Onderzoek van CA Technologies wijst uit dat alle Nederlandse bedrijven dataverlies hebben geleden het afgelopen jaar. Slechts 13 procent heeft een uitgebreid ‘disaster recovery’-beleid en 98 procent heeft in 2011 hetzelfde of een hoger budget voor databeveiliging en herstel gereserveerd als in 2010.
De belangrijkste oorzaken van dataverlies zijn it-storingen (76 procent) en fouten in menselijk handelen (43 procent. Disaster recovery en het beleid is nauwelijks vastgelegd en de it’ers in dienst zijn slecht opgeleid. Het zullen onder andere deze redenen zijn waarom steeds meer bedrijven hun backup plan vervangen door het plaatsen van de data in de cloud.
De cloud kan een waardevolle toevoeging zijn maar zou geen vervanging moeten zijn van een goed backup plan. De beschikbaarheid van data wordt anders geheel afhankelijk van de cloud provider en de internet verbinding. Zodra een van deze twee schakels faalt heeft het bedrijf geen toegang tot data en applicaties en ligt mogelijk de gehele bedrijfsvoering stil, met alle gevolgen van dien.
Bedrijven zijn in veel gevallen geheel afhankelijk van hun data en zouden eigenlijk niet totaal afhankelijk moeten zijn van een externe partij. Je legt je lot in handen van derden. Een lokale backup (of lokale oplossing) blijft daarom essentieel. Er zijn recente gevallen bekend waarbij een datacenter en/of internet verbinding geruime tijd down was en gevallen waarbij data definitief verloren is gegaan (Google).
Het artikel toont een traditionele reactie op een moderne ontwikkeling.
Binnen Cloud services zijn afspraken te maken waar de data staat en hoe de back-up wordt geregeld. Bij Cloud gebaseerde oplossing moet niet alleen worden gedacht aan het extern plaatsen van (back-up) data.
Vaak is een mix van in- en extern geplaatste data de beste oplossing. Dit wordt ook wel een hybride Cloud oplossing genoemd.
Het is aan beide partijen, om regelmatig te controleren, of gemaakte back-ups zijn te restoren. Dit is onafhankelijk van de back-up methode.
Zelfs binnen een Cloud gebaseerde back-up oplossing zijn er varianten beschikbaar, dat de back-up data op de primaire site wordt opgeslagen. Daar dan zowel de back-up data als de productie data op één en dezelfde site aanwezig zijn, ontstaat hier een kwetsbare situatie.
Het is dan ook goed, om een automatische replica van de back-up data te maken op een externe site.
Hiermee kun je calamiteiten als brand, of langdurige stroomuitval weerstaan en integraal zelfs een uitwijk oplossing afspreken binnen dezelfde Cloud oplossing.
Waar in het artikel terecht een opmerking wordt geplaatst, is dat bij back-up processen een sterke vorm van automatisering moet plaatsvinden. Immers menselijke handelingen in back-up processen zijn veelvuldig hetzelfde werk, waarbij makkelijk verkeerde gewoontes kunnen ontstaan.
Goed voorbereide en uitgeteste automatische back-up processen hebben de voorkeur. Bij het kiezen van een Cloud gebaseerde oplossing is het dan ook essentieel, dat deze oplossing aantoonbaar en bij voorkeur al voor jaren naar tevredenheid van klanten werkt.
Een back-up oplossing volledig voorzien vanuit een (hybride) Cloud voorziening is prima uit te voeren, biedt vele voordelen en geeft voldoende flexibiliteit voor het plaatsen van (back-up) data zowel bij de eigenaar van de data, alsmede op externe locaties of een mix.
Ik vind bovenstaand artikel een schoolvoorbeeld van het “Oude en traditionele denken”.
Een back-up kan best extern door een 3e partij gedaan worden. De uitdaging zit meer in de afspraken inzake SLA en verantwoordelijkheden die je onderling maakt.
Als dit vooraf duidelijk afgestemd wordt is er buiten de benodigde bandbreedte geen vuiltje aan de lucht.