De kans dat auto’s gehackt worden neemt toe. Dat komt doordat ingebedde software voor autobesturing steeds vaker verbonden is met geïntegreerde communicatiesystemen. Dat meldt McAfee.
'Welke autosystemen hebben een internetverbinding en hoe zijn die beveiligd? Is er een verbinding tussen het navigatiesysteem, de gps en de kritieke elektrische systemen van de wagen?' Deze vragen zouden automobilisten zichzelf en hun autohandelaar moeten stellen. Dat adviseert McAfee in een rapport met de titel 'Caution: Malware Ahead'. Aan het rapport werkten verschillende experts mee op het gebied van de beveiliging van ingebedde systemen.
Toenemende integratie
Ingebedde systemen zitten in steeds meer auto-onderdelen. Voorbeelden daarvan zijn airbags,cruise en stabiliteitscontrole. Extra's zoals navigatie- en entertainment-systemen leggen daarnaast via onder meer gps, mobiele telefonie en Wi-Fi contact met de buitenwereld.
Al deze systemen communiceren bovendien steeds vaker onderling, om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat het volume van het geluidssysteem omhoog gaat bij hogere toerentallen. Ook is het in sommige auto's mogelijk om de maximumsnelheid te beperken voor een bepaalde chauffeur.
Dat maakt dat de kans toeneemt op privacyschendingen van automobilisten en softwarematige aanvallen die specifiek gericht zijn op autosystemen, aldus de leverancier van antivirussoftware. Als concreet voorbeeld van een auto-hack noemt McAfee een ex-werknemer van een autohandelaar uit Texas, die op afstand honderd wagens 'uitschakelde' en liet claxoneren.
Automatische voertuigen
'Vandaag de dag zien we stoutmoedige experimenten, zoals de automatische voertuigen van Google en slimme wegen die rapporteren over verkeerscondities en autosnelheden', staat in het rapport te lezen. 'Zulke experimenten tonen de mogelijkheden van gecoördineerde en verbonden communicatie van allerlei systemen in een auto.'
'Maar er bestaat de zorg dat, naarmate de auto-industrie vooruitgang boekt, er weinig gebeurt om de veiligheid van deze systemen te garanderen', aldus het rapport.
Auto-bugs
Ook de kans op auto-bugs neemt toe. Een al weer wat ouder voorbeeld: in oktober 2006 kwam een probleem aan het licht met het drive-by-wire systeem van de Toyota Camry. Dit systeem onthoudt wat de rijstijl van de bestuurder is. Zodra de bestuurder handelingen verricht die de wagen niet van hem of haar gewend is, kan de software die de aansturing verzorgt voor de motor en de versnelling van slag raken, met bokkig gedrag tot gevolg. Wanneer een rustige rijder plotseling het gaspedaal indrukt om een andere auto te ontwijken, kan zoiets fataal zijn.