Enkele geiten staan verveeld te kauwen in de zon. Naast de kinderboerderij waar ze wonen, ligt een bunkerachtig, asgrijs gebouw met kleine ramen. Het is Fort aan de Klop, dat deel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. In 1819 werd het gebouwd ter bescherming van de stad Utrecht, maar op 26 september 2011 is het fort het toneel van de finale van de ict-prijsvraag van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Aan picknicktafels naast Fort aan de Klop zitten de overgebleven vijf deelnemers te wachten tot ze mogen presenteren. Ze zijn gekozen uit 26 inzendingen en strijden om de hoofdprijs: twintigduizend euro voor het verwezenlijken van hun idee. Zenuwachtig pulkt David van der Loo (26) van app-ontwikkelbedrijf Appar uit Tilburg aan zijn spreekbriefje, terwijl zijn kennis hem een laatste advies geeft: 'Hoe ga je uitleggen wat een app is, want je moet niet teveel in het jargon praten, hè?'
Van der Loo is de eerste die zijn idee mag presenteren. Netjes in pak betreedt hij het podium. 'Onze app is een routeplanner door de Waterlinie, waarbij ter plaatse informatie over de activiteiten op de smartphone verschijnt. Die informatie is al beschikbaar op de websites en we kunnen voortbouwen op bestaande ict.'
Geld verdienen
De jury luistert aandachtig. De Culemborgse wethouder Roeland Geertzen is voorzitter en zit in de jury die verder bestaat uit adjunct-directeur Frank van den Ejinden van Vrijetijdshuis Brabant, directrice Iens Stijns van Slot Loevestein en hoogleraar informatiemanagement aan de Universiteit van Tilburg Piet Ribbers. Iens Stijns maakt veel gebruik van de mogelijkheid kandidaten vragen te stellen. Ze is vooral benieuwd wat er in zit voor de ondernemer. 'Die willen geld verdienen!', roept ze uit.
Elke kandidaat krijgt vijf minuten de tijd zijn idee te pitchen. Het publiek bestaat voornamelijk uit ondernemers uit de regio, die nieuwsgierig in de springkussen-achtige tent staan te kijken en luisteren. Het publiek mag meestemmen, hun mening telt voor 25 procent mee. De overige 75 procent is in handen van de jury, die drie kwartier de tijd krijgt om te beraden.
Virtuele kijkdoos
De tweede kandidaat is Jeroen Dobbe (27) van gameontwikkelaar Cannibal uit Delft. In zijn spijkerbroek legt hij uit dat hij het online strategiespel 'Waterline Defender' heeft bedacht met forten, blokkades en water. 'Het is simpel, fun en verslavend', pitcht hij. 'De scores verschijnen op Facebook, Hyves en Twitter en zo worden andere mensen enthousiast gemaakt voor de game.'
Marnix van de Vijver (34) van Imagination Lab uit Breda heeft hele andere ideeën. 'Kinderen zijn vaak heel trots op wat ze gemaakt hebben en delen dat graag op sociale netwerken', zegt hij. Kinderen maken na een bezoek aan de waterlinie een versierde kijkdoos van wat ze hebben gezien, die door foto's wordt omgezet in een virtuele kijkdoos. 'Als je buurmeisje vraagt of je haar virtuele kijkdoos wil bekijken, dan zeg je toch geen nee?'
Op papier
Guido Castagna (28) van communicatiebureau Het Inventief uit Tilburg presenteert een QR-quiz: 'Met je smartphone scan je de code en word je doorgelinkt naar een website met quizvragen over de waterlinie. Voor die vragen krijg je punten die je kunt omwisselen voor leuke cadeaus. Minder technische mensen kunnen de vragen op papier beantwoorden.'
Joris Witte (26) van studentenbedrijf Multicoen uit Utrecht heeft voor de ict-prijsvraag een campagne met zes grappige filmpjes bedacht, die via sociale netwerken verspreid worden. 'We verwachten dat je sowieso op 25.000 views komt, zeker als populaire blogs het oppakken', zegt Witte. 'Het mooie is dat er geen ict-kennis, -beheer of -onderhoud nodig is.' Waarop Iens Stijns opmerkt dat de campagne dan een hoogtepunt kent en er vervolgens een jaar stilte is.
Laagdrempelig
Na Witte gaat de jury in beraad. Het blijkt een hele kluif, want zelfs na drie kwartier geeft voorzitter Geertzen aan nog even nodig te hebben. Uiteindelijk neemt de Culemborgse wethouder het woord. 'Heren, jullie moeten echt aan jullie presenteerkunsten denken', zegt hij. 'Je moet ons iets verkopen, dus besteedt meer aandacht aan je presentatie. David van der Loo verkocht zijn navigatieproduct het beste.'
In haalbaarheid en toepasbaarheid waren alle vijf de ideeën goed, zegt Geertzen. 'Maar het gaat tussen de navigatietool en de QR-quiz.' Ondertussen begint het publiek te klappen en op krukjes te trommelen, zodat er een spannende sfeer ontstaat voor de bekendmaking van de winnaar. Geertzen: 'De navigatie-app heeft een goede marketing, maar we hebben twijfels bij het platform wat gebouwd moet worden. De QR-quiz is laagdrempelig en brengt veel kansen op een herhalingsbezoek. We missen echter het delen van de ervaring met derden.'
I survived Hollandse Waterlinie
'De QR-quiz is de winnaar!', roept Geertzen uit, waarop Guido Castagna in een t-shirt met 'I survived Hollandse Waterlinie' erop de cheque in ontvangst neemt. Hij glundert. Voor Het Inventief heeft hij een opdracht van twintigduizend euro binnengehaald. 'Superspannend! We hadden al het plan sociale netwerken te betrekken, maar ik had geen tijd om dat te vertellen', zegt Castagna. 'Ik ben blij dat ze het laagdrempelig noemden, want zo kunnen we laten zien dat ict niet ingewikkeld hoeft te zijn en dingen juist makkelijker maakt voor mensen.'