Steeds meer organisaties kiezen er voor om afspraken te maken met een aantal preferred suppliers. Vanuit administratief, logistiek en inkoop oogpunt is het in een klant-leverancierrelatie volstrekt logisch om preferred suppliers te kiezen en afspraken te maken over inkoopcondities.
Voor de levering van een dienst waarbij de kwaliteit van de dienst wordt bepaald door degene die de dienst levert, zoals bij detachering, ligt dit echter niet voor de hand. Steeds meer organisaties schieten hun doel voorbij, omdat de afdeling hr de spelregels bewaakt en impliciet bepaalt met wie de it-manager zaken mag doen. Voor een partij die sales boven de relatie stelt is hr hierdoor een ideale afdeling om zaken mee te doen. Je kan je business immers al voor lange tijd veilig stellen. De vraag is hoe het zit met de kwaliteit van de geleverde dienst. Vind je zo daadwerkelijk de juiste it-mensen voor je organisatie?
Het is enorm frustrerend om te moeten toezien dat juist ambitieuze grotere organisaties de administratieve afhandeling en inkoopkortingen laten prevaleren boven de kwaliteit en het rendement van personeel. De realisatie van de corporate values en business doelstellingen zijn hiermee ineens van ondergeschikt belang geworden. Deze organisaties kiezen impliciet voor standaard oplossingen bij specifieke problemen. Het behoeft weinig uitleg dat dit niet effectief is en dat de kans erg klein is dat deze ‘standaard’ oplossingen bijdragen aan de realisatie van de ambities van deze organisaties.
Vaak bestaat er nog wel een procedure om af te wijken van de standaard preferred suppliers, maar voordat een akkoord is verkregen op een afwijkend inkooptraject ben je al snel een tijd verder. Met als resultaat dat men zichzelf de volgende keer alle moeite bespaart en liever naar een ‘standaard’ oplossing zoekt.
Durf te discussiëren
Net als met andere investeringen binnen een organisatie, bepaal je ook bij het aannemen van nieuw personeel wat het rendement is. Hiervoor is het echter wel belangrijk dat je als it-manager inspraak hebt bij de inkoop van resources. Een hr-manager zal namelijk nooit hetzelfde inzicht hebben in de behoeftes van de it-afdeling als de it-manager. Ga daarom de discussie aan met inkoop en de directie en geef aan dat je meer vrijheid nodig hebt of zelfs een volledig vrije keuze bij het aannemen van nieuw personeel. Zeker wanneer jouw organisatie gebruikmaakt van gedetacheerden wil je optimaal profiteren. Detacheringsbureaus worden vaak ingezet voor tijdelijke, arbeids- en kennisintensieve projecten en juist dan wil je als it-manager binnen een kort tijdsbestek het beste uit je resources halen.
Het is vreemd dat organisaties op veel andere vlakken de korte en lange termijn resultaten wel prima weten te onderscheiden om te bepalen waar uiteindelijk de winst zit. Hoeveel bedrijven investeren er bijvoorbeeld in bedrijfswagens van twintig jaar oud? Misschien goedkoop op de korte termijn, maar op de lange termijn snapt iedereen dat dit geen winst oplevert. Zo is het ook met personeel. Snel goedkoop personeel aannemen is in niemands belang. Een it-afdeling fungeert als ondersteuning van de business en kan dit alleen maar realiseren met gekwalificeerd personeel. Bepaal aan welke hard en soft skills je als it-manager behoefte hebt en ga hier naar op zoek. Krijg je die vrijheid niet van de directie? Zorg dan voor een gedetailleerde briefing voor de hr-manager. Zo kan ook hij zien dat hij op het autokerkhof vist in plaats van in de Porsche garage.
Met alle respect voor de schrijver, maar wat is nou de toegevoegde waarde van dit artikel? Allemaal open deuren zoal de expert ook al aangeeft in zijn artikel.
Waarom zou een preferred supplier niet goed zijn?
Die is toch juist op basis van, ik neem aan, de goede criteria gekozen?