Volgens onderzoeksbureau Gartner is Google Gmail nu een serieus alternatief voor Microsoft Exchange online en andere cloudgebaseerde e-maildiensten. Inmiddels gebruikt meer dan 50 procent Gmail voor online e-mail, aldus Gartner.
Het zijn vooral grote bedrijven met meer dan vijfduizend werkplekken die de zakelijke versie van Gmail omhelzen, aldus het onderzoeksbureau. Google's Gmail cloudgebaseerde e-mail bestaat nu vijf jaar. Gartner zegt dat Google Gmail maar 1 procent markaandeel heeft in de totale e-mailmarkt, maar voor cloudgebaseerde e-mail is dat 50 procent. Cloud e-mail is nog een jonge markt dat een marktaandeel heeft van 3 tot 4 procent in de totale markt voor e-mail, aldus Gartner, maar het is een snelle groeimarkt. In 2016 heeft cloudgebaseerde e-mail een marktaandeel van 20 procent. In 2020 is dat 55 procent.
Volgens Gartner groeien Microsoft Exchange en Google Gmail in marktaandeel rond e-mailgebruik. Dat gaat ten koste van rivalen als Novell GroupWise en IBM Lotus Notes/Domino. Andere spelers moeten zich nog bewijzen, zoals Cisco en VMware Zimbra.
Continuïteit, beveiliging en compliance
Gartner benadrukt dat Google nog wel een lange weg te gaan heeft om een sterkere speler te worden in de markt voor zakelijk gebruik van e-mail. Zo moeten functies en capaciteiten beter worden. Ook moet er bij Google Gmail meer duidelijkheid komen rond continuïteit, beveiliging en compliance. Als dat niet gebeurt, dan zullen financiële instellingen, banken en andere grote organisaties niet zo snel overstappen naar Google Gmail.
Gartner adviseert aan organisaties niet snel af te stappen van hun on-premise e-mail. Beter is een hybride vorm van e-mail te beheren, dat zowel on-premise als in de cloud wordt gebruikt. Dat speelt volgens Gartner Microsoft op dit moment in de kaart, omdat het beide mogelijkheden kan aanbieden.
Google Apps en Microsoft Office 365
Dat het een strijd wordt tussen Microsoft en Google staat vast, aldus Gartner. Net zoals de strijd tussen de kantoorsoftwarepakketten Google Apps en Microsoft Office 365. Door deze intense strijd is er weinig aandacht voor andere leveranciers van e-mail en samenwerkingsoplossingen. Ze opereren in de schaduw van Google en Microsoft, aldus Gartner.