De Belastingdienst gaat de digitale dienstverlening in hoog tempo opvoeren. Burgers en bedrijven krijgen persoonlijke internetpagina’s, waarop de fiscus informatie klaarlegt. Belastingplichtigen kunnen daar ook informatie aanleveren. Bovendien is daar te volgen wat hun rechten en verplichtingen zijn. Waar nodig zullen wetten en regels worden aangepast om deze digitalisering mogelijk te maken. Dit blijkt uit de inmiddels uitgelekt Miljoenennota.
Minister Jan Kees de Jager (Financiën) wil hiermee de enorme papierberg terugbrengen die jaarlijks bestaat uit 160 miljoen poststukken. Momenteel wordt de digitale aangifte gevolgd door een papieren, voorlopige en definitieve aanslag. Ook als men elektronisch aangifte doet, is dit vast gebruik. Heel veel mededelingen die de fiscus momenteel nog per post doet, kunnen op termijn digitaal 'verstuurd' worden.
Proefprojecten
De ontwikkeling van portalen kost tijd. De bewindsman wil hier geen enkel risico lopen. Hij wijst erop dat de massale, geautomatiseerde dienstverlening een kwetsbaar proces is. Daarom zullen uitgebreide proefprojecten nodig zijn. Pas al alles perfect verloopt, kan een voorziening op grote schaal beschikbaar worden gesteld. Overigens heeft de Belastingdienst al de nodige ervaring opgedaan met de uitrol van de vooraf ingevulde aangifte.
In 2012 zal de vooraf ingevulde aangifte worden uitgebreid met gegevens over hypotheekrente en hypothecaire schulden. De proef met DigiD-machtigen is naar wens verlopen. Volgend jaar zal het machtigen onderdeel uitmaken van het reguliere aangifteproces.
Mijnoverheid.nl
De fiscus gaat Mijnoverheid.nl intensiever gebruiken. Belastingplichtigen kunnen via een digitale service op een bericht worden geattendeerd. Via de beveiligde berichtenbox van Mijnoverheid.nl kan dat bericht vervolgens in pdf-formaat aan hen worden getoond. Volgend jaar vinden de eerste pilots hiermee plaats.
Verder gaat minister De Jager de toenemende identiteitsfraude te lijf. Criminelen maken soms gebruik van de fiscale identiteit van iemand anders. De systemen van de Belastingdienst die erop gericht zijn burgers snel van dienst te zijn, worden daarbij misbruikt.