Online crm-leverancier Salesforce.com heeft zijn social enterprise-platform uitgebreid zodat nog meer ondernemingen en enterprise-ontwikkelaars gebruik kunnen maken van de cloud, aldus de leverancier. Met Heroku en Database.com verandert het social enterprise-platform Force.com de manier waarop ondernemingen samenwerken, communiceren en informatie delen met klanten en medewerkers, aldus Salesforce.com.
Met de aankondiging van Database.com, Heroku voor Java en nieuwe social en mobile mogelijkheden op Force.com biedt Salesforce.com, ondernemingen extra mogelijkheden om social enterprises te worden door het ontwikkelen van social, mobile en open apps, zegt ceo Marc Benioff.
Database.com, de onderliggende cloud database die al meer dan 100.000 salesforce.om-klanten bedient, is nu algemeen beschikbaar voor iedere onderneming. Database.com is een bewezen multi-tenant database, die alleen in het tweede kwartaal al meer dan 36 miljard transacties en meer dan dertien miljard maatwerkobjecten beheerde. Het is open, schaalbaar, elastisch en gebouwd voor de nieuwe generatie van social en mobile cloud-applicaties. Database.com biedt ook veilig delen: het op een veilige manier delen van informatie ligt ten grondslag aan enterprise collaboration
Database.com's identity en access management-mogelijkheden zorgen ervoor dat de juiste data bij de juiste personen terecht komt, op het juiste moment, met de juiste toegangsrechten. Database.com bevat verder social api's die gebaseerd zijn op effectieve concepten uit de wereld van de meest populaire consumer social networking-applicaties. Data feeds, profiles, groups, comments en ‘likes' bieden een kader voor collaboration binnen de context van klanten business data. Database.com is open en developers zijn vrij de taal te kiezen (waaronder Java, C#, Ruby, PHP), het platform (zoals Force.com, Heroku, Amazon EC2), en het device.
Force.com is het platform voor social en mobile werknemergerichte social networks en apps
Force.com is een cloud-platform voor het bouwen en draaien van social, mobile en real-time werknemersgerichte social networks en apps. Het heeft een community van meer dan vierhonderdduizend ontwikkelaars die meer dan 240.000 op maat gemaakte applicaties hebben gebouwd en ingezet. Het Force.com-platform levert nu iedere werkdag meer dan vijfhonderd miljoen transacties. Force.com heeft meer social en mobiele functionaliteiten.
Chatter Connect maakt andere applicaties social door Chatter uit te breiden naar maatwerk-applicaties en applicaties van derden. De Chatter REST API maakt het voor ontwikkelaars eenvoudig om Chatter te integreren met andere applicaties, zoals intranetten en portals, maatwerk mobile apps en andere zakelijke apps. Bovendien maakt Chatter for SharePoint het ondernemingen mogelijk SharePoint social te maken – ondernemingen kunnen Chatter feeds inzetten in een Sharepoint MySite of TeamSite en documenten van Sharepoint delen met Chatter.
Touch.salesforce.com biedt Salesforce apps en maatwerk voor touch devices. Door gebruik te maken van de open standaard HTML5-technologie, stelt touch.salesforce.com gebruikers in staat gebruik te maken van Salesforce vanaf smart phones, tablets en besturingssystemen. Touch.salesforce.com verbetert het Force.com-platform waardoor het een platform wordt voor het ontwikkelen van veilige, zakelijke mobile apps. Niet alleen kunnen bestaande Force.com apps worden gemobiliseerd, ontwikkelaars kunnen ook nieuwe, veilige mobile apps snel en eenvoudig bouwen.
Visual Workflow Cloud Designer stelt gebruikers in staat op logica gebaseerde bedrijfsprocessen volledig in de cloud te modelleren en inzetten. Gebruikers kunnen eenvoudig samenwerken aan zakelijke workflows door gebruik te maken van de eenvoudige drag-and-drop-functie waarmee workflows worden geautomatiseerd. Visual Workflow Cloud Designer stelt ook partners en isv's in staat nieuwe mogelijkheden te creëren en te integreren met applicaties van derden. Siteforce is een webcontentmanagementsysteem voor het beheren van de marketingwebsites van een onderneming met ongekende agility. Web developers kunnen de drag-and-drop-studio gebruiken om pixel-perfect sites te bouwen. Zakelijke gebruikers kunnen content editen in slechts enkele seconden.
Heroku is een cloud-platform voor het bouwen en inzetten van social customer apps en product social networks. Meer dan 170.000 klantapplicaties zijn gebouwd op Heroku, meer dan drie keer zoveel als vorig jaar. Twee nieuwe features maken Heroku toegankelijk voor nog meer enterprise-ontwikkelaars. Heroku biedt op dit moment aan meer dan zes miljoen zakelijke Java-ontwikkelaars een manier om social, mobile en open cloud apps te bouwen. Ondernemingen en ontwikkelaars hebben aanzienlijke investeringen in Java-vaardigheden gedaan. Deze vaardigheden en investeringen kunnen nu worden aangewend voor het creëren van de social enterprise. Java vergezelt Ruby on Rails, Clojure and Node.js als de vierde taal voor het Heroku-platform. Heroku is beschikbaar via de salesforce.com saleskanalen. Heroku wordt aan ondernemingen aangeboden met 24×7 ondersteuning, monitoring van applicaties, continue inzet en elasticiteit.