Bij veel organisaties loop ik tegen weerstand aan als het gaat om cloud computing. Ook in de reacties op cloud artikelen lees ik dat veel collega’s in het vak denken dat cloud computing wel over waait. Of dat het oude wijn in nieuwe zakken is, of dat cloud computing een commercieel buzz woord is, een hype. Vaak lijkt die weerstand functie afhankelijk en zijn bijvoorbeeld de ceo en de cfo wel enthousiast wanneer het over cloud computing gaat.
Maar laten we de zaak eens omdraaien en samen onderzoeken wat de cloud zou kunnen betekenen voor bepaalde branches, of dit nu de it-branche is of heel andere branche. Ik neem een – in mijn ogen – realistische insteek met techniek die nu voorhanden is.
De vraag die we moeten stellen is: Zou een nieuw op te starten bedrijf in onze bedrijfstak opgezet kunnen worden met gebruik van cloud diensten? Zou dat leiden tot een besparing op bijvoorbeeld it en personeelskosten?
Neem bijvoorbeeld een adviesbureau. Het bureau is zojuist opgezet en doet zijn crm zo standaard mogelijk in Salesforce.com. De financiële administratie gaat via Exact en hrm wordt ook door middel van een SaaS afgenomen. Voor documenten, email, agenda en virtueel vergaderen worden Google Apps gebruikt en bij bedrijfsmiddelen zoals smartphone, laptop, tablet et cetera wordt BYOD toegepast, ofwel Bring Your Own Device. Ze kiezen voor T-Mobile en zetten hierbij T-Mobile Family in zodat ze onderling gratis bellen. Met projecten gaan ze voor BaseCampHQ en voor het delen intern van kennis en voor gebruik van Social Media zetten ze Yammer in. De website is opgedeeld in een statisch deel wat gehost wordt met AWS CloudFront en dynamische content via Blogger, YouTube, Twitter, et cetera. Hiermee ben je volgens mij redelijk compleet en voor wat overblijft, is vast wel een cloud oplossing te vinden.
Is dit mogelijk? Zeker wel. Is het schaalbaar? Absoluut, personeelsgroei of krimp brengt variabele kosten met zich mee die meegroeien (of krimpen) met het bedrijf. Qua kantoor kun je ook slank blijven en wat je vooral nodig hebt is een goede internetverbinding; het liefst dubbel uitgevoerd.
Natuurlijk bestaat een adviesbureau bij de kwaliteit en kunde van diens adviseurs, maar door deze bedrijfslenigheid en moderne manier van werken zullen ze niet alleen concurrerend zijn op gebied van prijs, maar zelfs op aantrekkelijkheid als werkgever. Flexibel werken, output gestuurd in plaats van vast te maken uren op vaste tijden. Daarbij het gebruik van devices die bij jou passen voor samenwerken op een niet hiërarchische manier.
Kunnen andere bedrijfstakken ook zo lenig opgezet worden? Bijvoorbeeld een software ontwikkelaar, een uitgever, een advocatenkantoor, een aannemer, een uitzendbureau, een webshop, een reclamebureau of een makelaar? Ik denk het wel. Met een beetje fantasie kun je je wellicht voorstellen dat veel bedrijfsvormen op een kosteneffectieve, schaalbare manier bezig kunnen zijn op een uiterst concurrerende en wellicht bedreigende manier. Risico’s zijn er ook zoals vendor lock-in, omvallen van een dienstverlener en gegevens beveiliging. Dit is een risico dat voor veel bedrijven nu ook al geldt en gewoon geïnventariseerd kan worden.
Als jouw soort bedrijf dus als 'cloud only' zou kunnen bestaan is dit dus een serieuze bedreiging waar je iets mee moet. Een cloud only bedrijf heeft minder vaste kosten, is minder gebonden aan plaats en grootte en heeft veel minder overhead dan een traditioneel bedrijf en zal dus altijd goedkoper zijn en sneller in kunnen spelen op verandering en heeft qua automatisering meer snelheid. Als de business case er is zal die concurrent er komen. En als je om je heen kijkt zie je dat alle grote partijen op it-gebied vol inzetten op de cloud, denk hierbij aan Microsoft (Azure, Office365), Google (Google Apps, Gmail), Apple (iCloud), Amazon (AWS), Salesforce.com (inclusief Force.com) en ga zo maar door.
En nu komt natuurlijk de vraag, wat kan jouw organisatie doen om kosten te besparen en flexibeler te worden? Je zit immers met een huidig serverpark, legacy applicaties, meer data dan je lief is, eigen mail servers, werkplekken, een groot kantoor en een IT afdeling die echt nodig is om alles draaiend te houden in een applicatie landschap dat zich echt niet leent voor een eenvoudige migratie naar de cloud. Om van de cloud te profiteren moet er dus eerst flink geïnvesteerd worden in bedrijfsverandering, migraties en onderzoek. En vergeet de exit strategie niet. Naar de cloud klinkt dan helemaal niet zo interessant en de transitie vergt een behoorlijke investering.
Maar de potentiële dreiging van een nieuwe dynamische organisatie in jouw branche is aanwezig. De organisatie zal vroeg of laat dus uitgedaagd worden. Koppen zullen rollen en de kaarten worden opnieuw geschud. Natuurlijk wil je er niet in geloven, maar laten we eens wat bedrijfstakken onder de loep nemen zoals de videotheek, boekenwinkels, muziekwinkels en dergelijke. Ze verdwijnen in een rap tempo door initiatieven zoals Amazon, iTunes, Netflix en dergelijke. Het is naïef om te denken dat jouw branche niet vatbaar is. Zelfs banken nemen de aankomende veranderingen serieus en tien jaar geleden stond de digitale fotocamera nog in kinderschoenen, nu is de analoge camera een niche markt. Kijk eens hoe de reus Nokia in zeer korte tijd geslonken is door de opkomst van smartphones. Dit komt door het internet en wordt enorm gestuwd door cloud computing en bedrijven gebouwd op en voor de cloud.
Mijn conclusie is duidelijk, hoe pittig het pad ook moge zijn; adopt or die.
Ik ben het helemaal eens met de ‘adopt or die’ conclusie. Sterker nog: ik denk dat “Om van de cloud te profiteren moet er dus eerst flink geïnvesteerd worden in bedrijfsverandering, migraties en onderzoek” in veel gevallen niet of nauwelijks nodig is. Heb je een eigen bedrijfje en snort daar nog een eigen mailserver, dan stap je toch zo over op webmail? Om je boekhoudpakket online te gaan gebruiken zul je wat meer moeten doen, maar zo heel veel ‘bedrijfsverandering, migratie en onderzoek’ is daar ook niet voor nodig. Natuurlijk zijn er veel situaties waarin het niet zo eenvoudig is, en waar je zorgvuldig te werk moet gaan. Maar laten we er voor waken om, wat we als ICT’ers toch al te vaak doen, het ingewikkelder te maken dan nodig is. Mijn vrouw mailt al 15 jaar tevreden met Hotmail, en is straks net zo blij met een Chromebook als met een volgende laptop.
Goed en relevent artikel! Cloud omvat inderdaad ‘oude wijn’ maar dan wel op een hele nieuwe manier.
Zeker startup’s moeten hiermee kunnen profiteren, geen set-up fees, start-up kosten, implementatie trajecten, hardeware specs; gewoon LOGIN&GO!
Bestaande ondernemingen zouden mijnsinziens vandaag zich moeten afvragen hoe ze de bestaande processen van de lagacy platformen kunnen losweken en overzetten naar Cloud solutions.
Frontend hardware is niet relevant meer, zolang het maar een degelijke browser en connectie heeft.
Wat dacht je van oplossingen als Yuki, KPIfix, Funambol, Dropbox, ….
Cloud klinkt wellicht wat mistig, het is al heel concreet!
Wat een nuttig en relevant artikel!
Voor start-ups is de Cloud fantastisch. Geen setup kosten, hardware implementaties, onderhoudskosten, licentiebeheer; gewoon LOGIN&GO!
In mijn ogen zouden bestaande ondernemingen zich vandaag moeten afvragen hoe ze hun processen van de bestaande ICT omgeving kunnen losweken en migreren naar de Cloud. Mooi moment om verbeteringen wegens voortschrijdend inzicht direct toe te passen.
Wat dacht je van toepassingen als Yuki, KPIfix, Funambol of niet te vergeten LinkedIn?
‘As I typ’ controleert Chrome de spelling, geweldig!
Adopt or Die? Ik zeg: LIKE! 🙂
Ik zet mijn vraagtekens bij de schaalbaarheid van de oplossing uit het voorbeeld.
In een andere reactie heb ik het ook al eens genoemd: gaat dit ook nog werken als ik zo’n 2500 medewerkers heb?
T-mobile kan op het terrein bij ons dan een extra mast bijplaatsen waarschijnlijk.
En BYOD is een leuk concept, maar zoveel mensen, zoveel smaken aan devices. Wie gaat al die varianten ondersteunen als er iets niet werkt?
En wil ik, als beursgenoteerd high tech bedrijf eigenlijk wel dat mijn data “ergens in de cloud” opgeslagen is?
Voor kleine ondernemers of verenigingen is de cloud een geweldige oplossing, maar voor een beetje professioneel bedrijf heb ik er toch nog zo mijn bedenkingen bij.
@Pascal: Geweldig! Je raakt wellicht onbewust de kern. Misschien is de Cloud niet geweldig voor enterprises omdat enterprises niet in het cloud tijdperk passen.
Welk bedrijf heeft in godsnaam zoveel mensen nodig om primaire processen af te handelen? Veel mensen impliceert al snel hiërarchie en hoge overhead.
Kan een groot bedrijf nog wel concurreren met een lean and mean cloud bedrijf? Het zijn vragen die juist de techniek van de cloud loskoppelen met de organisatie.
Het Cloud tijdperk suggereert een verandering van werken. Maar misschien loop ik wat op de huidige realiteit vooruit. Toch zie je de tekenen al aan de wand. HP die stopt met PC’s en zich meer gaat richten op software. Banken die verzekeren scheiden van bankieren.
Even voorop gesteld, ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar doel je er ook niet op dat als je bijvoorbeeld bij AWS voor grote bedrijven meer kwijt bent als dat je het zelf zou regelen? Dat ben ik direct met je eens. Grotere bedrijven zullen wellicht niet met de reuzen in Cloud computing moeten werken.
Cloud staat voor zelfbediening, schaalbaarheid en elasticiteit. Deze hebben voordelen voor *elke* schaalgrootte, maar kennen eigen (complere) uitdagingen.
Dus Cloud is voor ieder bedrijf maar cloud oplossingen zijn voor ieder bedrijf anders.
Ik ga graag deze waardevolle discussie aan.
complere = complexe
En voorbeeld van bank is wellicht niet sterk (heeft andere redenen waarom die splitsen).
Het gaat erom dat ook grote bedrijven krimpen en groeien en schaalbaarheid voordelen biedt. Een bedrijf met een groot data center kan niet even naar beneden schalen, het ijzer blijft op de balans.
Cloud is ook meer dan alleen de infrastructuur. Je marketing en media serveren via een Facebook pagina is in feite ook een vorm van cloud computing 🙂
Ook is een exit strategie en risico analyse enorm belangrijk.
Het vraagstuk van veiligheid (en omvallen van leveranciers) is nu ook al relevant. Welk groot bedrijf huurt immers geen servers in datacenters van anderen?
Het laatste woord is hier nog niet over gezegd en geschreven, en ik vind je insteek heel relevant en doordacht!
@hkoppen
Wat versta je onder de primaire processen in deze context?
De primaire processen die door al die mensen gedaan worden is het ontwikkelen van complexe apparaten, waar miljoenen regels code inzitten (denk aan bedrijven als ASML, Philips HealthCare, Océ, FEI).
De primaire processen waar jij volgens mij op doelt zijn de processen om het bedrijf draaiende te houden (zoals hrm, crm)
Overigens raak je nu een teer punt bij sommige bedrijven. De commerciele mannen hebben doorgaans inderdaad de mooiste mobiele devices, daar waar de SW ontwikkelaar het moet doen met een desktop van 3 jaar oud. Dit leidt wel eens tot scheve gezichten……
@PaVaKe : Primaire processen zijn processen die direct betrekking hebben op de core business, dus productieproces, levering diensten et cetera. Secundaire processen bedoel ik zaken zoals CRm en HRM.
Natuurlijk is de cloud niet de oplossing van elk probleem. De “cloud” kan geen brood bakken en medische apparatuur vergt veel onderzoek en daar komen inderdaad veel mensen bij kijken.
Toch als je in een groot bedrijf kijkt kan cloud computing nog steeds veel voordelen opleveren. Bijvoorbeeld het ontsluiten van “big data” bij een R&D divisie zodat veel onderzoeksteam bij de ruwe data kunnen. De cloud faciliteert ook samenwerking. Door bijvoorbeeld interne social media te gebruiken (bijvoorbeeld Yammer) kunnen teams platter samenwerken, dat is ook gebruik maken van de cloud. Het kan wel zonder, maar dan ben je dus ook bezig met de technische realisatie.
De centrale vraag is of je beter en goedkoper kunt functionaliteit kunt benutten door gebruik te maken van Cloud computing. Als het antwoord daarop “ja” is dan zal het niet toepassen van een cloud strategie je concurrentie positie aan kunnen tasten, en de laatste jaren laat zien hoe hard dit dan kan gaan.
De cloud is niet voor alles, iedereen en altijd, maar als er voordelen te behalen zijn is het goed om een cloud strategie te hebben.
Leuk artikel, maar ik mis hierin een aantal punten en onderbouwing. Voordat ik begin wilde ik aangeven dat ik het zeer eens ben met de opmerking van Pascal hierboven.
@hkoppen:
1- Hoe zie je CAPEX en OPEX van deze oplossing in je voorstel?
Je geeft aan: “Een cloud only bedrijf heeft minder vaste kosten”. Ben benieuwd wat je meegenomen hebt in je berekening.
2- Ik ga ervan uit dat je al iets over DDoS en Cloud gelezen hebt.Ik zie in je artikel niks over beveiliging die je nodig hebt voor Cloud oplossing (de kosten etc).
Trouwens, in dit concept je betaalt niet een keer de kosten van je beveiliging maar xxx keer, afhankelijk van het aantal leveranciers waar je mee zaken doet.
3- Wat voor herstel maatregelen heb je in je gedachte? Als een bestand door een collega verwijderd is of als ik twee versie daarvan terug willen zetten hoe moet ik dit doen in dit voorstel? Natuurlijk dat het kan, maar heb je ook met de kosten rekening gehouden? Je voorstel vind ik zeer uitgekleed zoals een “instap model” van een auto (dus met geen of weinig opties).
Als iemand fraude heeft gepleegd en ik moet voor juridische zaken zijn/haar mail van vorig jaar die verwijderd zijn (door die persoon zelf) terug zien hoe moet ik het doen?
Het is maar een klein adviesbureautje maar daar gaat het niet om! We weten allemaal, “Size Does`t Matter” !!
4- Je schrijft over een Shared Cloud met verschillende leveranciers.
A:
Dus je zet je bestanden bij aanbieder A, je mail bij B, je CRM bij C etc. Hoe ga je hiermee om als verschillende informatiebronnen elkaar moeten kunnen vinden(ICT processen). Ik zal je helpen, daar zijn ook genoeg oplossingen voor. Heb je met die kosten rekening gehouden?
Ik heb het over de verwevenheid van processen.
B:
Je gaf aan:
“Het bureau is zojuist opgezet en doet zijn crm zo STANDAARD MOGELIJK in Salesforce.com”
Wat moet het bureau doen als ze er achter komen dat de standaard CRM cloud oplossing niet voldoet aan hun wensen? Laten we hopen dat ze hier in het begin achter komen en niet pas de oplossing gekocht is!
Mijn conclusie:
Dit concept (aanbieder A voor mail, B voor CRM, C voor ERP etc) lijkt te werken. Maar vroeg of laat als de professionaliteit van het bedrijf meer vorm krijgt zullen ze zien dat dit niet meer gaat werken.
Misschien naar Shared Cloud bij één of twee aanbieders?! Misschien wel, maar ik zou zeggen maak er een goed business plan van met de juiste onderzoek en afwegingen.
Wil je toch als een nieuw en klein adviesbureautje je ICT outsourcen dan zou ik zeggen breng dit onder bij een of twee aanbieders dan zo rond shoppen. Bereken je kosten op lang en korte termijn goed door en overweeg andere oplossingen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden!
@Henri
Het gevaar zit’m in je centrale vraag: “De centrale vraag is of je beter en goedkoper kunt functionaliteit kunt benutten door gebruik te maken van Cloud computing”
Met een adviesbureau zoals je in je voorbeeld gebruikt is een business case nog wel te maken, en zal al snel blijken dat cloud computing een goede oplossing kan zijn.
Echter, hoe groter en complexer het bedrijf, hoe lastiger het is om een goede businesscase te maken.
Een oplossing die voor de commerciele man aanvaardbaar is (downloaden van de brochure voor de klant kost enkele minuten) kan voor de servicemonteur bij de klant onacceptabel zijn (wanneer hij een installatieset van enkele GB’s moet downloaden)
De samenwerking met een derde partij via de cloud kan voor de projectmanager wellicht een perfecte oplossing zijn om een deel van z’n project te outsourcen naar verweggistan, maar de afdeling die gaat over het intellectueel eigendom van de software kijkt hier wellicht heel anders tegenaan. Van de andere kant kan het heel nuttig zijn in een vroeg stadium van je productontwikkeling de interfaces van je randapparatuur (bijvoorbeeld patientenadministratiesystemen) aan derde partijen aan te bieden, zodat zij tijdig kunnen anticiperen op de nieuwe ontwikkeling. Hier moet je dan ook heel goed over nadenken en beleid voor opstellen.
Wat beter en goedkoper is, is daarmee lastig te bepalen. Ook zijn er zoveel verschillende functionele wensen dat het schier onmogelijk is deze allemaal in kaart te brengen, laat staan hierana te voldoen.
In dat kader is het ook interessant te kijken naar de ontwikkeling in de telecommarkt. Waar we tot enkele maanden geleden nog onbeperkt data konden downloaden via de telco’s op onze mobiele devices, wordt dit nu aan banden gelegd of aan een vette rekening gekoppeld. Hiermee zou er op termijn wel eens een heel ander prijskaartje aan het nieuwe en mobiele werken kunnen komen hangen dan datgeen waarmee destijds de businesscase bepaald is.
Faciliteren in samenwerking kan overigens ook heel goed zonder cloud (tenzij je je bedrijfsnetwerk als “local cloud” beschouwt). De interne wiki’s floreren levendig in bedrijven vandaag de dag, en veel bedrijven beschikken ook over een intern instant messaging netwerk.
Ook voor “collaborative software development” zie je steeds meer oplossingen komen, die je ook goed lokaal kunt draaien. Microsof Team Foundation server doet een poging, maar bijvoorbeeld IBM’s Rational Team Concert is hier al vrij ver in.