Mobiele technologie is een vanzelfsprekendheid geworden voor miljoenen gebruikers. Zij laten er geen twijfel over bestaan dat mobiele bedrijfsoplossingen de productiviteit doen toenemen. Vooral vertegenwoordigers uit de business initieerden de mobiele innovatie. Nu is de it-afdeling aan zet om mobiele apparatuur integraal in de bedrijfsprocessen op te nemen. Aan de keuze voor één gemeenschappelijk platform valt niet te ontkomen.
Volgens Gartner zijn er in 2010 voor 1,6 miljard mobiele communicatie-apparaten verkocht. Daarvan zijn 19 procent smartphones. De handel daarin is in het afgelopen jaar met 72 procent gegroeid. Naar schatting 1,2 miljard mensen maken inmiddels intensief gebruik van mobiele communicatiemiddelen. Met hun rijke functionaliteit en voldoende bandbreedte voor draadloze transmissie zijn mobiele apparaten, ongeacht of het gaat om smartphones of tablet-pc’s, hard op weg de desktops van de toekomst te worden. Wie wil er nog een pc op het bureau als je hetzelfde kunt doen met een apparaat dat met gemak in je handtas of binnenzak past? Het is niet langer interessant om te weten of mobiele platforms de it-ontwikkelingen gaan sturen, het gaat nu veel eerder om het inschatten van het tempo waarin de ontwikkelingen zich gaan voltrekken. Want we zullen die handige, gadgetrijke mobiele apparaten wel moeten inpassen binnen de bestaande infrastructuur van informatieverwerking als we er economisch nut uit willen halen. Immers, duurzame systeemontwikkeling impliceert het aanbrengen van een nieuwe laag op een bewezen goede fundering.
Cyclus van meten
In feite is de stap naar mobiel een logisch vervolg op het aanbrengen van een permanente cyclus van meten en verbeteren bij het aansturen van de bedrijfsprocessen. Een bedrijf definieert een doel en zet daarvoor een strategie uit. Die leidt vervolgens tot het inrichten van informatiesystemen om enerzijds de operationele processen aan te sturen en anderzijds na te gaan of het doel gehaald wordt of dat wellicht de strategie moet worden bijgesteld. Mobiele technologie maakt de weg vrij voor spectaculaire vernieuwingen, maar dan wel als onderdeel van het totale proces. In de keten bepaalt de samenhang van de diverse technologische oplossingen immers de meerwaarde voor een onderneming. Het is leuk dat de servicemonteur via een mobiel apparaat een opdracht kan aan- of afmelden, maar het economische nut zit in de koppeling met de planning, de onderdelenvoorziening, de facturatie en al die facetten gerelateerd aan geo-data. Terwijl in het verleden de mobiele toepassing vooral werd gepromoot met plaatsonafhankelijk werken, maken we die nu weer plaatsgebonden. We weten precies waar de buitendienstmedewerker is en sturen hem aan vanuit de backoffice met op de locatie afgestemde informatie.
Businesswensen staan haaks op it-architectuur
De snelle acceptatie van mobiele apparatuur is heel sterk consumentgedreven. Die ontwikkeling zullen we in de informatietechnologie steeds vaker zien. Op zich is het niet erg dat it-managers onder druk worden gezet door hun businesspendanten om bepaalde mobiele apps tot de operationele systemen toe te laten. In hun enthousiasme willen de businessmanagers echter nog wel eens vergeten dat hun mobiele point-oplossing op gespannen voet staat met de bedrijfsbrede functionaliteit van de bestaande it-architectuur. Met andere woorden: wat goed is voor één businessunit, kan verkeerd uitpakken bij een ander bedrijfsonderdeel. Van it-specialisten verwachten we dat ze nadenken over de samenhang van de diverse onderdelen binnen de totale architectuur. Het ongecontroleerd binnenschuiven van mobiele functionaliteit kan dus grote gevolgen hebben, die noch de businessmanagers, noch de it-managers voor hun rekening willen nemen.
Informatie- en it-managers kennen de diverse lagen waaruit de totale informatievoorziening binnen een onderneming is opgebouwd. Zij kunnen dus inschatten met hoeveel inspanning de door de business gevraagde nieuwe mobile functionaliteit is te realiseren. Als it heeft gekozen voor één mobiel ontwikkelplatform, biedt die keuze voordelen bij het voorkomen van compatibiliteitsconflicten en het elimineren van tijdrovende integratieslagen. Die platformkeuze en de consequenties moeten dan wel helder worden doorgegeven aan de gebruikers. Die begrijpen echt wel dat het werken met verschillende platformen op diverse plaatsen in de onderneming eerder leidt tot chaos.
Dillemma vergelijkbaar met cloud-afweging
De lastige afweging die it'ers moeten maken bij de invoering van mobiele functionaliteit zien we ook terug bij de vraagstukken rondom het transformeren van applicaties naar de cloud. Ook daarvoor is de belangstelling vanuit de business overweldigend, juist vanwege de innovatieve verwachtingen. Er komen steeds meer combinaties van mobiele apps en cloudtoepassingen. Een voorbeeld is BI On Demand. Met het installeren van een app op bijvoorbeeld een iPad krijgt een gebruiker toegang tot in de cloud opgeslagen data om er analyses op los te laten. Het mobiele apparaat fungeert als een soort remote control. Het maakt niet uit waar je bent, maar overal heb je, indien geautoriseerd, toegang tot de informatie en ben je tevens zeker van de integriteit van de data.
De business case is snel gemaakt wanneer it-afdelingen zich voorbereiden op de mobility-vragen vanuit de business. Mijn advies: kies een platform waarmee componenten voor bouwen, veiligheid en functionaliteit van te voren zijn klaar te zetten. Zodra de klant zich meldt, komt vanuit het platform de strategie rollen om voor de daartoe geschikte bedrijfsprocessen mobiele functionaliteit in te voeren. Het gekozen platform voor mobiele communicatie herkent naast de apparaten ook de applicaties en zorgt ervoor dat zakelijk en privé gebruik niet door elkaar gaan lopen. Op geen enkele manier wil je cybercriminelen de mogelijkheid bieden het bedrijfsnetwerk binnen te dringen.
Het inrichten van een zogenaamde enterprise app store vormt een onderdeel van het mobiele platform. Daarmee maakt een bedrijf het makkelijker om eigen, gecontroleerde apps ter beschikking te stellen aan de medewerkers. Verder kunnen via dit mechanisme ook andere, niet bedrijfsspecifieke apps ter beschikking gesteld worden. De onafwendbare mobiele ontwikkeling zal de scheidslijn van werk en privé alleen maar dunner maken. En steeds vaker zullen it-managers voor het dilemma staan of ze onder alle omstandigheden het bedrijfsnetwerk moeten afschermen en de boel op slot moeten zetten of dat ze de deur moeten openzetten voor innovatieve ontwikkelingen die een onderneming laten klimmen in de waardeketen.
Goed stuk. Wij hameren ook op de beveiliging van die tablets. MDM Mobile Device Management is een vast onderdeel van onze propositie.
Wij leveren een sales en marketing platform voor een field salesforece. MDM is verplichte afname wanneer men met ons platform gaat beginnen.