Het smartcardproject Boordcomputer Taxi loopt ongeveer zes maanden vertraging op. Oorspronkelijk zou het project in gaan op 1 oktober 2011, maar omdat de boordcomputerkaarten gebruik zouden maken van Diginotar-certificaten, moeten die allemaal worden vervangen. Dat schrijven minister Donner van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en minister Opstelten van Veiligheid en Justitie vandaag in een brief over de Diginotar-aanpak aan de Tweede Kamer.
De wetgeving rondom de boordcomputer in taxi's treedt op 1 oktober aanstaande in werking. De nieuwe regelgeving staat toe dat taxibedrijven werken met computergestuurde apparaten die ritgegevens en arbeidstijden digitaal registreren. Alleen, de boordcomputers zullen vanwege de Diginotar-inbraak en de noodzakelijke vervanging van de certificaten met een vertraging van ongeveer zes maanden op de markt komen, is de verwachting van de bewindslieden.
Diginotar was via een Europese aanbesteding aangetrokken als producent van pki-certificaten met aanvullende integratie- en beheertaken. Het bedrijf zou ruim driehonderdduizend beveiligingscertificaten leveren en optreden als beheerder van de certificate authority (CA)-voorzieningen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit project een externe oorzaak gebruikt om te verhullen dat ze nog lang niet klaar ware. Het is toch van de zotte dat het meer dan zes maanden zou moeten duren om de certificaten te vervangen. Stel je voor dat het probleem met de Diginotar-certificaten pas na 1 oktober zou zijn ontdekt: zouden de taxi’s dan hun boordcomputers zes maanden moeten missen? Certificaten moeten snel te vervangen zijn, want elk certificaat kan van vandaag op morgen onbruikbaar worden. Dat weten de bouwers van de boordcomputers hopelijk ook. Mocht dat echt niet kunnen, dan zou ik er voor pleiten ze met twee certificaten van verschillende Certificate Authorities uit te rusten.
Het is toch vreemd dat er weer een apart kastje in een auto moet! Vrachtauto’s hebben een kastje, alle auto’s moeten een eCall kastje hebben vanaf 2015, en taxi’s een “boordcomputer”. Terwijl er 100% veilige kastjes op de markt zijn die alle 3 in 1 (en nog meer, zoals betaling voor tolwegen, parkeren, etc) kunnen leveren.
Die kastjes zijn bedoeld om de taxichauffeurs te weerhouden om zwart te rijden of ander gesjoemel te voorkomen. In diverse grote steden rijden al zat illegale taxi’s rond terwijl dit bekend is maar er te weinig aan wordt gedaan. Dit nieuwe systeem zal gedeeltelijk fraude laten afnemen maar of dat de investering ‘oplevert’ die het gekost heeft betwijfel ik.
Dat mogen dan de klanten dan weer betalen en zo jaag je nog meer (dronken) mensen de auto in. Als ze de taximarkt nou eens waren blijven reguleren zoals ze vroeger gedaan hadden en niet die markt open hadden gegooid dan hadden ze dit soort maatregelen helemaal niet nodig gehad. Dat zal menig taxichauffeur onderkennen want die heeft de laatste jaren zijn/haar vak in een vrije val gezien en zal nu liever voor vervoer in de zorg sector kiezen alhoewel door bezuinigen daar de markt ook krimpt.
Komt daar ook nog eens het probleem bij dat chauffeurs ook vaker te maken krijgen met excessief geweld waar vaak ook nog eens milde straffen voor worden gegeven als de dader überhaupt al gepakt kan worden.
Dus dat kastje zal echt niet voorkomen dat een chauffeur met een mes in z’n nek word gestoken of dat mensen nog vaker snorders gaan gebruiken. Het is weer zo’n politiek gemotiveerd waanidee wat op papier aanlokkelijk lijkt maar in de praktijk weggegooid geld blijkt.