing komt dichterbij dan je denkt. Het zijn niet alleen grote bedrijven als Google en Microsoft die deze diensten leveren. Ook als je simpelweg een lokale software leverancier bent kun je meespelen. De software die eerst op CD of floppy werd uitgeleverd, kan nu ook in de ‘software as a service' vorm.
Thuisgekomen keek ik nog even in de folder van het sushi restaurant. Ze hadden nu de mogelijkheid om online te bestellen en af te rekenen. Dat hadden ze vast niet zelf ontwikkeld. Het bleek inderdaad van een Nederlandse ontwikkelaar te zijn, die deze als een soort cloud service aanbiedt.
Als ik mijn sushi in de cloud besteld had, zou ik niet zo lang hebben hoeven wachten. Maar ja, dan had ik ook mijn vriend uit de verzekeringswereld niet gesproken, en had u deze column niet kunnen lezen.
Dit is precies het soort ontwikkeling wat ik bedoel als ik het over cloud computing heb. Is het overigens niet Sushi *uit* de cloud? 🙂
Nee hoor, het enige wat uit de cloud komt is Manna.
hij zal nooit weten of hij aan een “cloud” gekoppeld is of een shared server. Cloud is het nieuwe mode woord in it marketing.
Cloud blijft in mijn optiek een modewoord. Beetje de iPhone van de IT netwerken tegenwoordig.
Op papier is het allemaal leuk maar in gebruik lang niet altijd de oplossing. En dat gaat verder dan technische argumenten. Wil je als bedrijf al je data bijvoorbeeld wel huisvesten bij een ander bedrijf?