Mobiele apparaten van medewerkers zijn al decennialang een grote zorg voor de IT-beheerder. PDA's, mobiele telefoons en notebooks zijn niet nieuw en er is al een hele markt ontstaan voor de ondersteuning daarvan. De smartphone-revolutie van de afgelopen drie jaar heeft onze manier van mobiel werken echter flink veranderd als ware het een ‘spitsstrook op de informatiesnelweg’.
Door het gebruik van de smartphone te veranderen van een productiviteitsmiddel naar hoofdzakelijk een communicatiemiddel, hebben tablets de spelregels in de zakelijke mobility markt het afgelopen jaar drastisch veranderd. Een tablet biedt mensen onderweg niet alleen de mogelijkheid om informatie te raadplegen, maar daar ook veel eenvoudiger op te reageren en informatie in te voeren. De meest onderscheidende factor voor tablets zijn de krachtige en steeds functionelere apps, die optimaal gebruik maken van het grotere scherm. Applicaties speciaal ontwikkeld voor tablets zijn dan ook de aanjager geworden voor nieuwe mobiele toepassingen in het bedrijfsleven en aanleiding om traditionele bedrijfsprocessen aan te passen aan steeds mobielere medewerkers.
Waar de mobility markt vooral de laatste twaalf maanden sterk is veranderd, is 'cloud computing', een ingrijpende it-trend die al langer gaande is. De cloud biedt organisaties voordelen voor wat betreft de aanzienlijk lagere investeringskosten en naar behoefte af te nemen computercapaciteit en dienstverlening. Hoewel 'Software as a Service' (SaaS) al sinds begin deze eeuw beschikbaar is, wordt er eigenlijk pas vrij recent nagedacht over hoe en waar mobiele oplossingen het cloud-aanbod kunnen aanvullen en versterken.
Keuzevrijheid versus complexiteit
De afgelopen drie jaar is voor medewerkers en organisaties het aantal keuzemogelijkheden voor mobiele operating systemen en apparatuur explosief gegroeid. De complexiteit in de mobility markt is nog erger als men naast het aantal type apparaten en aantal applicaties ook de snelheid van verandering meeneemt.
De complexiteit van mobiel werken wordt echter niet alleen bepaald door de apparatuur en platformen. Zodra organisaties naar andere mobiele applicaties gaan kijken dan email en agendafuncties – lees: het mobiliseren van echte bedrijfsapplicaties – ervaren zij dat er veel meer technische keuzes te maken zijn. Er zijn namelijk veel verschillende manieren om mobiele applicaties te ontwikkelen, zoals traditionele client-applicaties, applicaties gebaseerd op Mobile Enterprise Application Platforms (MEAPs) en natuurlijk webgebaseerde applicaties, elk met hun eigen specifieke voor- en nadelen.
Hoewel er geen enkele twijfel bestaat over het succes van mobiele apps voor mobiel werken, zijn er nog wel een aantal onbeantwoorde vragen. Vooral it-afdelingen zoeken nog antwoorden over hoe die nieuwe mobiele toepassingen het beste te beheren zijn vanuit beveiligings- en identificatieoogpunt. Hoe kunnen organisaties erop vertrouwen, dat de mobiele toepassingen die zij implementeren, veilig zijn en door de juiste personen zullen worden gebruikt? Misbruik door derden voor andere doeleinden kan namelijk grote juridische en financiële gevolgen voor de organisatie hebben.
Risico’s en potentiële valkuilen
Wanneer it-managers overwegen om bedrijfsapplicaties, en nog belangrijker bedrijfsinformatie, te migreren van een interne installatie achter de firewall naar een cloudgebaseerde infrastructuur, ontstaan er nieuwe risico's. Wat de cloud zeer aantrekkelijk maakt, is dat zij altijd en overal toegang kan bieden tot informatie en applicaties. Aan de ander kant hebben bedrijven echter ook een grote behoefte aan beveiliging van informatie om te voorkomen dat data verloren gaat.
Wij zien dat consumenten steeds beter technisch onderlegd zijn, terwijl hardwarefabrikanten nieuwe apparaten met verschillend ontwerp, formaat, besturingssysteem en unieke opties blijven introduceren. Veel it-afdelingen worstelen daardoor met de toenemende invloed van de medewerker als consument (consumerization) en zij staan onder grote druk om de continue stroom aan veranderingen in de markt het hoofd te kunnen bieden.
Als gevolg van deze convergerende krachten geven organisaties overal in de wereld hoge prioriteit aan het beheren en beveiligen van hun mobiele en cloudgebaseerde infrastructuur, om te komen tot een volledig integrale visie en aanpak voor de mobility levenscyclus. Vanwege die druk en het besef dat mobility geen kernactiviteit is (en ook niet hoort te zijn), zijn it-afdelingen ook begonnen met het volledig of gedeeltelijk uitbesteden van hun mobiele infrastructuur. De meest eenvoudige en economisch interessante oplossing daarvoor is een cloudgebaseerd mobility ecosysteem.
Ecosysteem voor enterprise mobility management
Volgens Merriam-Webster's definitie is een ecosysteem: 'de gehele gemeenschap van organismen en hun omgeving die als een ecologische eenheid functioneert'. Dat is precies de kern van een nieuwe visie voor enterprise mobility management. Nog nooit eerder in de it-historie was de inzet zo hoog. De grote vier (Microsoft, Apple, Google en RIM) hebben veel te verliezen (en te winnen). Wie de strijd gaat winnen is onduidelijk, waarschijnlijk blijft het een industrie met meerdere spelers. Wel is duidelijk dat de marktprincipes voor mobiel werken vandaag de dag voor iedereen drastisch zijn veranderd.
Organisaties die een mobility strategie proberen te ontwikkelen, staan tegenwoordig voor de keuze om drie-dimensionaal te leren schaken, of een flexibel ecosysteem in de cloud te gaan gebruiken of ontwikkelen. De strategische en tactische keuzes die vandaag worden gemaakt, kunnen namelijk morgen alweer achterhaald zijn. Daarom biedt een cloudgebaseerd ecosysteem de volgende onmiskenbare voordelen:
• duidelijke en lagere – total cost of ownership (TCO);
• hogere return on investment (ROI) en snellere terugverdientijd;
• aanzienlijk minder mobility risico's (voor meer compliance).