Adobe Systems gaat reorganiseren om zich meer op digitale marketing en contentbeheer te richten. Er verdwijnen door de reorganisatie geen producten van de markt, maar over eventuele ontslagen in het personeel laat het softwarebedrijf weinig los. Algemeen directeur digitale bedrijfsoplossingen Rob Tarkoff stapt op om elders een nieuwe baan vervullen. Directeuren David Wadhwani en Brad Rencher krijgen meer onderdelen onder hun hoede.
Het Amerikaanse bedrijf bestaat uit vijf onderdelen: creatieve oplossingen (onder andere Flash en Dreamweaver), digitale media-oplossingen (onder andere Photoshop en Premiere), print en publicatie (onder andere Shockwave en FrameMaker), digitale bedrijfsoplossingen (onder andere Acrobat en Lifecycle) en het in 2009 overgenomen Omniture (analysesoftware en Insight).
Het softwarebedrijf gaat zich meer richten op contentbeheer, online marketing en klantervaringsbeheer. De traditionele media verschuiven naar digitale media en daar probeert Adobe op in te springen. 'Klanten hebben meer controle over hoe en wanneer ze interactie hebben met bedrijven', aldus Adobe-woordvoerder Kim van Bokhoven. 'Organisaties proberen daarop te anticiperen door marketingboodschappen op mobiele apparaten en sociale netwerken te zetten. Adobe wil bedrijven helpen met deze marketingtoepassingen en datzelfde geldt voor journalisten en redacteuren die met hun content bepaalde doelgroepen willen bereiken.'
Omniture
'Klanten hebben aangegeven dat ze graag een betere integratie zien tussen onze Omniture- en klantervaringsbeheer-oplossingen', zegt Van Bokhoven. 'Daarom hebben we besloten de groeigebieden online marketing en klantervaringsbeheer samen te voegen tot een gebied dat zich richt op digitale marketing. Daarmee zal ook de organisatiestructuur worden aangepast.'
Acrobat valt in de nieuwe situatie onder de verantwoordelijkheid van David Wadhwani. Wadhwani was al verantwoordelijk voor de segmenten creatieve oplossingen en digitale media-oplossingen. De digitale bedrijfsoplossingen (exclusief Acrobat) en Omniture vallen in de nieuwe opzet onder de verantwoording van Brad Rencher. Die was voorheen alleen verantwoordelijk voor Omniture.
Ontslagen
In Nederland staat het Benelux-hoofdkantoor van Adobe, waarin met name marketing- en verkoopafdelingen zitten. Van Bokhoven bevestigt noch ontkent dat er ontslagen zullen vallen bij Adobe Nederland. 'Zoals met elke verandering binnen een organisatie verwachten we dat er meer structurele veranderingen zullen volgen. We zijn ervan overtuigd dat de nieuwe organisatiestructuur ons de mogelijkheid geeft om ons bestaande personeelsbestand beter in te zetten en ook de plannen voor het aannemen van nieuw personeel beter af te stemmen op onze groei-initiatieven.'