De mbo-opleiding Medewerker ICT op niveau 2 geeft de komende jaren weinig kans op een baan. Dit blijkt uit recent onderzoek van kenniscentrum Ecabo. Ook de opleiding Medewerker beheer ICT op niveau 3 biedt geen goede vooruitzichten. Leerlingen kunnen beter doorleren naar niveau 4.
In de periode 2011-2015 zijn de vooruitzichten voor mbo-ict'ers op de arbeidsmarkt het minst gunstig voor leerlingen met de diploma's Medewerker ICT (niveau 2), Medewerker beheer ICT (niveau 3) en Particulier digitaal onderzoeker (niveau 4).
Gunstige toekomst
De toekomst ziet er juist gunstig uit voor leerlingen die leren voor Applicatieontwikkelaar (niveau 4) en Netwerkbeheerder (niveau 4). Zij hebben goede kansen op een stage en een baan na hun opleiding. Ook voor ICT-beheerder (niveau 4) is er voldoende kans op een baan.
Door de huidige economische situatie kiezen mbo'ers volgens Ecabo al vaker voor doorleren op een hoger niveau. De perspectieven binnen de ict zijn voor de hogere niveaus op de arbeidsmarkt een stuk beter en daarom is het aan te bevelen om verder te leren, als dit binnen de mogelijkheden ligt.
Doorleren tot niveau 4 om dan alsnog niet aan de bak te komen als niveau 2 en 3…..
Waarom niet afschaffen? De beroepen waar niv. 2 uitzicht op bood zijn vrijwel verdwenen, en voor niv. 4 gelden in vergelijking aardige ingangseisen. Die achterstand haal je niet zo even in, al doet de structuur van het mbo anders vermoeden.
Ben wel benieuwd of er argumenten zijn voor het behouden van MBO ICT niveau 2.
Ik denk, dat dit ook voor andere sectoren geldt. Die hele niveauverdeling is iets kunstmatigs, wat op de arbeidsmarkt tegen je werkt. Zodra de arbeidsmarkt krapper wordt, sta je met niv. 2 achteraan in de rij….
eeuh, is ons hele onderwijssysteem er niet op gebaseerd dat doorleren in de meeste gevallen tot een gunstiger toekomst leidt?
De huidige MBO opleiding is niet afgestemd op de minimale eisen vanuit ICT wereld, nu. Daarom zullen de studenten die deze opleiding afgerond hebben NIET of moeilijk aan een baan kunnen komen.
Vorige zomer kreeg ik toevallig met dit onderwerp te maken. Ik heb me laten informeren over de inhoud en het programma waar deze opleiding op gebaseerd was. Ik was zeer teleurgesteld toen ik de resultaten zag.
Ik had het idee dat deze opleiding gemaakt was om de studenten na de afronding naar Afrika te sturen in de landen waar de ICT moet nog komen! Helaas zo achterhaald…
Mijn hulp aan de ROC school om de studenten een keer voorlichting te geven over de ICT wereld, was ook niet warm ontvangen. Helaas !
Verrassend dat Ecobo erkent dat leren automatiseren de nieuwe vraag vanuit het bedrijfsleven is. ICT is dan ook meer een attitude dan een vak. Een onderzoekende instelling die helpt bij het oplossen van problemen in plaats van deze te maken.
Dus geen mosterd na de maaltijd maar weten waar die vandaag komt en hoe deze gemaakt wordt. Dit gaat in IT vaak volgens de methodiek: doe voor, doe met me mee, doe zelfstandig. Je hebt tenslotte ontwikkelaars en codeurs. Laatste categorie vind je trouwens steeds meer in de lagelonen landen.
Monocultuur, gebrek aan theoretische kennis van docenten en desintresse van studenten (waarbij de beroepskeuze van die laatste veelal voorkomt uit gebrek aan goede informatie) is de basis van de problemen in het opleidings traject.
@Reza Sarshar mooie geste om je kennis aan te bieden, ook eens geprobeerd. daar zitten onderwijs instituten echt niet op te wachten. De studenten daarin tegen wel maar die zijn uiteraard ondergeschikt aan het systeem.
@edekkinga weinig aan toe te voegen, nu nog proberen de juiste attitude factor standaard te maken.
Beste Kaspar, MBO niveau 2 ICT is echt een uitzondering op dit gebied, zoals Reza ook al aangeeft. De banen waar deze leerlingen voor worden opgeleid bestaan niet meer.
Het gaat dan met name om verkoopbaantjes bij computerwinkels, eenvoudig helpdeskwerk of computers in elkaar sleutelen. De lokale computerzaken zijn vrijwel verdwenen en de grotere ketens huren liever iemand in met hoger diploma of een verkoopgerichte opleiding. Op een ICT helpdesk moet je tegenwoordig wel iets meer kunnen dan je op niveau 2 leert, al zijn er nog enkele bedrijven die intern opleiden.
Vanwege deze veranderde situatie denk ik dat de opleidingen moeten worden geschrapt. Liefst per direct, en met een mogelijkheid voor de leerlingen om ergens anders in te stromen. Ik denk ook dat je op dit vlak weinig tegenargumenten zult horen van de ROC’s zelf.
De inhoud van de opleidingen worden in samenspraak met het bedrijfsleven gemaakt. Helaas is de doorwerking van verandering langzamer als de ict markt zou willen.
De veranderingen gaan per nieuwe instroom in.
Dus op zijn snelst per half jaar.
Feit is wel dat de inhoud van de niveau 2 opleidingen aangepast zou moeten worden. Afschaffen lijkt me wat ver gaan.
@iedereen je kunt over deze zaken meedenken als lid van het expertsteam. Ik doe dat nu al een poosje en merk dat input uitermate gewaardeerd wordt.
Je kunt je bij het ECABO daarvoor opgeven