Een bug in het geheugenbeheer veroorzaakte vorige op 7 september 2011 een tijdelijke uitval van het online applicatieplatform Google Docs. Door de uitval van Google Docs waren een aantal functies even niet bereikbaar zoals Document Lists, Google Documents, Google Drawings en Google Apps Scripts.
De uitval werd veroorzaakt door een ‘memory management bug'. Dit schrijft Alan Warren, engineering director bij Google, in een blog. Elke keer dat Google Docs wordt aangepast, bekijkt een machine welke servers een update moeten krijgen. Door de bug konden de machines niet hun geheugen verversen. Daardoor raakten de kaarten te vol met data en moesten ze opnieuw worden gestart. Na de nieuwe opstart raakte het geheugen nog sneller vol en konden de servers niet meer alle applicaties beschikbaar stelen, zoals documenten. Binnen een uur was de bug verwijderd en het probleem verholpen, aldus Google.
De tijdelijke uitval van Google Docs roept kritische vragen op of cloud computing wel zo zaligmakend is. Onlangs kampte Microsoft met zijn Office 365 met de zoveelste storing en sommige Windows Live-diensten, zoals Hotmail en SkyDrive, werkten niet. Eerder dit jaar viel Amazon Web Services eveneens uit.
🙂 Ben ik de enige die even aan ponskaarten denkt bij :
“Daardoor raakten de kaarten te vol met data”
Blades mogen gewoon blades heten.
Quote: “De tijdelijke uitval van Google Docs roept kritische vragen op of cloud computing wel zo zaligmakend is” Je hoort ook geen standpunten van “cloud leveranciers” over de (on)veiligheid van certificaten om de app’s te beveiligen. Nu is het slechts diginotar geweest. Bij RSA hebben ze na een hack alleen de tokens vervangen. Wat als ze daar een diginotar probleem krijgen?