Beheerder van Oracle-infrastructuren Transfer Solutions neemt in de week van 19 september 2011 het nieuwe monitoring-systeem Retina in gebruik. Retina is met een WBSO-subsidie van Senter Novem in eigen beheer ontwikkeld. Het systeem is zo ontwikkeld dat ook besturingssysteem en Microsoft SQL-server gemonitord kunnen worden.
Dit stelde Transfer Solutions tot eis bij de marktconsultatie naar een leverancier van het nieuwe systeem. Niemand kon hieraan voldoen, waardoor het Oracle-huis in 2008 besloot om het systeem zelf te gaan bouwen. Aanvullende eis aan het nieuwe systeem was dat er teruggekeken moest kunnen worden in dertigduizend calls die in vijftien jaar waren verzameld. Het geheel werd ontwikkeld met Oracle-technologie. Transfer Solutions beheert voor bijna honderd verschillende opdrachtgevers besturingssystemen, databases, middleware en applicaties.
Nagios en SQL-scripts
Het vijftien jaar oude monitoringsysteem OOG van Transfer Solutions is gebaseerd op Nagios en honderden SQL-scripts. In technisch opzicht was dit systeem dringend aan vervanging toe. ‘De enorme groei in omvang en technologieën van remote beheerdiensten stelt nieuwe, scherpere eisen aan prestaties, beschikbaarheid en robuustheid', zegt directeur Harm Bodewes. ‘Het oude systeem voldeed ook niet meer aan de eisen die opdrachtgevers tegenwoordig stellen aan het uitbesteden van beheer.'
Klanten vinden het steeds normaler om bedrijfskritische systemen en data elders onder te brengen. Volgens Bodewes eisen die klanten nog steeds continue inzage in de status van hun infrastructuur. ‘Bovendien willen klanten niet voor de zoveelste keer een helpdeskmedewerker moeten uitleggen hoe hun hardware- en softwareconfiguratie is samengesteld.'
Dertigduizend calls
Voor het nieuwe systeem was een belangrijke eis dat, naast Oracle-infrastructuren, ook het besturingssysteem en SQL-server kunnen worden gemonitord. Een tweede eis was dat het nieuwe systeem zich als expertsysteem gaat gedragen. Bodewes: ‘In vijftien jaar tijd zijn meer dan dertigduizend calls met oplossingen verzameld, waarbij het handig is om terug te kunnen zoeken in vergelijkbare calls en bijbehorende oplossingen. Na een uitgebreide marktconsultatie kwamen we erachter dat er geen systeem bestaat dat aan al onze eisen voldoet. Daarom hebben wij in 2008 besloten om in eigen beheer Retina te bouwen.'