Het overgrote deel van de het electronische berichtenverkeer in zakelijk Nederland gaat nog altijd via e-mail. Wel is er binnen de wereld van e-mailoplossingen een verschuiving van het type oplossingen dat men in gebruik heeft. Zo is webmail bij het mkb in opkomst. Dit meldt onderzoeksbureau Heliview.
E-mailberichtenverkeer staat momenteel onder druk, is overal te lezen. Vooraanstaande bedrijven voorzien zelfs al het einde van het e-mailtijdperk en zetten bijvoorbeeld vol in op social media. Zo beschouwt ict-dienstverlener Atos Origin social media als concurrent van e-mail. Het bedrijf gaat de komende jaren volledig stoppen met e-mail. Atos ontwikkelt een platform waarin de werknemer via verschillende social media-kanalen in contact staat met de buitenwereld. Ook Twitter wordt steeds vaker een geduchte concurrent van e-mail als intern communicatiemiddel. Zo gebruikt 24 procent van de werknemers in de dienstverlening eerder Twitter dan e-mail om collega's op de hoogte te houden van wat ze doen.
Toch gaat het overgrote deel van de het electronische berichtenverkeer in zakelijk Nederland nog via e-mails, aldus Heliview. Wel is er binnen de wereld van e-mail oplossingen een verschuiving van het type oplossingen dat men in gebruik heeft. Webmail is zeer zeker in opkomst. Heliview onderzocht de verschillende e-mailoplossingen binnen alle gradaties van het Nederlandse bedrijfsleven en in sectoren als overheid, onderwijs en zorg.
Mailserver
De mailserveroplossing is nog steeds dominant aanwezig in de Nederlandse zakelijke markt. De helft van alle vestigingen met minimaal één werknemer heeft een eigen mailserver in gebruik. Dus is zelf verantwoordelijk voor afhandeling van inkomend en uitgaand e-mail verkeer en de distributie onder zijn medewerkers. En dat is veel als in ogenschouw wordt genomen dat in dit cijfer dus ook het enorm grote mkb in Nederland (ruim 900.000 vestigingen tot vijftig werknemers groot) is meegenomen.
In het marktsegment van bedrijven en instellingen die gebruikmaken van een eigen mailserver is Microsoft met haar Exchange Server-product de dominante marktleider. Liefst 86 procent van alle vestigingen met een eigen mailserver gebruikt daarvoor Microsoft Exchange Server. Lotus Notes van IBM komt ver daarachter met 4 procent. Alleen binnen grotere bedrijven en instellingen hebben IBM en Novell met Groupwise een relatief betere penetratiegraad.
Uit het onderzoek van Heliview blijkt verder dat het kleinbedrijf webmail (Hotmail, Gmail, Live) en mailoplossingen via de isp's, zoals KPN, UPC, Tele2 en Ziggo al relatief vaak in gebruik heeft. In mindere mate maar ook zelfs voor de non profit sectoren is dit van toepassing, aldus Heliview.
Webmail oplossingen (zoals Google Apps, maar microsoft heeft ook iets dergelijks) hebben grote voordelen ten opzichte van een eigen server zoals exchange.
Je hebt geen omkijken er naar (zowel dat de server goed draait als backups), het werkt super snel ook bij enorm veel mail, op elke computer is het hetzelfde, geen software nodig (alleen een moderne browser), enz.
Dat moge zo zijn, maar durf je de mail van je bedrijf onder te brengen bij Google e.d.?
Dat vindt ik ook nog steeds het riskante. Je kan alles wel onderbrengen(mail) bij een google of microsoft, maar de lijntjes kunnen gewoon doorgeknipt worden. Dan heb je dus helemaal niks meer! En dan mogen we wel tegen elkaar zeggen dat je vertrouwen in dat soort systemen moet hebben(en SLA’s e.d.), maar we leven in een commerciële wereld waar winst maken voorop staat en dus de aandeelhoudersbelangen voorop staan. Dan heb ik nog altijd liever de data(mail) intern bij mij in het bedrijf staan, waar het ook gewoon 99,9% van de tijd up and running is.
Gister werd ik gebeld door zo’n pipo die me gewoon wou verkopen dat cloud een onontkoombare toekomst is maar ik betwijfel dat ten zeerste.
Je hebt er geen onderhoud aan, true. Maar je zet wel je data weg bij een ander bedrijf waar je er, heel erg zwart/wit, geen controle meer over hebt. Het enige wat je als fail-safe hebt wat woorden op papier in de vorm van een privacy verklaring. Cloud kan leuk zijn, maar is zeker niet het antwoord op alle IT-omgevingen.
En dan nog Twitter… Ik kan me toch niet voorstellen dat je dáár bedrijfszaken op rond gaat sturen.
En zoals Atos Origin via social media wil gaan communiceren, lijkt me meer dan overduidelijk onveilig. Bewezen is al dat social media nou niet bepaald veilig zijn en je privacy erg goed beschermen. En dan nog afgezien van de hack pogingen.
Dit zinnetje verbaast me: “Zo gebruikt 24 procent van de werknemers in de dienstverlening eerder Twitter dan e-mail om collega’s op de hoogte te houden van wat ze doen.” Belangrijk om te weten is om welke dienstverlening het hier gaat, want stel dat je daarin verkoper bent, dan weet de concurrent gelijk waar je bent…
Ik ben niet tegen Twitter of andere social media, maar daar zakelijk gebruik van maken zie ik nog niet. Lijkt me heel apart om tussen de berichten van Henk en Ingrid ook die van BV Nederland te zien staan. En het vergt minstens een mobiele telefoon met internet verbinding per werknemer. Hoe zit het met de kosten daarvan, zeker nu de tarieven van mobiel internet schrikbarend zijn gestegen? Dat zijn wel kosten die je mee moet gaan rekenen, ook al sluit je contracten bij providers af. Eerst maar zie dan.
Wellicht chargeer ik wel wat, maar ik zie graag dat er goed nagedacht wordt over de voor- en nadelen.
Helemaal eens met de reactie van Kevin. De hype van 2011: cloud computing. ik wacht met ongeduld op de hype van 2012…
Als 24% van de medewerkers in de dienstverlening eerder Twitter dan e-mail gebruikt, dan betekent dat nog altijd dat 76% dat dus niet doet. Die anderen gebruiken dus hoofdzakelijk e-mail.
Verder begrijp ik de redenatie van Atos niet zozeer. Zie hiervoor het artikel waar de link ‘social media’ in dit artikel naar verwijst. Ze willen af van de “overvloed aan informatie die werkomgeving dagelijks vervuilt”. Belangrijk hierbij is de vraag of een verschuiving van e-mail naar social media deze vervuiling van de werkomgeving doet afnemen. Persoonlijk denk ik van niet; het neemt slechts een andere vorm aan.
Ik gebruik gmail (als ondernemer), op de vaste pc’s heb ik Outlook geïnstalleerd. Die laat de e-mail op de server staan, maar downloadt het wel. Dit is dus een back-up. Gaat Google plat, is er niets aan de hand. Maar ik kan wel overal bij mijn e-mail.
Google is een bedrijf uit de VS, in het geval van de Patriot Act, zou de overheid mijn e-mail kunnen opvragen. Lig ik hier wakker van? Niet echt.
De laatste jaren heb ik 0 storingen gehad, gmail doet het in mijn beleving altijd. De gmail wordt wel geleverd op mijn domein : http://www.henrikoppen.nl. In het ergste geval pak ik de maillevering weer zelf terug, dus geen vendor lock-in.
Geen idee waarom een reactie van Kevin vier sterren krijgt. Zal wel erg subjectief zijn wie die sterren uitdeelt 🙂
Als je een server bij lease-web neerzet ben je in theorie toch ook je controle kwijt?
Ons geld beheren laten we doen door banken, onze post laten bezorgen door TNT, salarisstroken laten we draaien bij ADP, wat is er nu zo gek aan om bepaalde IT diensten uit te besteden?
Tien jaar geleden was het internet op de werkplek ook eng, nu is het feitelijk de standaard. Als je denkt dat cloud computing wel overwaait zit je gewoon nog in de ontkenningsfase. Als het goed genoeg is voor consumenten is het vroeg of laat ook goed genoeg voor bedrijven, beter ben je een beetje voorbereid, dat wordt niemand slechter van.