De gemeente Cranendonck heeft na een selectieprocedure zijn it-uitwijkovereenkomst voor de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) bij ict-dienstverlener Tarq uit Zoetermeer ondergebracht. De eerste uitwijktest is inmiddels uitgevoerd.
Nederlandse gemeentes hebben de verplichting om na een calamiteit hun GBA en BAG binnen twee etmalen weer operationeel te hebben. Het jaarlijks testen van de uitwijk, waartoe gemeentes verplicht zijn, is onderdeel van de overeenkomst. De wijze waarop de overeenkomst door Tarq wordt uitgevoerd, inclusief de jaarlijks verplichte uitwijktest, spreekt de gemeente Cranendonck het meest aan, aldus William Looijmans, systeem- en gegevensbeheerder bij de gemeente.
De eerste uitwijktest van de gemeente Cranendonck op locatie bij Tarq is inmiddels uitgevoerd. Na de afsluiting van de test volgde de evaluatie en de uitreiking van het officiële uitwijkcertificaat.
Waalre
De gemeente Waalre die al langer gebruikt maakt van de Tarq Continuïteit & Uitwijk Service, heeft haar jaarlijkse uitwijktest op de uitwijklocatie van Tarq wederom afgerond. De korte tijd waarin na een calamiteit kan worden overgeschakeld naar een andere werkende, ict-omgeving én de lage kosten die hieraan verbonden zijn, zijn voor de gemeente Waalre redenen om gebruik te maken van de it-uitwijkovereenkomst. Binnen 48 uur was de gehele it-omgeving weer werkend, aldus Tarq.