De ontvlechting van de organisaties ING Verzekeren en ING-bank heeft grote gevolgen voor de ict'ers die bij de organisatie werkzaam zijn. Sommige banen verdwijnen, waardoor mensen op andere afdelingen moeten werken. Ook wil ING Nederland-cio Ron van Kemenade externen gaan afstoten. 'Er zitten op dit moment externen op plekken waar ik dat niet wenselijk vind. Bovendien wil ik ING-medewerkers hebben die voor de klant gaan en dat kunnen externen moeilijker opbrengen.'
Ron van Kemenade: 'Als je mensen één activiteit kunt toewijzen, dan is het niet lastig om iemand over te plaatsen. Als dat niet mogelijk is, dan blijft de persoon binnen zijn eigen organisatie en moet daar gekeken worden of hij op andere afdelingen kan werken, want er is toch een deel van het werk kwijt.' Dat alles is niet makkelijk voor de ict'ers binnen de ING-organisatie. 'Mensen moeten hun eigen banen opheffen.'
Van Kemenade vindt het geen makkelijke taak en doet zijn best de medewerkers allemaal op de juiste plek te krijgen. 'We proberen extreem zorgvuldig om te gaan met de medewerkers en hebben er oog voor dat het emotioneel een grote opgave is om je eigen werk te zien verdwijnen. Bij de verzekeraar zullen de meeste vacatures ontstaan, omdat het meeste personeel bij de bank blijft. Bij de bank wil ik sowieso zorgen dat de uitstroom van externen harder gaat, zodat vaste mensen niet boventallig raken.'
Gebonden aan de klant
ING werkt momenteel met honderden externe ict'ers. 'Ze zitten ook op plekken waar ik dat niet wil', aldus de cio. 'Het is wel goede kennis die je in huis haalt, maar ik vind het belangrijk dat we met zijn allen een doelstelling delen. Dat is om de belofte naar de klant waar te maken, dus naar mensen die proberen in te loggen op hun bankrekening. Je moet je gebonden voelen aan de klant en dat hebben externen nu eenmaal minder.'
Ict is volgens Van Kemenade een vak met kennisgebieden dat zich voortdurend ontwikkelt. De ING-organisatie is te kwetsbaar om dat alleen aan externen over te laten. 'Niet alle externen moeten naar huis, maar ik wil dat onze eigen mensen hun vak leren uitoefenen. We zoeken wel naar mensen, omdat banken ook zelf software bouwen die niet standaard verkrijgbaar is. Hiervoor zoeken we Java-ontwikkelaars en applicatie-architecten'.
Tibco leren
Ron van Kemenade is de programmeertaal Java aan het leren, om zijn geest te scherpen en zijn mensen beter te begrijpen. 'Je kunt daarmee een positieve bijdrage leveren aan het bedrijf en werken aan de toekomst. Bovendien kun je het in de praktijk zien en trots zijn op wat je voor elkaar hebt gekregen. Ik wil als cio investeren in kennis en kunde van mensen en ik vind zelf iets maken interessanter dan mensen die erop toezien dat iets gemaakt wordt. We werken bij ING met massaprocessen zoals banktransacties en het openen van nieuwe rekeningen. Ik vind het belangrijk dat de dienstverlening nog beter is dan we beloven. Je kunt goed toezicht houden, maar de nummer één prioriteit is dat een applicatie goed werkt en mensen goed door de site kunnen klikken.'
Van Kemenade is op zoek naar hogeropgeleiden die voor het vak gaan. Veel ict'ers zijn volgens de cio vooral getraind in het volgen van processen. ‘Die weten bijvoorbeeld alles van het proces om betonnen zwemvesten te maken. Daar hebben wij niets aan. Je kunt zulke procesgerichte mensen niet makkelijk leren programmeren. Wij hebben net een groep mensen omgeschoold die met Tibco hebben leren werken. Dat is een moderne softwaresuite die in Nederland nog niet zoveel expertise kent. Het is moeilijk om hier specialisten te vinden om procesflows te automatiseren. Daarom ben ik hiervoor een opleiding gestart en medewerkers staan hiervoor in de rij.'
Interview
Lees ook het interview 'Een oranje verschijning met een blauw hart'
Ik heb een aantal jaren gedetacheerd gezeten bij ING en volgens mij is het juist andersom:
De interne medewerkers waren zo cynisch geworden door alle reorganisaties, outsourcing, bonusperikelen, bureaucratie, etc. etc. dat veel van hen echt een 9 tot 5 mentaliteit gekregen hadden. Berustend en zeker niet echt hard meer aan het rennen…
De externen konden echter makkelijker tegen de heilige huisjes aanschoppen die voor internen onbespreekbaar waren. Bij de koffieautomaat of in de kroeg kreeg je dan alle frusteraties te horen, eigenlijk zei je als externe wat de internen wel dachten maar niet konden zeggen tegen het management.
Het probleem is niet intern/extern, het probleem is de bedrijfscultuur…
Ook ik ken beide werelden ext/int. Beide hebben voor- en nadelen. Het is vaak ook niet zo zwart/wit als hier wordt gesteld maar grosso modo zal de interne medewerker toch meer feeling hebben met het bedrijf.
Dat Ron van Kemenade mooi weer speelt terwijl er qua motivatie wel degelijk aan de hand is bij ING komt wel meer voor. Dat ga je als bedrijf natuurlijk niet naar buiten brengen maar dat doen de medewerkers zelf wel al dan niet anoniem.
Als werknemer moet je gewoon de guts hebben om problemen aan te kaarten. Of je nou int/ext bent is in die context irrelevant. Als ergens een bedrijfscultuur heerst wat dit ‘not done’ is kun je je afvragen of daar je toekomst nog wel ligt.
Het probleem ligt in de salarisschalen. In Nederland moet de manager meer verdienen dan de medewerkers. Soms terecht, maar in het geval van technische specialisten werkt dit niet. Waarom zou je immers intern voor 35.000 euro werken terwijl je als externe met gemak 120.000 per jaar binnen kunt halen? Zodra bedrijven als ING in gaan zien dat technische specialisten veel schaarser zijn dan managers, zal dit probleem zichzelf oplossen. Tot die tijd zijn ze gedoemd externen in te huren.
Ik snap niet de argumentatie van deze CIO. Heb wat jaren voor ING gewerkt (extern) en ik herken zijn uitspraken niet. Hij zou een cursus leiderschap moeten nemen ipv Java. Programmeren kun je aan de programmeurs overlaten. Met een cursus Java ga je waarschijnlijk programmeurs lastig vallen met oordelen die jij niet kan begrijpen. Leuk zo’n CIO bij de ING!!!! Ik garandeer dat hij binnenkort gaat reorganiseren en dan zet hij zijn interne medewerkers op straat.
Ik sluit me helemaal aan bij de eerste reactie van Mario. De neerwaartse spiraal ten aanzien van kennis en ontwikkeling die gevormd wordt door het inhuren van externen met – op papier – de nodige kennis, zorgt ervoor dat de eigen mensen die kennis niet of in elk geval niet snel op zullen doen en daarmee steeds verder achter gaan lopen. Daarbij leert elke externe ook het nodige bij.
Als een externe weer vertrekt is, is de klus meestal geklaard, iedereen happy. Externe is er altijd wijzer van geworden, bedrijf happy want de klus is geklaard, en de eigen mensen … de eigen mensen? Ach, die blijven in dit opzicht met lege handen achter en zwaaien de wijzer geworden externe weer uit…
Daarbij – als toevoeging op het voorgaande – moet me toch ook van het hart dat “wij” niet zomaar “betonnen zwemvesten” zijn gaan maken. Daar waar we – lang geleden – een zeer breed werkterrein hadden met veel uitdagingen en verantwoordelijkheden, is het werkterrein nu verdeeld in ongekend veel kleine aan ongekend veel procedures gehangen werkzaamheden waarbinnen elke vorm van creativiteit tot een minimum beperkt wordt. Laten we elkaar geen mietje noemen zoals dat heet: onze werkgever was er bij en keek er naar toen wij die “betonnen zwemvesten” gingen maken, om niet te zeggen dat we ze moesten gaan maken “in opdracht van” …
Ik voel me toch wel wat beledigd als ex externe ING medewerker. Wat betreft de motivatie, ik heb de verschillen tussen intern en extern niet gezien. Integendeel, als externe draaf je gewoon op als het werk het vraagt. Internen zie je dat veel minder doen, misschien terecht. Verder is het me opgevallen dat ik na 3 jaar werken op een afdeling iedereen om me heen (internen) was verdwenen en ik met nog twee internen de constante factoren waren. Internen jobhopten er vrolijk op los. Onbegrijpelijk voor zo een organisatie, slecht voor de continuiteit. Verder heb ik me altijd afgevraagd waarom niet bankieren en klantgericht werken maar reorganisatie de core business is geworden bij dit soort organisaties. Verder viel me op dat er zeer kritisch naar ict externen gekeken wordt maar is dit is ook zo voor financiele externen? Voor mij was het over (ik denk terecht overigens) maar het viel me wel op dat externen in de financiele hoek bij bosjes werden aangesteld. Voor een veelvoud van een ict-tarief. Tot slot nog 1 ding. Bezuinig niet op dat flesje wijn met kerst, internen zijn daar zeer gevoelig voor. En terecht, gemotiveerd personeel is alles.
Je kan het wel willen maar neem ze dan ook aan. Vergeet dan vooral de oudere, flexibele en hoog opgeleide mensen niet die nu door HRM, recruiters etc. afgepoeierd worden – zogenaamd te oud.
Je kan het wel willen maar neem ze dan ook aan. Vergeet dan vooral de oudere, flexibele en hoog opgeleide mensen niet die nu door HRM, recruiters etc. afgepoeierd worden – zogenaamd te oud – sukkel
“”Veel ict’ers zijn volgens de cio vooral getraind in het volgen van processen. ‘Die weten bijvoorbeeld alles van het proces om betonnen zwemvesten te maken. Daar hebben wij niets aan.””
Dit is een leuke… echte (!) ICT’ers zijn helemaal niet ‘getraind in het volgen van processen’. Dit is ING cultuur, waarbij ING IT managers (ja: managers) die niet of nauwelijks IT-kennis hebben omdat ze niet in dat werkveld opgeleid zijn targets krijgen en bedenken die ze (laten) vertalen naar rigide procedure-richtlijnen voor medewerkers. Welke weer verzonnen en gecontroleerd worden door een heel leger proces- en Risk-mensen (die vaak evenzeer van inhoudelijke IT kennis verschoond zijn) middels rigide dashboards en “proces-adherance”-measurement lijstjes. Wat leidt tot nog meer rigide processen. Waar IT medewerkers op de werkvloer vervolgens ook snoeihard op afgerekend worden in hun beoordelingen als ze 1 stap daarbuiten zetten.
Initiatieven die ook maar even afwijken van de rigide “(proces)standaarden” worden z.s.m. gekilled of anders dusdanig tegengewerkt door de procesorganisatie dat ze meestal na maanden ploeteren een stille dood sterven. Wat vervolgens zowel de creativiteit als de motivatie bij de IT medewerkers die wel hun nek willen uitsteken voor de klant om resultaten te boeken elimineert.
“Het proces” als doel in zichzelf, daarbij de pragmatische praktijk en daadwerkelijke IT doelen uit het oog verliezende: al jaren de hardnekkige standaardwerkwijze bij ING.
Wel heel erg makkelijk om te vingerwijzen naar “de IT’ers” daarbij. Wat dacht u van: hand in eigen boezem? Veel succes met het ‘deprogrammeren’ van dit jarenlang opgebouwde stuk cultuur, ik hoop van harte dat het lukt.