De ontvlechting van de organisaties ING Verzekeren en ING-bank heeft grote gevolgen voor de ict'ers die bij de organisatie werkzaam zijn. Sommige banen verdwijnen, waardoor mensen op andere afdelingen moeten werken. Ook wil ING Nederland-cio Ron van Kemenade externen gaan afstoten. 'Er zitten op dit moment externen op plekken waar ik dat niet wenselijk vind. Bovendien wil ik ING-medewerkers hebben die voor de klant gaan en dat kunnen externen moeilijker opbrengen.'
Ron van Kemenade: 'Als je mensen één activiteit kunt toewijzen, dan is het niet lastig om iemand over te plaatsen. Als dat niet mogelijk is, dan blijft de persoon binnen zijn eigen organisatie en moet daar gekeken worden of hij op andere afdelingen kan werken, want er is toch een deel van het werk kwijt.' Dat alles is niet makkelijk voor de ict'ers binnen de ING-organisatie. 'Mensen moeten hun eigen banen opheffen.'
Van Kemenade vindt het geen makkelijke taak en doet zijn best de medewerkers allemaal op de juiste plek te krijgen. 'We proberen extreem zorgvuldig om te gaan met de medewerkers en hebben er oog voor dat het emotioneel een grote opgave is om je eigen werk te zien verdwijnen. Bij de verzekeraar zullen de meeste vacatures ontstaan, omdat het meeste personeel bij de bank blijft. Bij de bank wil ik sowieso zorgen dat de uitstroom van externen harder gaat, zodat vaste mensen niet boventallig raken.'
Gebonden aan de klant
ING werkt momenteel met honderden externe ict'ers. 'Ze zitten ook op plekken waar ik dat niet wil', aldus de cio. 'Het is wel goede kennis die je in huis haalt, maar ik vind het belangrijk dat we met zijn allen een doelstelling delen. Dat is om de belofte naar de klant waar te maken, dus naar mensen die proberen in te loggen op hun bankrekening. Je moet je gebonden voelen aan de klant en dat hebben externen nu eenmaal minder.'
Ict is volgens Van Kemenade een vak met kennisgebieden dat zich voortdurend ontwikkelt. De ING-organisatie is te kwetsbaar om dat alleen aan externen over te laten. 'Niet alle externen moeten naar huis, maar ik wil dat onze eigen mensen hun vak leren uitoefenen. We zoeken wel naar mensen, omdat banken ook zelf software bouwen die niet standaard verkrijgbaar is. Hiervoor zoeken we Java-ontwikkelaars en applicatie-architecten'.
Tibco leren
Ron van Kemenade is de programmeertaal Java aan het leren, om zijn geest te scherpen en zijn mensen beter te begrijpen. 'Je kunt daarmee een positieve bijdrage leveren aan het bedrijf en werken aan de toekomst. Bovendien kun je het in de praktijk zien en trots zijn op wat je voor elkaar hebt gekregen. Ik wil als cio investeren in kennis en kunde van mensen en ik vind zelf iets maken interessanter dan mensen die erop toezien dat iets gemaakt wordt. We werken bij ING met massaprocessen zoals banktransacties en het openen van nieuwe rekeningen. Ik vind het belangrijk dat de dienstverlening nog beter is dan we beloven. Je kunt goed toezicht houden, maar de nummer één prioriteit is dat een applicatie goed werkt en mensen goed door de site kunnen klikken.'
Van Kemenade is op zoek naar hogeropgeleiden die voor het vak gaan. Veel ict'ers zijn volgens de cio vooral getraind in het volgen van processen. ‘Die weten bijvoorbeeld alles van het proces om betonnen zwemvesten te maken. Daar hebben wij niets aan. Je kunt zulke procesgerichte mensen niet makkelijk leren programmeren. Wij hebben net een groep mensen omgeschoold die met Tibco hebben leren werken. Dat is een moderne softwaresuite die in Nederland nog niet zoveel expertise kent. Het is moeilijk om hier specialisten te vinden om procesflows te automatiseren. Daarom ben ik hiervoor een opleiding gestart en medewerkers staan hiervoor in de rij.'
Interview
Lees ook het interview 'Een oranje verschijning met een blauw hart'
Ik hoop stiekem dat steeds meer bedrijven gaan inzien dat kennis binnenshuis veel meer waard is dan externe kennis. Het bedrijf waar ik nu werk doet eigenlijk niets (hoge uitzonderingen daar gelaten) met externen, dit geeft ons de kans alles zelf uit te zoeken en veel kennis en ervaring op te doen. Deze manier van werken bevalt mij uitstekend en het voordeel voor mijn baas is dat hij ook daadwerkelijk mensen met kennis over zijn eigen systemen in huis heeft.
“Bovendien wil ik ING-medewerkers hebben die voor de klant gaan en dat kunnen externen moeilijker opbrengen.”
Als je externen in dienst hebt die niet voor de klant gaan dan moet je daar idd zsm van af. Echter: een grote groep externen zal zich niet herkennen in deze kwalificatie. De kracht van een professionele externe is juist dat hij ‘gaat voor het bedrijf’, altijd en in alle omstandigheden! Misschien het recruitmentproces nog eens oppoetsen?
Een verademing om eens te lezen over iemand met een pragmatische kijk op zaken. Internen hebben een toegevoegde waarde qua kennis en motivatie maar zullen op het vlak techniek ook de ruimte moeten krijgen om bij te blijven. Daar wordt vaak onterecht op bezuinigd en heeft dat negatieve invloeden op lange termijn.
Weer een manager die zijn problemen eenvoudig op “externen” afschuift. Uit het betoog straalt geen visie waarin moderne elementen als een flexibele arbeidsschil om een harde kern gebouwd wordt met ASML als lichtend voorbeeld. Zodra het dan weer minder gaat met ING zullen de dure gedwongen ontslagen komen. En van een externe die zich niet kan inleven in de core business van zijn opdrachtgever en daar voor wil gaan mag je direct afscheid nemen.
Helemaal eens met hk. Ik werk zelf als externe en ik herken me totaal niet in de opmerking van dat externe minder loyaal zouden zijn richting klanten.
Sterker nog, ik heb vele malen meegemaakt dat het juist andersom is, omdat de externen eerder bereid zijn om op de momenten dat het nodig is een stapje extra te zetten.
Wat ik nog wil toevoegen aan de opmerking van hk is dat externen vaak wel de durf hebben om zaken aan te kaarten, waar internen dat moeilijker vinden vanwege persoonlijke belangen.
De cultuur is gewoon te rigide bij ING wat ik me enigszins kan voorstellen (het blijft een bank). Maar er zijn gewoon leukere bedrijven om voor te werken, in the end. Daarnaast gaan reorganisaties bij dit soort organisaties te snel.
Kort door de bocht deze opmerkingen over externen. Vaak zijn internen volledig uitgekeken op het (bank)bedrijf dat reorganiseren (en dus werknemers onzeker maken) als hoofdzaak schijnt te zien. De externen hebben hier minder last van en weten dat er aan hun opdracht een einde zit. Ik ben zelf vaak extern geweest en met mede-externen deden we ons uiterste best voor de klant!
ING moet eens zeer kritisch naar de bedrijfscultuur kijken en proberen het beste uit de mensen te halen.
Ik kijk na vijf uur wel even om mij heen, hoeveel klant-gerichte internen er nog aanwezig zijn 😉
Als IT afdeling moet je externen ook kunnen aansturen en je processen daar op ingericht hebben. Ben je als organisatie in staat om op- of af te schalen.
Ik ben het wel eens met het intern hebben van cruciale kennis.
Misschien is het een tip voor deze CIO om zich te verdiepen in psychologie of een vak waarin je mensenkennis opdoet zodat je je eigen medewerkers goed kunt motiveren, i.p.v. een techniek zoals Java. Kom op zeg, als CIO heb je toch hopelijk meer met je mensen op dan met gebruikte technieken en methoden? Sterkte ermee!