Virtualisatiespecialist VMware bouwt aan een virtueel opslagsysteem, genaamd ‘Project Octopus’. Met dit nieuwe systeem kunnen gebruikers hun data opslaan en delen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van datasynchronisatietechnologie van VMware’s Zimbra e-mailoplossing en Mozy ‘s online back-up voor samenwerking en informatie-uitwisseling.
Tijdens de gebruikersconferentie VMworld 2011, die onlangs werd gehouden in Las Vegas, lichtte de leverancier een tipje van de sluier over Project Octopus. De leverancier zegt dat het nieuwe zakelijke opslagsysteem vergelijkbaar is met de online consumentenopslagdienst Dropbox. In een demonstratievideo valt te zien dat Project Octopus smartphones, notebooks, tablets en desktops ondersteunt. Project Octopus is geschikt voor deze apparaten die werken op besturingssystemen van Android, Linux, Mac OS X en Windows. Gebruikers kunnen via een browser bestanden, zoals documenten, bewerken en opslaan. Ook kan er online met andere gebruikers worden samengewerkt.
VMware Zimbra en EMC Mozy
De bestanden zijn up to date dankzij de datasynchronisatietechnologie van VMware Zimbra en EMC's Mozy. Klanten die de nieuwe technologie van VMware Project Octopus aanschaffen kunnen deze uitrollen binnen hun huidige it-infrastuctuur en integreren met bestaande opslagsystemen. Daarbij krijgen ze beheertools in huis, waardoor ze grip hebben op zaken zoals authenticatie.
Project Octopus wordt in de loop van 2012 beschikbaar. Klanten kunnen later dit jaar aan de slag met een bèta-versie.