In de oude dagen van het internet schreef Maurice de Hond het boek 'Dankzij de snelheid van het licht'. Dit boek legde de verschillen bloot tussen de zogenaamde digikenners en de zogenaamde digibeten. Digibeten werden omschreven als mensen die geen affiniteit met computers hadden en daardoor een achterstand opliepen ten opzichte van de opkomende generatie, die het gebruik van computers met de paplepel kregen ingegoten.
Die verschillen lijken alleen maar groter te worden met meer, veelvuldiger en in sommige gevallen zelfs onzorgvuldiger gebruik van Cloud Computing.
De nieuwe generatie, vaak aangeduid als 'generatie Z', heeft meer met het huidige informatie tijdperk. Het zijn de sociale exhibitionisten van de nieuwe maatschappij die nagenoeg alles in hun leven delen met hun digitale vrienden. Aan de andere kant bevinden zich de privacy junkies van generatie X die niet zoveel ophebben met '15 minutes of fame'. Waar de nieuwe generatie de laatste modellen van mobiele telefoons enorm belangrijk vindt, zal de oude generatie daarover de schouders ophalen omdat men 'alleen maar hoeft te bellen'. Ouderen vinden hun privacy bijzonder belangrijk, jongeren zullen dat minder belangrijk vinden omdat ze, juist door hun eigen privacy beter te beschermen, ook minder actief kunnen zijn op sociale media.
Van beide kampen kan men wat vinden, het is kenmerkend voor de huidige maatschappelijke deling. Een mooi voorbeeld dat ik vaak aanhaal is de vindbaarheid van mensen. De huidige veertiger is in veel gevallen (70-80 procent) lastig om te traceren via het internet om de eenvoudige reden dat ze misschien wel een account hebben op één van de vele sociale media, maar deze niet actief gebruiken. De nieuwe generatie in de leeftijdscatagorie van 15 tot 25 jaar is over het algemeen zeer actief op sociale media en daardoor veel eenvoudiger te vinden. Het veroordee valn sociale media als zouden zij de menselijke contacten niet bevorderen, zou men op basis van het bovenstaande kunnen bestrijden. Juist doordat mensen elkaar eenvoudiger kunnen vinden, is er ook meer mogelijkheid voor menselijke contacten.
Hier zou je zelfs kunnen spreken van een omkeerbare 80-20 regel; Van de huidige generatie is 80 procent niet actief met sociale media, van de nieuwe generatie is dat 20 procent, of zelfs nog minder. Feit is ook dat jongeren minder van de techniek achter de functionaliteiten begrijpen, waardoor juist de eigen privacy meer onder druk komt te staan. Daarnaast werden voorheen bepaalde concepten diep uitgedacht, terwijl de huidige concepten veel meer gericht zijn op vluchtig scannen, de boodschap vertalen en daaruit conclusies trekken. En juist dat veroorzaakt de generatiekloof.
De nieuwe manager zal andere ideeën hebben over hoe een bedrijf de toekomst in moet, hoe men effectief gebruik kan maken van sociale media om communities op te bouwen die het bedrijf meer bekendheid moeten geven. Noem het de '15 minutes of fame for companies', waarbij de kracht niet alleen in herhalen zit, maar ook in het aantal 'likes', volgers of reacties die men krijgt op de sociale media. Ook zal het een verschil zijn hoe de website bouwers nieuwe websites moeten bouwen die meer gericht zijn op het afgeven van informatie, die in minder dan vijf minuten begrepen en verwerkt kan worden of totaal afgestemd wordt op het surfgedrag van de bezoeker. In Japan is men al bezig met experimenten om via twitter te solliciteren. Hoe beschrijf je jezelf en je capaciteiten in maximaal 140 karakters? De nieuwe generatie zal daar minder moeite mee hebben dan de huidige, alleen al vanwege het kunnen beschrijven van de opgebouwde ervaring.
De uitdaging zal waarschijnlijk liggen in een gezonde mix van de beide belevingswerelden en de capaciteit om hierin een modus te vinden die voor zowel de ene als de andere partij begrip op kan wekken.
De definitie van een generatiekloof wordt omschreven als 'het verschil in opvattingen en levenswijzen tussen verschillende generaties van mensen'. Cloud computing vergroot die kloof momenteel. Als je mij vraagt hoe die te overbruggen, moet ik het antwoord schuldig blijven, maar ik sta open voor iedere suggestie.
Je zou het een kloof kunnen noemen, maar alle technologische ontwikkelingen volgen zich sneller achter elkaar op. En dan is het logisch dat de oudere generatie eerder dan voorheen achterblijft. Maar de cloud is daar niet schuldig aan.
Je zegt dat de jongeren de techniek niet begrijpen en dat ze daarom de privacy onder druk komt, maar daar sla je de plank echt mis.
Het zijn juist de ouderen die de techniek moeilijker kunnen volgen en juist zij hechten waarde aan hun privacy en dan is het lastig in deze tijd.
Privacy is voor de jongere generatie niet super belangrijk. Het gaat daar vooral om transparantie in de communicatie met elkaar. Dat je altijd alles van elkaar kan zien geeft ook een oprechtere waarde aan sociale contacten. (Digitaal) roddelen hoeft niet meer, want je kan toch iedereen via-via bereiken.
Inderdaad, wie nog denkt privacy te hebben, is inderdaad nog met zijn gedachten in de vorige eeuw.
Als je geen antwoord op een vraag hebt betekend misschien wel dat de vraag onjuist is. Wat dat betreft vind ik het gelijk trekken van social networking en cloud computing nou niet echt evident. Social networking is mogelijk via cloud computing maar dat was al lang mogelijk voordat cloud computing uberhaupt als term bestond.
Of adaptatie van social networking voornamelijk bij de jongere generaties ligt lijkt me ook wel maar wat dat betreft is het een grijs gebied en zou ik het niet als kloof beoordelen. Wat dat betreft is het feit dat jongeren meer zich uiten meer een gebrek van besef dan een bewuste keuze maken welke gegevens zij privé houden.
Dit heeft niets met cloud computing te maken.. Het gaat over social media. Ik begrijp de kop van het artikel dan ook niet.
@Peter: “Social networking is mogelijk via cloud computing”. Waar slaat dat op?? Ik zie geen enkele relatie tussen social media en cloud computing.
@Kaspar
Twitter is een cloud applicatie
Google zoekengine bijv ook
Facebook, hyves, linkedin dan ook.
Het is maar net hoe je cloud computing definieert.
De gegevens die je via social networking opslaat staan in principe in the cloud. Vroeger (vorige maand) noemde je dat internet.
Ik vind dit typisch een geval van aandacht trekken via een modewoord. Cloud computing trekt lezers (ook mij) maar vervolgens is het een zwak verhaal over social media en een veronderstelde generatiekloof.
Het verhaal gaat over social media en de generatiekloof, inderdaad wat Pieter zegt. Het doet er echter voor het verhaal totaal niet toe of Facebook, Hyves en LinkedIn nu in een Cloud staan.
Los van of je het daarmee eens bent – de kop had moeten luiden ‘Social media vergroten de generatiekloof’
Managers is bijna altijd van de ‘oudere generatie’. Zodra die managers de koers van nieuwe technologieën gaan bepalen creëer je per definitie een kloof.
Het is al wat langer geleden, dus het zal inmiddels wel weggezakt zijn dat het boekje van Maurice destijds door insiders met enige hilariteit werd ontvangen.
Overigens zijn privacy en beveiliging de afgelopen 3 decennia stelselmatig gebagatelliseerd. De recente berichten over DigiD bij DigiNotar, DigiD bij Belastingdienst, OV-chipcard, EPD en privacy-tekortkomingen bij politie/justitie zijn daarvan slechts symptomen.
@ P.J.Westerhof: Het boekje heet “een heldere kijk op Cloud computing” en is precies waar de markt om vraagt nadat sommige “insiders” er belang bij hadden Cloud Computing zo mistig mogelijk neer te zetten. Ik begrijp de zogenaamde hilariteit die je noemt dan ook niet en kom graag met je in contact hierover. Aangezien je je mail gegevens niet deelt op je profiel (waarom eigenlijk niet, als expert zijnde) ben ik genoodzaakt je op deze wijze te benaderen. Ik ben overigens wel blij te zien dat je mijn opinie-mening deelt.
@mwoude : ik denk dat je mijn reactie niet helemaal goed hebt gelezen. Het was wellicht al wat laat? ;-J
De thread gaat nergens over je boekje “Een heldere kijk op Cloud computing”.
Of heb ik – GeneratieX – hier iets gemist?