Brussel gaat in samenwerking met breedbandspecialist Samknows de breedbrandprestaties van alle EU-lidstaten in kaart brengen. Doel hiervan is om internetproviders, toezichthouders en consumenten te helpen om internetdiensten te verbeteren. Hiervoor start een zoektocht naar tienduizend vrijwilligers uit dertig landen om internetverbindingen te testen.
Die vrijwilligers krijgen na inschrijving gratis een zogenoemde Whitebox. Dit is een klein apparaat om thuis op de internetverbinding aan te sluiten. Zodra er geen gebruik wordt gemaakt van de breedbandlijn, begint de Whitebox tests uit te voeren. Er wordt gekeken naar de snelheid en prestaties van de verbinding.
Via het kastje kunnen vrijwilligers realtime bekijken hoe snel en betrouwbaar hun eigen verbinding is. Het kastje legt volgens Samknows geen persoonlijke informatie vast van de internetgebruiker, maar voert synthetische tests uit en simuleert populaire internetapplicaties.
Voorvechters van beter breedband
De resultaten uit het kastje worden ook door het breedbandtestbedrijf verwerkt, om in kaart te brengen wat de status van breedband op dit moment is per land. Het hoopt hiermee aan te tonen dat breedband beter kan en beter moet worden in de toekomst. Niet alleen om de breedbandvoorzieningen qua snelheid te verbeteren, maar ook om te zorgen dat klanten een beter inzicht krijgen in waar ze nu precies voor betalen.
Samknows-ceo Alex Salter meent zelfs dat de vrijwilligers voorvechters worden van beter breedband in Europa. Eerder deed het bedrijf eenzelfde test in Amerika en het Verenigd Koninkrijk, waarbij meer dan 250.000 aanvragen kwamen van vrijwilligers. Uiteindelijk bleek uit de test in het Verenigd Koninkrijk dat breedbandprestaties minder dan 50 procent waren dan wat de klant dacht binnen te krijgen.