De banken Postbank en ING zijn voor klanten al jaren hetzelfde bedrijf, maar qua ict is de organisatie nog steeds bezig alles op één systeem te zetten. Cio Ron van Kemenade van ING Nederland: 'We zijn naar buiten de oranje ING-leeuw, maar de ict laten we juist draaien op de blauwe Postbank-systemen.' Inmiddels zijn bijna alle klanten overgezet, behalve het grootzakelijke segment. Dit zal waarschijnlijk in 2012 rond zijn.
Ron van Kemenade schetst drie strategieën waartussen gekozen moest worden: 'De eerste is die waarbij je een mooie nieuwe wereld bouwt en twee werelden gaat migreren. De tweede is een zogeheten best of breed, dus kijken per onderdeel wie het betere systeem heeft en voegen dat samen. De derde strategie hebben wij gekozen, want dat is uit twee werelden rigoureus voor één kiezen. Misschien zijn er dan minder mooie stukjes, maar zoals hij werkt, werkt hij.'
Van Kemenade kan de voor- en nadelen van alle strategieën zo opnoemen. 'Het nadeel van een hele nieuwe wereld bouwen is dat het tijd en geld kost en je nog twee werelden moet migreren. De best of breed is interessant, maar het is extreem complex om alles aan alles te verbinden en dat is in ons geval een te groot risico. Bij de strategie die wij gekozen hebben, blijven de operationele risico's beperkt en is vooral datamigratie een uitdaging. We zijn nog steeds de rekeningen aan het migreren.'
Blauwe Postbank
In februari 2009 werd gekozen voor de blauwe Postbank, in plaats van de oranje systemen. 'Het is gemakkelijker om de Postbank-systemen geschikt te maken voor tien cijfers, want dat is waar rekeningnummers inmiddels uit kunnen bestaan. Girorekeningnummers zijn slechts zeven cijfers lang en het was lastiger om dat in de ING-systemen mogelijk te maken. 'Bovendien was de Postbank qua volume een stuk groter, waardoor er geen schaalprobleem zou ontstaan', zegt Van Kemenade.
ING heeft ervoor gekozen eerst de particuliere klanten over te zetten naar het Postbank-systeem. 'Vervolgens het beleggingsdeel, de mkb-klanten, laatst hebben we de private bankers en hun klanten overgezet en we gaan nu de plannen maken voor de laatste groep: het grootzakelijke segment.' Door te beginnen met het grootste aantal rekeningen, namelijk die van miljoenen particulieren, was het grootste risico het eerst genomen.
Oudere systemen
Van Kemenade: 'We lopen nu niet tegen veel verrassingen aan, omdat we het grootste gedeelte hebben gehad. We kennen veel grote bedrijven die nog over moeten, maar dat is niets vergeleken met die miljoenen particulieren. We gaan nu met die zakelijke klanten zitten om uitleg te geven en te kijken wat de mogelijkheden zijn. We hebben in het grootzakelijke segment namelijk niet alleen te maken met losse rekeningen, maar ook met onder andere klantadministratie en grootboeksystemen. Zelfs oudere systemen waarvan je blij bent dat er nog mensen rondlopen die weten hoe ze werken.'
Interview
Lees ook het interview 'Een oranje verschijning met een blauw hart'