Opslagleverancier Freecom begeeft zich steeds meer naar de zakelijke gebruiker. Verschillende consumentenlijnen worden uitgefaseerd en het bedrijf gaat zich meer op professionele storage richten. Na de fusie met Verbatim heeft moederbedrijf Mitsubishi besloten beide merken voor verschillende doelgroepen te positioneren.
Door deze aangepaste positionering wordt Freecom het zakelijke merk en gaat Verbatim zich vooral op de consumentenmarkt richten. Waar overlap tussen beide merken zit, zullen er lijnen uitgefaseerd worden. Voor Freecom houdt dit in dat het bedrijf gaat stoppen met massaverkopen in storage. Daarnaast komt het bedrijf met nieuwe zakelijke oplossingen.
Cloudstorage
Eén van die nieuwe zakelijke oplossingen is een cloudstorage-product dat nog in 2011 op de markt moet komen. ‘Hierin geven wij voor drie maanden 20 GB opslag gratis weg bij elk storage device dat we verkopen', zegt Jan-Willem Meinesz, business director hdd van Verbatim en Freecom. ‘Als ze na die drie maanden ermee door willen gaan, dan betaalt een bedrijf zeventien euro per gebruiker op jaarbasis. De software is in samenwerking met Gemalto ontwikkeld en wordt makkelijk in gebruik en is eenvoudig benaderbaar.'
Meinesz meent dat de huidige network attached strorage (nas)-producten vooral technische oplossingen zijn waar lastig mee te werken is. ‘Wij komen daarom met de SilverStore, een simpele nas-oplossing die toegankelijk is voor het brede publiek. Hij is makkelijk te installeren, is gebruiksvriendelijk, hij bezit weinig keuzemogelijkheden en is altijd en overal benaderbaar. Feitelijk creëert de nas een private cloud. Het hangt aan een router en via een naam en wachtwoord is hij via internet benaderbaar. Daarbij worden apps voor alle gangbare platformen geleverd. Daardoor kan er data van worden gelezen en verzonden met mobiele apparaten als de iPhone, Blackberry en Android-toestellen. Eigenlijk is het een soort Dropbox, alleen dan als private cloud.'
Data recovery-verzekering
Freecom heeft al jaren de ToughDrive, maar gaat de komende nieuwe versie koppelen aan een data recovery-verzekering. Meinesz: ‘Faalt hij, dan heeft de gebruiker recht op data recovery.' Freecom werkt hierin samen met een financieel verzekeraar en een echt data recovery-bedrijf, waarvan de namen nog niet genoemd kunnen worden. ‘Wij hopen gebruikers en bedrijven zo een optimaal gevoel van zekerheid te kunnen bieden, dat ze er altijd zeker van zijn dat ze hun data terugkrijgen', aldus Meinesz.
Samenwerking met Apple
Freecom werkt ook hard aan zijn strategische samenwerking met Apple. Het opslagbedrijf heeft een externe harde schijf ontwikkeld die qua vormgeving en kleurstelling prima past bij een MacBook Air. De schijf is in magnesium gegoten zodat hij licht, sterk en 100 procent groen is. Meinesz: ‘Het is gewoon sexy materiaal.' De magnesiumschijf Mobile Drive Mg is via alle Apple Stores en de meeste Apple Premium Resellers te verkrijgen. Freecom is het eerste merk na Apple zelf dat in de Redzone van de Apple Store ligt.