De Nederlandse tak van ict-dienstverlener Sogeti boekt over 2010 een nettowinst van 24,8 miljoen euro. Dat is 30,1 procent lager dan in 2009, toen het bedrijf 35,5 miljoen euro winst boekte. De winst daalde door druk op de tarieven, een lagere bezettinggraad en de overname van SAP-dienstverlener Uphantis. De omzet daalde met 3,2 procent tot 291,6 miljoen euro. In 2009 zette het bedrijf nog 301,3 miljoen euro om. Sogeti Nederland was eerder één van de best presterende landen van de zestien landenorganisaties in de groep, maar is in 2010 één van de slechts presterende onderdelen.
Het dochterbedrijf van Capgemini kampt in Nederland vooral met een terugval van de vraag naar diensten bij klanten als KPN en Philips. Dat vertelt Sogeti-directeur Jeroen Versteeg in een toelichting op de cijfers. Bij KPN liep vooral de vraag naar testwerk terug. Ook Philips let scherp op de ict-kosten. Opdrachten bij de overheid, goed voor ongeveer 20 procent van de omzet, liepen terug. Daarmee duurt de nasleep van de crisis voort. In 2009 daalde de winst met 28 procent.
Versteeg die vooral vooruitkijkt, zei verder dat zijn optimisme van voor de zomer van 2011 heeft plaatsgemaakt voor een negatiever sentiment. Hij voorziet een stagnatie van de vraag naar ict-diensten en neemt maatregelen om kosten te besparen.
India
Daarbij kijkt het bedrijf naar uitbesteding van werkzaamheden naar India. De omzet uit uitbestede activiteiten moet omhoog van 5 naar ongeveer 8 procent van de omzet. Het bedrijf zet voor de toekomst vooral in op de ontwikkeling van bedrijfsapplicaties voor mobiele apparaten en ondersteuning van de beveiliging van de ict van overheden en bedrijven.
Versteeg zegt, zonder aantallen te noemen, dat het aantal bankzitters (ict'ers die tijdelijk niet inzetbaar zijn) stabiel blijft. Hij is tevreden over de keuze om bankzitters in te zetten als testers. Een aantal medewerkers is weer actief in zijn eigenlijke functie, maar een deel is volgens Versteeg ook tevreden als tester. ‘Uiteindelijk willen we toch allemaal aan het werk', zei de directeur van de dienstverlener.
Sogeti zou bij mij dus vanaf heden geen preferred supplier kunnen zijn want de afbouw van Nederlandse ICT-capaciteit, het inleveren van kennis en het inkopen van vooral inferieur en asynchroon communicerende medewerkers die onze gestructureerde aanpak en overige klassieke begrippen totaal niet kennen, daar zou ik dus niet op zitten te wachten. Integendeel.
Het wordt ook tijd dat er op linked-in een forum komt waarin men de werkvloer-ervaringen met het verre deelt zoals bijvoorbeeld een programma dat tot 3 keer toe geheel opnieuw geschreven blijkt te zijn door 3 geheel andere programmeurs en ook 3 x fout met een doorlooptijd van 3 maanden en dit bij een zeer gerenommeerd bedrijf, ook qua O U T S ! ourcing (want bedenk dat dit altijd pijn doet).
Formele documentatie die vertaald wordt, waarbij ‘files’ vertaald wordt in traffic jam en meer van dat soort schaamteloze uitingen van totale onnozelheid.
Dit gaat niemand helpen.
Ik snap niet direct wat dit rechtstreeks te maken heeft met het bedrijf Sogeti. Het outsourcen naar India wordt door vele IT dienstverleners gedaan. Het verkeerd vertalen, begrijpen en het inzetten van flexibel personeel gebeurt bij allerlei IT dienstverleners. Dit soort problemen heeft meer te maken met de cultuurverschillen in plaats van een specifiek bedrijf.
Kortom: de medewerkers van Sogeti kunnen hun borst natmaken voor nog wat reorganisaties.
Het is opmerkelijk hoe snel het met dit bedrijf – dat zich altijd kwalificeerde als ‘beste werkgever’ en ‘beste ict bedrijf van Nederland’ – bergafwaarts is gegaan.
Het is mij duidelijk dat de crisis nog lang niet voorbij is. Gerenommeerde en stabiele bedrijven als Sogeti die de winst zien dalen in een tijd dat de heersende gedachte is dat de markt weer aantrekt.
Ik vind het sombere berichten en hoop dat het geen voorbode is van een 2e crisis.
Misschien is het in het geval van Sogeti toch een na-ijl effect vanwege het grote aandeel van overheid. Deze budgetten tijdens de crisis waar natuurlijk nog ok bij de overheid. Pas daarna gingen de budgetten omlaag en dat wordt nu flink gevoeld.
Een anti-cyclische klantenmix is dus van belang voor de stabiliteit van de orders. Veel overheid in je klantenkring, zorg dan ook voor berdijven die voorop lopen bij economisch herstel.