Tablets zijn in EMEA vooral populair onder de consument, zo blijkt uit recent onderzoek door IDC. De verwachting is dat er dit jaar 22 miljoen tablets in de EMEA-regio zullen worden verkocht. Het zakelijk gebruik van dit soort handige apparaten blijft achter, omdat bedrijven toch het liefst kiezen voor devices die gebruikmaken van Microsoft Windows.
Aan de ene kant is dit begrijpelijk, organisaties willen natuurlijk dat hun bestaande bedrijfstoepassingen en beveiligingsoplossingen blijven werken. En dat is natuurlijk niet zomaar mogelijk op een Apple iPad of een Android-tablet. Maar het is toch aan te raden om hier nu goed over na te denken. Want zoals IDC al concludeert: consumenten storten zich massaal op de tablet. Die consument raakt dan ook snel gewend aan het gemak en de draagbaarheid van die apparaten. En volgens marktonderzoeker Gartner lopen consumenten juist niet warm voor de aangekondigde tablets op basis van Windows 8. Als diezelfde consumenten dan op kantoor komen en ‘gedwongen’ worden om met een traditionele desktop of laptop te werken, gaan ze zich al snel afvragen waarom ze hun tablet niet ook voor hun werk zouden kunnen gebruiken. En vaak lukt dat dan, bijvoorbeeld met de hulp van die ene ‘handige’ collega…
Op dit moment moeten bij it-managers de alarmbellen gaan rinkelen. Want je hebt het nu over een apparaat dat toegang heeft tot bedrijfsinformatie, waar misschien zelfs gevoelige en kostbare bedrijfsinformatie op staat opgeslagen, maar dat op geen enkele manier wordt beheerd door de it-afdeling. Slechte zaak. Dus is het slimmer om nu na te gaan denken over hoe je die apparaten effectief kan gaan ondersteunen en beheren. En er is nog een andere reden waarom organisaties niet moeten wachten met het goed georganiseerd en beheerd toestaan van het gebruik van tablets en andere consumentenapparaten. Niet alleen hou je het niet tegen, met alle risico’s van dien, maar vooral: waarom zou je het als bedrijf de medewerkers moeilijker maken om productief te zijn? Als iemand er de voorkeur aan geeft om thuis, in de trein of op kantoor of zijn/haarr iPad te werken, biedt die mogelijkheid dan. Het bedrijf zal er zeker profijt van hebben.
Wat ondernemingen en it-managers zich echter vooral moeten realiseren, is dat er op dit moment een generatie van toekomstige medewerkers opgroeit die niets anders doet dan met de eigen smartphones en tablets communiceren en twitteren, Facebooken en nog veel meer. Voor die jongeren is e-mail net zo’n ouderwets communicatiemedium als de fax dat voor ons is. We kunnen het gebruiken, maar eigenlijk liever niet. Wanneer u deze jonge mensen straks als nieuw talent wil binnenhalen, zullen ze verwachten dat ze ook op dezelfde manier kunnen werken. En opnieuw is dit niet iets dat gezien moet worden als een ‘gevaar’ of een ‘je zult wel moeten’-ontwikkeling. Het is juist een kans om met deze jonge mensen uw arbeidsprocessen en uw manier van zakendoen te vernieuwen en het zakelijk potentieel van social media en het nieuwe werken optimaal te benutten.
Natuurlijk is het inpassen van al die apparaten binnen het bedrijfsnetwerk wel iets waar goed over moet worden nagedacht en waarvoor de juiste middelen ingezet moeten worden. Hoe beveiligt u de bedrijfsinformatie op een iPad of een Android-smartphone? Hoe zorgt je ervoor dat als iemand zo’n apparaat ergens vergeet, niet iedereen zomaar op jouw bedrijfsnetwerk kan komen? Hoe zit het met virusbeveiliging? Vrijwel alle grote netwerkleveranciers bieden intussen oplossingen voor al deze en andere uitdagingen. Overleg met je vaste ict-partner wat de beste oplossing is voor joue organisatie en hoe je de adoptie van consumentenapparaten zo makkelijk en efficiënt mogelijk kunt laten verlopen. Een goed doordacht plan is natuurlijk de eerste stap.