Moeten we nu wel of niet kiezen voor cloudoplossingen, in welke vorm dan ook? Een collega beantwoordde die vraag als volgt: 'Wel of niet kiezen voor cloud? Om ons huis te verwarmen gaan we toch zeker ook niet meer zelf het hout hakken? We krijgen toch allemaal ons aardgas uit de muur?'
Cloud, wat moeten we er mee? In ieder geval vult het onderwerp de pagina’s van vele it-magazines en business-magazines en heeft de aandacht van zowel it-managers, als businessmanagers. Het antwoordt van mijn collega op de vraag of nu wel of niet moeten kiezen voor cloud oplossingen, in welke vorm dan ook, is natuurlijk een makkelijke uitspraak bij de koffie automaat… maar toch…. even verder denken over de waarde van deze analogie.
Historisch gezien klopt het wel aardig. Er was een tijd dat men verantwoordelijk was voor het zelf kappen van bomen om in brandstof voor de eigen haard te voorzien. Later specialiseerde het verzorgen van de houtvoorziening tot een beroep; een vorm van service was geboren. Vervolgens kwamen andere brandstoffen zoals olie en kolen en ontstond een gevarieerd distributie kanaal via de handel. Nog later kwam met het aardgas een complex leidingnetwerk dat toegang tot brandstof breed in de markt zette. Energieleveranciers bieden momenteel vele variaties van producten (groen, grijs, nucleair) en afrekenmodellen (vast, bandbreedte, flexibel, en in ieder geval pay per use). Energieleveranciers investeren miljarden in technologie om energie zo gunstig mogelijk op te wekken en in concurrentie aan te bieden aan de klanten. En de klant heeft wat te kiezen met al die aanbieders.
Tot zover de analyse van de analogie. Maar hoe gaat de vergelijking met cloud dan op? De vele cloud varianten die we momenteel op de markt zien, voldoen in ieder geval aan een aantal van de voorwaarden die ook voor de verwarming van onze woningen van toepassing is. Cloud oplossingen bieden een pay per use model. De toegang tot cloud is breed aanwezig via het Internet. Functionaliteit uit de cloud wordt aangeboden als een service. Leveranciers investeren miljarden in data centres die efficiënt, effectief, redundant, groen, et cetera zijn.
En toch…. Veel bedrijven 'kiezen' er nog steeds voor om geen gebruik te maken van cloud oplossingen. Daar hebben zij goede en minder goede redenen voor. Hoe angstig is de it-manager voor het verlies van werk? Hoe angstig is de businessmanager voor het verlies van (concurrentie gevoelige) informatie? De markt zal nog vele van de nog overgebleven uitdagingen op moeten lossen. En dat zal gebeuren. In andere markten heeft die ontwikkeling ook plaats gevonden. Heel veel slimme mensen werken al aan de cloud oplossingen van de toekomst en leveranciers en klanten bepalen samen het tempo waarin dat gaat.
Nog één belangrijke vraag over die analogie: 'Waarom kappen we zelf ons hout niet meer?'. Antwoord: 'Omdat we wel wat beters te doen hebben!'. En dat is ook precies het antwoord waarom cloud geen keuze meer is maar een feit. Veruit de meeste organisaties hebben wel wat beters te doen dan zich bezig houden met het ontwikkelen en in stand houden van infrastructurele voorzieningen en de basis functionaliteiten die de meeste organisaties nodig hebben. De markt zal laten zien dat de organisaties die in staat blijken te zijn om cloud effectief te omarmen er straks 'warmpjes bij zitten'.
An sich is dit artikel wel verhelderend in die zin dat het een kijkje geeft in de denkwereld van it-managers. Blijkbaar zijn deze toch redelijk gevoelig voor de hype en het voorgekookte dogmatisch denken wat ze wordt voorgeschoteld door de media.
Ook bij artikelen van Computable komt de inhoudelijke analyse maar spaarzaam aan bod. Dat is juist wat de doorslag hoort te geven bij de keuze. Of je nou linksom of rechtsom gaat het blijft altijd een keuze. En hoe beter er over de keuze is nagedacht hoe beter de mogelijke risico’s afgedekt kunnen worden.
De bedrijfsvoering heeft ondersteuning nodig in de vorm van geautomatiseerde systemen. Als IT die niet tijdig en met goede-waar-voor-zijn-geld kan leveren, dan is het logisch dat de bedrijfsvoering kijkt/kiest voor een cloudoplossing (SaaS) als die wel snel in hun behoefte kan voorzien.
Is dan het doorschuiven van het probleem? Nou, niet gezien vanuit de bedrijfsvoering! Althans voorlopig niet. Want als de SaaS-oplossing een cloud-vendor-lock-in blijkt te zijn, wordt het wel lastig voor de bedrijfsvoering om te er weer vanaf te komen of over te stappen.
Als we dan naar de analogie kijken. Niet onbelangrijk is dat energieleveranciers dan wel veel variaties in levermodellen hebben, ze leveren uiteindelijk allemaal een wisselspanning van 230 volt, 50 Hz met een nul draad. En de Sony’s, Philips, Miele’s? Die apparatuur werkt er allemaal op ook al verander je van energieleverancier. En in dat opzicht is de Cloud-SaaS markt nog lang niet volwassen. Het is een cowboy markt. Dat wil niet zeggen dat er leuke dingen te krijgen zijn.
En natuurlijk kunnen we als IT-ers een hoop Fear, Uncertainty en Doubt proberen te creëren over Cloud-Saas. Maar ik stel me voor dat we er vooral van leren en de bedrijfsvoering helpen. Dat is waar we toch voor aan de lat staan?