Verf- en chemicaliënproducent AkzoNobel heeft een driejarig contract gesloten met Orange Business Services voor de implementatie van Cisco TelePresence in vijftien vestigingen. In het miljoenencontract zijn netwerkupgrades, apparatuur, implementatie, onderhoud en beheer vastgelegd.
AkzoNobel wil de TelePresence-software gebruiken om de samenwerking tussen projectteams die over de wereld verspreid zijn makkelijker te maken. De kantoren van de Nederlandse multinational bevinden zich onder andere in Brazilië, China, India, Canada en Zweden.
B2B-dienstenleverancier Orange Business Services is een tak van France Telecom-Orange die jaarlijks 11,2 miljard euro omzet. Het werkt inmiddels zeven jaar samen met AkzoNobel en levert voornamelijk beheerdiensten. Met de implementatie van TelePresence kan het verfconcern business-to-business vergadersessies houden met leveranciers en klanten. Ook kunnen cursussen via virtueel vergaderen worden gedaan, zodat er minder gevlogen hoeft te worden en dat is voordelig voor de CO2-reductie. AkzoNobel wil graag zijn goede positie in de Dow Jones Sustainability Index voor groene bedrijven behouden en waar mogelijk verbeteren.
Natuurlijk gaan ze ook besparen op reiskosten.
Alleen jammer dat ze zo veel hebben uitgegeven voor die “klassieke” hardware oplossing, terwijl er toch veel flexibelere en goedkoperse Unified Video Conferencing oplossingen zijn. Welke overigens ook veel minder bandbreedte “opslokken” dan deze TelepResence toepassing. Verder dient een ieder voor communicatie met deze omgeving ook een dergelijke omgeving te hebben en kost het nog aardig wat geld om telkens een “video call” op gang te brengen. Dit is een investering in de geschiedenis van Video Conferencing, beetje vreemd om daar dan zo trots op te zijn.
Men kan toch ook kiezen voor een product als Microsoft Lync 2010? Wel wat minder uitgebreid. Maar het voldoet in onze organisatie prima en de kosten zijn minimaal in vergelijking met Cisco Teleprecense.
Nick,
Ook ik ben geen groot voorstander ban de Cisco Hardware, maar aanschaf van hardware is maar een klein onderdeel van de oplossing. De meeste kosten zitten in het operationeel houden van de dienst, en dat is uitbesteed aan OBS.
Overigens deel ik je mening niet dat Lync zo voordelig is, als presence tool is het geschikt, maar dat is het dan ook. In een Enterprise omgeving voldoet het bij lange na nog niet als redundant betrouwbare communicatie oplossing. Los van de grote hoeveelheid benodigde servers, schaalt het onvoldoende, en werkt het onvoldoende samen met legacy systemen, en probeer maar eens een forklift te doen in een multi-national omgeving