Hewlett Packard ziet het niet meer zitten, ondanks marktleiderschap, om de winst van de pc-divisie op te krikken. Was de acquisitie van Compaq nou zo dom, of is er iets anders aan de hand?
Alle pc's zijn namaak. Voor wie het niet heeft meegemaakt: IBM bouwde de oorspronkelijke pc, een onooglijk bedrijfje van ene Bill Gates mocht het operating system schrijven. Hij kreeg voor elkaar dat het ook op andere systemen mocht draaien. De pc-kloon was een feit en Bill werd erg rijk. Apple volgde die trend niet, schopte er juist tegenaan. Bouwde veel duurdere, maar onderscheidende machines. Uiteindelijk heeft Apple toch maar Intel en uitwisselbaarheid met Windows toegestaan. En plotseling zat ook Apple aan de grond. Totdat uitgerekend pionier Steve Jobs vond dat het afgelopen moest zijn met het pc-gebonden computeren.
Begin jaren '80 was standaardisatie door pc-klonen nog een zegen: einde van de 'software crisis', Uitwisselbaarheid van hardware en software, standaardisatie van componenten. De WinTel combinatie was de winnaar. De Wet van Moore garandeerde een 'free ride' van almaar toenemende prestaties. Pc's verouderden snel. Maar de fabrikanten werden lui. Niet op het vlak van kosten. Speciaal daar is veel geconcurreerd. Wel lui op het vlak van innovatie. Vrijwel alle componenten waren op de open markt te krijgen. Elke generatie opnieuw was er amper functioneel onderscheid tussen de merken. Er zijn wel wat slappe pogingen gedaan: De maat anders (Small Form Factor), de energie consumptie anders (Thin Client) maar echt overtuigende 'killer propositions' bleven uit. Multicore processors: Allemaal hetzelfde. Allemaal 'into the box' bedacht. Innovatie in de servertechniek kwam niet van hardware bouwers, maar…. van Google!
Als iedereen op prijs concurreert, gaat de creativiteit er aan. Dat probleem had Apple na terugkomst van Jobs zeker niet. Maar als je dat probleem wel hebt, moet je een paar andere fouten voorkomen: Zoals:
1. Allemaal standaard Windows meeleveren. Dat een pluriforme markt tot veel betere oplossingen prikkelt, is te zien aan de smartphone markt. De pda leek dood, totdat de smartphone doorbrak.
2. Allemaal dezelfde formule zoeken. Afmetingen kast, toetsenbord, muis; de klant krijgt 'vrijheid' door de kast afzonderlijk te kopen. Maar het besturingssysteem wordt er nog steeds niet afgeknipt. Dom.
3. Vernieuwende integratie wordt ingekocht, niet zelf uitgevonden. Verrijking van functionaliteit is een kwestie van acquisitie, niet van creativiteit. Pc-bouwers hinderen eigen innovatie door te rekenen op de creativiteit van kleinere specialisten. Lijkt goedkoop – op korte termijn.
4. Onvermogen, technisch en commercieel, om een ecosysteem van concurrerende leveranciers overeind te houden. Neem AMD en Intel. De pc-bouwers staan toe dat er een oligopolie ontstaat.
5. Verantwoordelijkheid: Veruit de meeste pc-bouwers nemen géén verantwoordelijkheid voor beperking op energiegebruik en verwerking van de afvalberg. De sector wil niet aan een 'groene graadmeter' voor milieuverantwoorde productie en recycling. Acer deed nog een poging. Wist u dat?
6. 'Halve extra's'. Ergernis bij de koper: alle half werkende extra's, beperkte licenties en reclame software (crapware) die ongevraagd wordt me geleverd.
7. Beperkte garantie, om wettelijke redenen mogelijk in vooral de zakelijke markt. Stuk na drie maanden? Tant pis. De klant onthoudt het goed. HP is hierbij trouwens een positieve uitzondering.
8. Inbouw van offspec componenten. Met name het massale gebruik van snel defecte electrolyt condensatoren ging als een virus door de sector. Veel consumenten en zakelijke klanten hebben schade, maar zijn door fabrikanten niet voorgelicht of gecompenseerd. In de auto-industrie zou zo'n blunder tot een miljoenen terughaalactie hebben geleid. Hoezo Customer Intimacy?
9. Discontinuïteit in support. Bleef de pc desondanks te lang werken, dan bleken de hardware drivers plots niet meer voorhanden. Erg onhandig voor wie noodgedwongen zijn OS moet vervangen. Overigens, ook hier is HP een relatief positieve uitzondering. IBM / Lenovo als acceptabele tweede. Perifere hardware niet meegeteld.
10. Achteruit kijken in plaats van vooruit. Niemand kijkt nu nog reikhalzend uit naar de volgende revolutionaire pc. Komt hij er wel? Een slaapverwekkend saaie advertentie per e-mail elke week. Wéér goedkoper? Vergelijk dat eens met de aandacht voor een nieuwe tablet of smartphone van Apple.
In de pc-wereld hebben de boekhouders en Corporate Raiders het voor het zeggen gekregen: Onderscheiden werd verboden, creativiteit afgeschaft. Begrip van techniek lijkt afwezig (op Apple na). Eigenlijk is het wonderlijk dat het nog zo lang goed leek te gaan.
Is het te laat, zoals HP nu doet voorkomen? Ik geloof het niet. Er valt nog best eerlijk brood te verdienen aan pc's, mits de bedrijven goed worden geleid. Daarbij moeten niet alleen 'diensten', maar vooral vrijheid, creativiteit, onderzoek en ontwikkeling weer voorrang krijgen boven afbraakprijzen. Milieu verantwoordelijkheid kan ook helemaal geen kwaad. Concurreren op prijs, dat is kiezen voor verliezen. Voor HP zelf is het niet te laat. De hele sector staat voor een uitdaging. En nu heeft Google Motorola gekocht. Waarschijnlijk een briljante zet.
Mooie analyse Peter al verwacht ik niet dat iemand het zal veranderen.
Je kunt over Apple een hoop mopperen maar Jobs heeft in ieder geval nooit last gehad van koud water vrees.
Overigens is het mogelijk dat met die smart devices (telefoons en tables) er een grotere spreiding in ontwikkelingen ontstaat.
Gewoon een goed product voor een redelijke prijs neer zetten is helaas niet voldoende, daar zijn immers zat voorbeelden van.
Het is gewoon slimme marketing en het creeeren van afhankelijkheid en passief gedrag waardoor mensen allemaal de zelfde rommel verkiezen.
Goed verhaal al is het wat te kort door de bocht als je het mij vraag. De gemiddelde PC is idd een grijze saaie doos. (Uitzondering op de regel zijn bijv de Dell Alienware PC’s) Maar daar tegenover staat dat de prijs van die gemiddelde PC de laatste 10 jaar niet noemenswaardig is gestegen. Marges zijn klein en er wordt bewust in kleinere stappen geïnnoveerd zodat de vooruitgang wat subtieler maakt dan het lijkt.
In diverse industrieën hebben de saaie grijze dozen toch wel degelijk voor significante verschillen gezorgd. Van industrial design, multi-media tot kantoor automatisering.
Maar verreweg de grootste revolutie is de combinatie van de computer en het internet. Dat blijkt toch het speerpunt van de digitale revolutie te zijn en heeft aantoonbaar de hele dynamiek van de wereld ingrijpend veranderd.
Wat PC betreft is de naam achteraf gezien fout gekozen. Het destijds alternatief micro-computer dekt nu de lading ook bij lange na niet.
De huidige PC is eerder de smartphone. Meer personal dan de smartphone kan het al bijna niet meer. En die saaie grijze doos zal nog wel op menige werkplaats blijven staan en voor lichtere toepassingen waarschijnlijk vervangen worden voor iets simpelers. De noodzaak om zo’n ding thuis te hebben is dankzij de tablets ook afgenomen of zal worden geïntegreerd met bijv een TV.
Een ding is zeker dat het consumentisme nog lang niet zal afnemen en alleen maar erger worden. De grondstoffen markt (bijv zware metalen) stond al onder druk vanwege het gebruik voor onderdelen van computers. Mensen staan nog steeds in de rij voor de nieuwste iteraties van smartphones, tablets, TV’s en andere consumenten electronica terwijl er nog niets mis met hun oude apparaten is.
Goed stuk.
Geeft wel aan dat de dominantie van Microsoft op de PC erg lang heeft stand gehouden. Bewegingen voor andere OS-en op dezelfde PC zijn niet in staat geweest om een goed alternatief te bieden dat een groot marktaandeel kon verwerven.
Maar de introductie van smartphones en tablets (met een ander OS) is de start geweest van de Post-PC periode.
Jarenlang was de PC het enige apparaat voor de gebruiker om zijn werk mee te doen en was er ook geen ander alternatief.
Die periode is nu voorbij, maar ik deel je mening dat het niet t einde van de PC is. Daar zal altijd een grote plek voor blijven, wellicht in een iets andere vorm.