De invoer van 14+-netnummers duurt drie tot vier keer langer als de overheid ook aanvullende spraakherkenning wil. Dat meent ICT~Office na een haalbaarheidstest met twaalf potentiële opdrachtnemers. Er is gemeten of het 14+-netnummerproject haalbaar is en wat de omvang van het project ongeveer zal zijn. 14+-netnummers zijn nieuwe telefoonnummers voor burgers om gemeenten te bereiken. Na deze haalbaarheidstoets volgt een officiële aanbesteding van het programmabureau OT2010.
Het ministerie van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) wil dat burgers door middel van spraakherkenning de juiste gemeente aan de lijn krijgen. Zo draait de burger '14' en dan het netnummer van de gemeente. Wanneer er vervolgens bijvoorbeeld 'Rotterdam' wordt ingesproken, dan wordt doorverbonden naar de juiste gemeente. Het kost echter een stuk minder tijd om in te voeren dat de burger bijvoorbeeld een 1 toetst voor Rotterdam. Dan kunnen er namelijk honderdtwintig gameenten per kwartaal worden overgezet en met spraakherkenning is dat dertig tot veertig netnummers per kwartaal.
418 gemeenten
In totaal zijn er 418 gemeenten die overgezet moeten worden. Het huidige contract om 14+-netnummers in te voeren loopt af, waardoor het ministerie BZK op zoek is naar nieuwe aanbieders. Uit de ict-haalbaarheidstoets kwam onder andere de vraag vanuit de potentiële leveranciers om een projectgroep bij de opdracht te betrekken, omdat het moeilijk is contact te hebben en om gegevens op te vragen bij 418 gemeenten.
De ICT~Haalbaarheidstoets is een product van ICT~Office en heeft als doel de kwaliteit van ict-projecten bij overheidsorganisaties te verbeteren. De toets levert een advies op, dat in een vroegtijdig stadium aangeeft of het gewenste ict-project tot een succes kan leiden en hoe de kans op succes vergroot kan worden. Het cluster '14+ netnummers' is onderdeel van OT2010. De ambitie is om op 1 januari 2015 alle 418 gemeenten bereikbaar te laten zijn via 14+-netnummers. Hierbij worden reeds operationele 14+-netnummers zo snel mogelijk omgezet naar de nieuwe opdrachtnemer.
Deelnemende organisaties:
Atos Origin
Dutchear
Getronics Nederland
Mtel
Nuance Communications
Siemens IT Solutions
SpeakUp
Tele2 Nederland
Telecats
The Sound of Data
UPC Nederland
VoiceIntelligence
Die 14+ “netnummers” zijn sowieso een wangedrocht.
Vroeger kon ik gewoon een lokaal nummer (vaak ook een direct doorkiesnummer) bellen als ik iemand bij de gemeente wilde spreken. Nu moet ik 140172 bellen, dan “Alphen aan den Rijn” in de hoorn blèren (terwijl 0172 al het netnummer van Alphen aan den Rijn is) en als ik dan het geluk heb dat ‘het systeem’ mij verstaat, krijg ik een of andere muts aan de telefoon die het ook allemaal niet weet en eerst moet gaan uitzoeken bij wie ik eigenlijk moet zijn, om me dan alsnog door te verbinden. Voor wie is dit nu een vooruitgang, behalve dan voor de bedrijven die dit systeem bedacht hebben en het gaan implementeren?
Wat H. van de Weijden zegt.
Alleen rechtuit bankbiljetten in de open haard gooien is nuttelozer… of nee – daar warm je in ieder geval je woonkamer nog mee op.
Het geld zou beter besteed zijn aan een goede receptioniste bij elke gemeente.
Het is al vaker gezegd: wie zit hier nu op te wachten.
Ik kan mijn gemeente niet meer bellen want mijn voip-provider ondersteunt geen 14+ nummers. Vanuit het buitenland kan ik geen 14+ nummers bellen. Via mijn mobiel moet ik een opslag betalen of zitten de gebelde minuten niet in de bundel…
Ik begrijp dat het een onderdeel is van de “visie Jorritsma” genoemd naar de voorzitter van een commissie die dit bedacht heeft.
Kunnen ze dit soort commissies niet allemaal afschaffen?
Ja daar zijn ze erg goed in hier in Nederland.
Lopen gelijk de kosten weer lekker op
waarom niet gewoon 14+je postcode ???
Werkt met een simpele database, en kan volgende week al in alle gemeenten werken.. Klaar!
Zal wel te goedkoop zijn ;(